۱۳۹۰ آبان ۹, دوشنبه

رسانه‌های اسراییلی: نتانیاهو و باراک قصد حمله به ایران را دارند


تک توران به نقل از رادیو فرانسه : چندین رسانۀ اسراییلی خبر داده‌اند که وزیر دفاع، اهود باراک و نخست وزیر، بنیامین نتانیاهو، قصد دارند به رغم مخالفت اکثر مسئولان نظامی، حمله به مراکز اتمی ایران را عملی کنند.
اما وزیر دفاع بلافاصله این خبرها را تکذیب کرد. آقای اهود باراک در رادیو ارتش کشورش به طنز گفت: "لازم نیست انسان نابغه باشد تا بداند که در این دور زمانه در اسراییل، دو نفر نمی‌توانند به تنهایی چنین تصمیم‌هایی بگیرند".
وی افزود: "در وزارت دفاع و در دفتر نخست‌وزیر هزاران صفحه یادداشت از مذاکراتی که در حضور ده‌ها مسئول و وزیر، در بارۀ ایران جریان داشته، وجود دارد.   
با این حال اهود باراک خطر ایران را بسیار جدی دانست و تأکید کرد که "قبلاً بیست بار این حرف را زده‌ام، اسراییل نمی‌تواند به خود اجازه دهد که با ایران اتمی سر و کار داشته باشد".
او با اشاره به برنامه‌های اتمی ایران گفت: "پیشرفت‌های ایران برای بدست آوردن بمب اتمی، مهم‌ترین خطری است که امنیت تمامی منطقه و به ویژه اسراییل را تهدید می‌کند... ما باید به هر طریقی که لازم باشد عمل کنیم و هیچ گزینه‌ای را کنار نگذاریم".
آقای باراک در عین حال پذیرفت که فشارهای بین‌المللی و تحریم‌ها علیه ایران بسیار مهم هستند.

با این حال رسانه‌های اسراییلی اصرار دارند که که نخست وزیر و وزیر دفاع، در حمله به ایران مصمم هستند.
سرمقاله نویس پرنفوذ روزنامۀ یدیعوت آهارونوت، آقای ناهوم بارنئا نوشت: "نتانیاهو و باراک کسانی هستند که برای دست به عمل زدن فشار می‌آورند. نتانیاهو تصور می‌کند که محمود احمدی‌نژاد، هیتلر است و اگر به موقع جلو او گرفته نشود، یک هلوکاست جدید به راه خواهد افتاد. علاوه بر این، محبوبیتی که نخست وزیر با آزاد کردن گلعاد شالیت کسب کرد، به او احساس قدرت بیشتری داده است".
همچنین کارشناسان نظامی شبکه‌های تلویزیونی اسراییلی تأیید کردند که وزیر دفاع و نخست وزیر، سایر اعضاء دولت را ترغیب می‌کنند که از اقدام نظامی علیه ایران پشتیبانی نمایند.
اما همین رسانه‌ها می‌افزایند که رییس ستاد مشترک ارتش اسراییل، ژنرال بنی گانتس، رییس سازمان موساد، آقای تامیر پرادو، رییس اطلاعات ارتش، ژنرال آویو کشاوی و بالاخره رییس شین‌بت (اطلاعات داخلی)، آقای یورام کهن، با حمله به ایران مخالفند.