۱۳۹۱ خرداد ۲۸, یکشنبه

فراخوان پارلمان اروپا به رعايت حقوق اقليت‌ها در ايران


تك توران : پارلمان اروپا با صدور يك قطعنامه، مقامات ايراني را به رفتار عادلانه با اقليت‌هاي قومي و مذهبي فراخواند. در اين قطعنامه از سركوب فعاليت‌هاي مسالمت‌آميز اقليت‌ها در جمهوري اسلامي و نقض حقوقي آنها به شدت انتقاد شده است.
پايگاه خبري پارلمان اروپا در روز جمعه (۱۵ ژوئن/۲۶ خرداد) مفاد قطعنامه‌اي در مورد حقوق اقليت‌ها در ايران را منتشر كرده است. اين قطعنامه با استناد به شواهد مندرج در قطعنامه كميته حقوق بشر سازمان ملل و گزارش احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل در ماه نوامبر سال ۲۰۱۱ تهيه و صادر شده است.
اين قطعنامه از آذري‌ها، كردها، عرب‌ها و بلوچ‌ها به عنوان قربانيان نقض حقوق بشر در ايران ياد كرده و از جمله خواستار بازنگري در حكم اعدام شش نفر از شهروندان عرب اهوازي شده است.
پارلمان اروپا در اين قطعنامه به نقض حقوق اوليه اين اقليت‌ها در تكلم به زبان مادري يا سركوب تجمع‌ها و سلب حق تشكل و آزادي بيان آنها اعتراض كرده است.
در بخشي از اين قطعنامه آمده كه قوانين ايران تنها زرتشتيان، مسيحيان و يهوديان را به رسميت مي‌شناسد و در كنار پيگرد و آزار بهاييان و دراويش، نسبت به سني‌هاي اين كشور اعمال تبعيض مي‌كند.

قطعنامه يادآور شده كه تساوي حقوق و فرصت براي همه در قانون اساسي ايران پيش‌بيني شده اما فرصت‌هاي تحصيلي يا شغلي از كساني چون بهاييان دريغ مي‌شود. در اين قطعنامه آمده كه ايران در نقض حقوق اقليت‌ها، حتي به اصول قانون اساسي خود نيز پايبندي نشان نمي‌دهد.
اين قطعنامه تاكيد كرده كه نقض حقوق انساني و مدني اقليت‌هاي قومي، بخشي از نقض عمومي حقوق بشر در ايران است. در ادامه به افزايش مجازات اعدام ‌و از جمله اعدام نوجوانان در ايران اشاره شده كه در پاره‌اي موارد براي ساده‌ترين جرايم اعمال مي‌شوند.
پارلمان اروپا از مقامات جمهوري اسلامي خواسته به پيمان‌نامه‌هاي بين‌المللي در مورد حقوق اقليت‌ها احترام بگذارند و جلوي تبعيض و ستم در قبال عرب‌ها، كردها، تركمن‌ها، بهاييان، آذري‌ها يا بلوچ‌ها را بگيرند.
اين قطعنامه جمهوري اسلامي را به توقف آزار و شكنجه اقليت‌هاي زنداني فراخوانده و حق درمان يا حق داشتن وكيل را نيز از حقوق اوليه آنها دانسته است.
در بخش ديگري از اين قطعنامه، نام شش زنداني عرب اهوازي ذكر شده كه به اعدام محكوم شده‌اند. پارلمان اروپا خواستار آن شده كه اين شش نفر در دادگاهي با هنجارهاي بين‌المللي محاكمه شوند و مجازات اعدام آنها را تهديد نكند.
پارلمان اروپا تصريح كرده كه حكومت ايران به سركوب كنشگران اقليت‌هاي قومي و مذهبي مي پردازد، آنها را آزار مي‌دهد و به بهانه "توزيع مواد مخدر" يا "محاربه" محكوم به اعدام مي‌سازد.
در بند شش اين قطعنامه از جمهوري اسلامي خواسته شده كه امكان سفر كارشناسان مستقل سازمان ملل در امور نژادپرستي و بيگانه‌ستيزي به ايران را فراهم سازد تا آنها بتوانند از نزديك شرايط اقليت‌هاي قومي و مذهبي در اين كشور را مشاهده و مستند كنند.
دويچه وله