۱۳۹۰ آبان ۶, جمعه

فصل زمستان و مهاجرت فرزندان ترك - آيهان ملكانلي


زمستان از راه مي رسد و فرزندان آذربايجان  مهاجرت خودرا به مناطق فارس زبان شروع مي كنند.

ازجمله عوامل مهاجرت مي توان به نبود كارخانه وعدم سرمايه گذاري در مناطق ترك نشين اشاره كرد.
آذربايجان داراي  معادن متعددي مي باشد ازجمله:

 مس سونگون

کارخانه تولید مس سونگون در استان آذربایجان شرقی واقع شده و فاصله این کانسار از شهر تبریز ۱۳۰ کیلومتر، از اهر ۷۵ کیلومتر و از ورزقان ۳۰ کیلومتر بوده و در محدوده روستای تخریب شده سونگون واقع است.

 این معدن در یک منطقه کوهستانی با متوسط ارتفاع ۲۰۰۰ متر بالای سطح دریا واقع شده و در شمال باختری ایران بر روی کمربند مس جهانی قرار داردذخیره احتمالی این معدن بیش از یک میلیارد تن و ذخیره قابل استخراج آن(با توجه به اکتشافات انجام گرفته ) حدود ۷۹۶ میلیون تن برآورد شده‌است که در مجموع کل ذخایر قطعی، احتمالی و ممکن در محدوده کانسار سونگون حدود ۱٫۷ میلیارد تن سنگ مس با شد

معدن طلای تكاب

معدن طلای زره‌شوران به عنوان بزرگترین معدن طلای ایران در ۳۵ کیلومتری شهرستان تکاب و ۱۵ کیلومتری مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری تخت سلیمان واقع شده است. گواهی کشف معدن طلای زره‌شوران پس از عملیات اکتشافی گروه‌های داخلی و خارجی به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران صادر شده است.

واحد فرآوری و استحصال طلا با ظرفیت سالانه سه تن شمش طلا در منطقه زره‌شوران تکاب آغاز خواهد شد. بر اساس مطالعات نهایی ذخیره قطعی معدن طلای زره‌شوران تکاب چهار میلیون تن کانسنگ طلا با عیار 5.8 ppm (گرم در تن) برآورد شده است. ذخیره احتمالی این معدن هفت میلیون تن با عیار متوسط ۴ ppm است.

ولي باوجود معدن هاي متعدد در آذربايجان اين معادن  توسط شونيست ها به يغما مي رود و در مناطق فارس زبان خرج مي شود وفرزندان آذربايجاني با مهاجرت به اين مناطق ودور از خانواده به كار مشغول مي شوند و در نتيجه مهاجرت . دوري از سرزمين وطني در بعضي موارد آنها به سمت مواد مخدر مي روند.