۱۳۹۱ خرداد ۱۷, چهارشنبه

رادیو فرانسه : آغاز بسیج مردمی در آذربایجان در مقابله با سیاست ناکارآمد حکومت در باره دریاچه اورمیه


تك توران : در آستانه روز جهانی محیط زیست و به دنبال انتشار گزارش سازمان ملل متحد در باره روند خشک شدن دریاچه اورمیه، صد ها تن از مردم تبریز دیشب در پارک "ائل گلی" این شهر تجمع نموده و به روند این نابودی و سیاست های دولت جمهوری اسلامی در این باره اعتراض کردند.

حسن شریعتمداری فعال سیاسی مقیم آلمان اعتقاد دارد که موضوع خشک شدن دریاچه اورمیه و ناکارآمدی حکومت جمهوری اسلامی در این باره نقطه آغازی است برای بسیج گسترده مردمی در آذربایجان  که می تواند ابعاد گسترده سیاسی داشته باشد



آنان شعار میدادند که اگر آذربایجان در این باره سکوت کند، بازنده خواهد بود. تظاهر کنندگان دیشب تبریز همچنین تصاویری از بازداشت کنندگان فراخوان اول خرداد در تبریز و اورمیه در دست داشتند و به بازداشت آنان از سوی نیروهای امنیتی-انتظامی اعتراض داشتند.



یاد آور می شویم که فراخوان روز اول خرداد در شهرهای تبریز و اورمیه که به منظور اعتراض به سیاست های محیط زیستی دولت بر گزار گردیده بود، رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و با بازداشت ده ها تن از فعالان جامعه مدنی در این دوشهر همراه بود.



در تازه ترین گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد به کاهش سریع آب دریاچه اورمیه طی 15 سال گذشته و روند خشک شدن این دریاچه تأکید شده است.



مساحت دریاچه اورمیه از 6100 کیلومتر مربع به 1366 کیلومتر مربع در پایان سال 2011 کاهش یافته است.این دریاچه همچنین با افت هفت متری ارتفاع آب مواجه بوده است. نتیجه کاهش گسترده آب دریاچه، افزایش غلظت نمک موجود در آب به مقدار بیش از 300 گرم در لیتر، یعنی هشت برابر درجه شوری آب دریا ها بوده است.

روند خشک شدن آب دریاچه اورمیه تعادل زیست محیطی این منطقه را با چالشی جدی روبرو کرده است. در عمل با روند خشک شدن آب دریاچه اورمیه بسیاری از گونه های نادر جانوری و گیاهی در معرض نابودی قرار گرفته اند.



مطالعات انجام شده توسط سازمان ملل متحد نشان می دهد که 65 در صد کاهش سطح آب دریاچه اورمیه ناشی از تغییر اقلیمی و احداث کانال های انحرافی برای استفاده کشاورزی در بالا دست بوده است. 25 در صد به دلیل ساخت سدها و 10 در صد به دلیل کاهش میزان بارندگی سالانه بوده است.



***



در باره تظاهرات مردم تبریز و اعتراض آنان به سیاست های ناکارآمد دولت در باره دریاچه اورمیه گفتگویی انجام داده ایم با حسن شریعتمداری فعال سیاسی مقیم آلمان و از وی میپرسیم که چه عواملی موجب گردیده که یک موضوع زیست محیطی، یعنی روند خشک شدن دریاچه اورمیه، ابعاد وسیع و گسترده سیاسی به خود بگیرد؟



حسن شریعتمداری می گوید که عوامل نارضایتی در استان های آذربایجان زیاد است و فقط منحصر به این موضوع زیست- محیطی بسیار مهم نمی شود؛ ولی باید گفت که این بار مردم آذربایجان با آگاهی یافتن به پیامد هایی که خشک شدن دریاچه اورمیه می تواند برای این منطقه در بر داشته باشد بسیج شده و در برابر یک حکومت ناکارآمد که توجه چندانی نسبت به عمق این مشکل ندارد اعتراض کرده اند.



چشم انداز تاریک زیست- محیطی در آذربایجان، بر مشکلات زندگی مردم این منطقه افزوده شده و نارضایتی را به اوج خود رسانیده است.