۱۳۹۰ آبان ۲, دوشنبه

سناتور مک کین طرح عملیات نظامی در سوریه را مطرح کرد

جان مک کین، سناتور آمریکایی می گوید که با پایان یافتن عملیات ناتو در لیبی، حالا می توان به راه حلی نظامی برای بحران سیاسی سوریه فکر کرد.

در حالی که دولت باراک اوباما تصریح کرده که خیال حمله نظامی به سوریه را ندارد و چنین درخواستی را از مخالفان بشار اسد دریافت نکرده است، آقای مک کین دستاورد ناتو در لیبی را الهام بخش می داند.

او در مجمع جهانی اقتصاد در اردن گفت: "اکنون که عملیات نظامی در لیبی به پایان می رسد، توجه تازه ای به این موضوع معطوف خواهد شد که چه عملیات نظامی

موثری را برای نجات جان غیرنظامیان در سوریه می توان اجرا کرد."

آقای مک کین با اشاره به قتل معمر قذافی رهبر پیشین لیبی پس از قیامی ۸ ماهه افزود: "حکومت بشار اسد نباید تصور کند که می تواند بدون عقوبت دست به کشتار بزند. قذافی مرتکب چنین اشتباهی شد و همه چیزش را از دست داد."

البته مشخص نیست که او خواهان اقدام نظامی ناتو است یا آمریکا.

از زمان آغاز عملیات نیروهای ناتو در مارس پیش علیه آقای قذافی، آمریکا ترجیح می داد که "از عقب رهبری کند." رییس جمهوری آمریکا نیز اعلام کرده که کشورش نمی تواند برای توقف هر کشتاری در دنیا وارد جنگ با حکومتهای سرکوبگر شود.بسیاری از گروه های مخالف حکومت سوریه اعلام کردند که مایل نیستند کشورهای خارجی به کشورشان حمله کنند زیرا تنها باعث خونریزی و ویرانی می شود.

امروز یکشنبه هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا به شبکه فاکس نیوز گفت که دولت آقای اوباما از تغییر حکومت سوریه و "مخالفانی که دست به تظاهرات مسالمت آمیز می زنند،" قویا حمایت می کند.

هشدار به ایران

آقای مک کین که سه سال پیش رقیب جمهوریخواه آقای اوباما در انتخابات ریاست جمهوری بود، همچنین از ایران خواست به حمایت از حکومت بشار اسد پایان دهد.

آقای مک کین گفت: "حاکمان ایران اگر عاقل باشند، به این نصیحت گوش می دهند."

این سناتور جمهوریخواه همچنین با اشاره به طرح ادعایی ایران برای ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان سعودی در آمریکا گفت: "توطئه آنها تنها به آمریکایی ها یادآوری می کند که این حکومت چه تهدیدی است، چگونه آمریکایی ها را در عراق و افغانستان می کشد، از گروه های خشونت آمیز در سراسر منطقه حمایت می کند، کشورهای عربی را بی ثبات می کند و از رژیم اسد پشتیبانی می کند."
ایران اتهام دخالت در طرح ترور آقای جبیر را قویا رد کرده است
بی بی سی