۱۳۹۱ خرداد ۲۸, یکشنبه

هیات ایرانی مذاکره کننده هسته‌ای وارد مسکو شد

تك توران : گزارش خبرگزاری های ایران حاکی است که یک هیات ایرانی به ریاست سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ بامداد یکشنبه وارد مسکو شد.

گفت و گوهای مسکو که سومین مذاکره هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در سه ماه اخیر محسوب می شود قرار است طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با حضور هیات ایرانی و نمایندگان گروه ۱+۵ به ریاست کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برگزار شود.

طرف‌های یادشده تاکنون سه بار در ژنو، دو بار در استانبول و یک بار در بغداد مذاکره داشته‌اند که گفت‌وگوهای مسکو هفتمین دور از این مذاکرات هسته‌ای به‌شمار می‌آید.

کشورهای غربی که نگران استفاده نظامی از اورانیوم غنی‌شده در ایران هستند از جمهوری اسلامی خواسته‌اند تا فعالیت‌های غنی‌سازی ۲۰ درصد خود را متوقف کند و ۴۴ سناتور آمریکایی نیز روز جمعه ۲۶ خرداد با ارسال نامه‌ای به رییس‌جمهوری آمریکا بر توقف غنی‌سازی‌های بالای پنج درصد در ایران، خروج اورانیوم غنی‌شده‌ بیشتر از پنج درصد از این کشور و هم‌چنین تعطیل شدن تاسیسات غنی‌سازی فردو تاکید کردند.

این سناتورها در نامه خود با بیان اینکه «این موارد دقیقاً همان پیشنهادهایی هستند که گروه ۱+۵ در جریان مذاکرات بغداد مطرح کرد»، از باراک اوباما خواستند تا اگر تهران در گفت‌وگوهای مسکو در این سه مورد مشخص سازش نکند، از ادامه مذاکره با ایران خودداری کند.

این در حالی است که سعید جلیلی، رییس هیات مذاکره‌کننده ایران در مسکو، روز جمعه در مصاحبه با شبکه خبری «راشا تودی» گفت که «برای موفقیت مذاکرات مسکو انتظار داریم که حق غنی‌سازی اورانیوم ایران به‌رسمیت شناخته شود».

در همین حال محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران، روز شنبه در مصاحبه با روزنامه آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه» با اعلام اینکه غنی‌سازی بیست درصد «تنها برای اهداف پزشکی» در ایران صورت می‌گیرد گفت: «ما بر اساس قراردادی که با آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای بسته‌ایم حق غنی‌سازی اورانیوم تا بیست درصد را داریم. حالا ما این آمادگی را داریم که در این راستا به صورت داوطلبانه قدم مثبتی برداریم، اگر طرف مقابل نیز متعاقبا قدمی بردارد. ما امیدواریم که در مسکو پیشرفت‌هایی در مذاکرات ایران با غرب دیده شود.»

از سوی دیگر علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز یک‌شنبه در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا ضمن تاکید بر اینکه در زمینه برنامه هسته‌ای «از حق قانونی خود کوتاه نمی‌آییم» گفت که «در این مذاکرات بهتر است اعضا پایبند به تعهدات خود باشند و چه بخواهند و یا نخواهند، باید حقوق هسته‌ای ایران را به رسمیت بشناسند.»

قدرت‌های غربی و اسرائیل از دستیابی ایران به ظرفیت‌های ساخت بمب اتم نگران‌اند و شورای امنیت نیز تاکنون با تصویب چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته‌است تا از فعالیت‌های «مشکوک» هسته‌ای دست بکشد.

جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده و نگرانی‌ها درخصوص برنامه هسته‌ای خود را بی‌اساس می‌خواند.
راديو فردا