۱۳۹۰ آبان ۹, دوشنبه

گزارشی از آخرین وضعیت دو فعال در بند آزربایجانی ، ناصر دراز شمشیر و بهنام شیخی


ناصر دراز شمشیر (آیدین موغانلی) پنجشبنه 5آبان 90 پس از تحمل 81 روز بازداشت در سلولهای انفرادی اطلاعات اردبیل، به بند عمومی زندان این شهر انتقال یافت.
دستگیری ناصر درازشمشیر در جعفرآباد موغان به اتهام ارتباط با بیگانگان، در ادامه موج جدید دستگیری فعالان مدنی آذربایجان صورت گرفت. این بازداشت‌ها، از 18 اردیبهشت ماه سال جاری با دستگیری سعید نعیمی فعال سیاسی حرکت ملی آذربایجان در کرج آغاز شد و با بازداشت سعید موغانلی روزنامه نگار و شاعر آذربایجانی در شهرستان انگوت ادامه یافت.
نیروهای اطلاعاتی، شرکت سعید موغانلی و ناصردرازشمشیر را در دوره روزنامه نگاری «قافقاز مئدیا مرکزی» (مرکز رسانه ای قفقاز) به معنای حضور در جلسات آموزشی براندازی نرم و انقلاب مخملی ارزیابی کرده و اتهاماتی مانند "همکاری با کشور متخاصم آمریکا" متوجه این فعالان کرده است.
عوامل اطلاعاتی علاوه بر اتهامات بی اساسی مانند «همکاری با جنبش سبز»، «عضویت در گروه های مخالف نظام»، «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی»، بدون هیچ دلیل و مدرکی، تلاش دارند، سعید نعیمی را هماهنگ‌کننده این دوره‌ها نشان داده و اتهام جاسوسی به نفع بیگانگان را بر وی تفهیم کنند.
این در حالی است که چندی پیش، سعید موغانلی یکی از متهمان این پرونده، از اتهام شرکت در دوره های روزنامه نگاری یاده شده و جاسوسی و همکاری با بیگانگان تبرئه شده و محاکمه وی تنها درباره اتهام تبلیغ علیه نظام بوده که به تحمل 6ماه حبس تعزیری محکوم شده است. سعید موغانلی با ارائه لایحه ای قانونی، به این حکم اعتراض کرده است.
ناصر دارزشمشیر (آیدین موغانلی) بعد از ظهر پانزده مرداد سال جاری در جعفرآباد موغان با حضور نیروهای اطلاعاتی در مزرعه پدری وی، دستگیر و به یک سلول انفرادی اداره اطلاعات شهرستان اردبیل منتقل شد. خبرهای بعدی از شکنجه جسمی و روحی وی حکایت داشت.
بگفته نزدیکان ناصر درازشمشیر، وی که کارشناس ارشد علوم سیاسی از دانشگاه باکو بوده و مطالعات بسیاری درباره هویت و مطالبات ملی آذربایجانی‌ها دارد، در حال فراهم کردن مقدمات تحصیل در مقطع دکتری در یکی از دانشگاه های ترکیه بود و فعالیت خاصی که منجر به دستگیری وی گردد، انجام نداده بود.
ماموران بعد از دستگیری درازشمشیر، با حضور در منزل وی، تمامی کتابها، دست‌نوشته‌ها، پایان‌نامه، مقالات، کامپیوتر و سایر وسایل شخصی اش را توقیف کرده و همراه خود به اداره اطلاعات منتقل کرده اند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 انتقال بهنام شیخی فعال مدنی آزربایجانی به بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز
بهنام شیخی فعال شناخته شده حرکت ملی آزربایجان که صبح روز چهارشنبه  20 مهر 90 در منزل شخصی خود در شهر گلستان تهران توسط ماموران امنیتی اداره اطلاعات شهرستان رباط کریم بازداشت شده بود
 بعد از گذشت 20 روز در طی اولین تماس تلفنی خود با خانواده اش از بازداشتش در بازداشتگاه امنیتی اداره اطلاعات تبریز خبر داد.
خانواده این فعال آزربایجانی بنابر گفته خود بهنام شیخی در حین تماس تلفنی اش خبر می دهند که بهنام پس از بازداشتش بلافاصله به بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز منتقل و در سلول انفرادی نگهداری می شود.
گفتنی است نیروهای امنیتی در زمان بازداشت  بهنام شيخي ايشان را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده و با تفتيش منزل و مغازه  وي اشياء شخصي وی را با خود برده و هنگام دستگيري همسر وي را نيز مورد تهديد و اهانت قرار دادند. این فعال باسابقه آزربایجانی در سالهای گذشته نیز به  دفعات کرار دستگیر و ماه ها  در بازداشتگاههای نهادهای امنیتی در بازداشت به سر برده است.