۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۴, سه‌شنبه

دیدگاه تک توران در مورد انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران


تك توران : یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران درشرایطی برگزار خواهد شد که انتخابات ( انتصابات ) دوره قبل با تنشهای بسیاری همراه بود .
آزربایجان اکثراً در مورد انتخابات سیاسی در ایران به خصوص بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ( 1374) و اتفاقات آن دوره که علناً جمهوری اسلامی در یک اقدامی آشکار نماینده ملت آزربایجان , جناب دکتر چهرگانی را کنار زده و رای ملتمان را دور ریخت همواره اقدام به بایکوت و تحریم انتخابات کرده است همچنان که علی رغم تصور غلط سیاسی سبزها در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران و انتظار مشارکت آزربایجان و حمایت آنها از میر حسین موسوی شاهد این بودیم که ملت آزربایجان به تبعیت از حرکت ملی آزربایجان جنوبی در یک اقدامی تحریمی , هم حاکمیت و هم مرکزگرایان سبز را در میز سیاست به سمت بازی باخت باخت برد .
بهترین حالت برای یک حرکت ملی و مخالف حاکمیت در انتخابات فرمایشی از لحاظ رفتار سیاسی کارآمد در تعریف " تحریم فعال " می گنجد یعنی شما به عنوان یک حرکت مخالف حاکمیت با تحریم فعال هم به پای صندوق نرفته و مشروعیت حاکمیت را زیر سوال می برید و هم با حرکتی منفی و سیاسی درست , دیدگاه و نظر خود را به انظار داخلی و جهانی مخابره می کنید .

بنابراین از این نقطه نظر حرکت ملی آزربایجان باید به دور از احساسات , کاملاً هوشمندانه و زیرکانه اتفاقات انتخابات اخیر ریاست جمهوری و شورای شهرها در ایران را زیر نظر گرفته و بهترین سیاست را در چهارچوب منافع کلی و ملی آزربایجان جنوبی اتخاذ کند .
با نگاهی به لیست نام نویسان در انتخابات ریاست جمهوری شاهد برخی اسامی امتحان پس داده و سوخته همچون حداد عادل , علی اکبر ولایتی و غیره و اسامی دیگری همچون اسفندیار رحیم مشایی به عنوان عنصری ظاهراً دردسر ساز ! برای حاکمیت و اسامی دیگری همچون قالیباف و هاشمی رفسنجانی به عنوان شخصیتی ظاهراً مقابل خامنه ای ! با هدف بلوکه سازی دو طرفه و سایه افکنی این دو جناح بر سر طیفهای دیگر سیاسی و ایجاد هیجان کشاندن مردم به پای صندوقهای رای هستیم .
از طرفی دیگر نقطه بارز دیگر در این انتخابات , نام نویسی جناب دکتر اعلمی از آزربایجان در سکوت رسانه های دولتی و رسانه های به اصطلاح اصلاح طلب است . نقطه ای که بیشترین علاقه ما در این نوشته و از نظر ما استراتژی حرکت ملی آزربایجان در این دوره باید به آن معطوف شود .

دیدگاه استراتژیک در مورد نامزدی آقای دکتر اعلمی :
از دیدگاه ما بهترین تصمیم برای حرکت ملی آزربایجان در جریان انتخابات اخیر می تواند به دو قسمت زیر تقسیم شود :
الف ) قبل از صلاحیت دهی به نامزدها از سوی شورای نگهبان
ب ) بعد از رد صلاحیتها و مشخص شدن وضعیت نامزدها

با توجه به توضیحات فوق می توان گفت حرکت ملی آزربایجان برای ورود به بازی منطقی سیاسی و بی ریسک می تواند مرحله الف را با حمایت همه جانبه از جانب دکتر اعلمی صرفاً به پاس زحمات ایشان در دفاع هر چند غیر تطمیع اما در مقابل سایر نمایندگان وقت , قابل تقدیر ایشان از ملت آزربایجان در مجلس , تا مرحله صلاحیت دهی شورای نگهبان با ایشان مشروع کند .
ما این مرحله را مرحله یک طرفه بدون اعلمی می نامیم . چرا که در این مرحله هدف بازی با حاکمیت و فشار بر مسولان ایران برای صلاحیت دهی به ایشان است .
در مرحله دوم با پیش فرض احتمال گذاشتن جناب اعلمی از فیلترینگ شورای نگهبان و تاثیر صلاحیت می توان توپ را به میدان جناب دکتر اعلمی انداخته و از ایشان اهداف وی از شرکت در انتخابات و در صورت پیروزی برآورده ساختن خواسته های حرکت و ملت آزربایجان را به میز مذاکره گذاشت و نهایتاً با پیش فرض فوق در یک اجماع همگانی و ملی می توانیم حتی ریسک شرکت در انتخابات را هم پذیرا شویم البته با دقت و هوشیاری تمام و یا اینکه شیوه ای دیگر برگزینیم .
پیش فرض دیگر در مرحله دوم احتمال رد صلاحیت ایشان در انتخابات است . در این صورت نیز بازنده اصلی بازی حاکمیت دیکتاتور و باز شدن هر چه بیشتر شکاف موجود بین سیستم فارس گرای ایران با ملت تورک آزربایجان در جریان مبارزات ملی برای رسیدن به آزادی و استقلال آزربایجان جنوبی خواهد بود .
تمامی روند دیدگاهی و آنالیزمان از طرح این دیدگاه مبتنی به سیاست تحریم فعالانه و انتخاب شخصیتی به مانند اعلمی فقط و فقط برای پیش بردن سیاستهای حرکت ملی و منافع ملی آزربایجان در نظر گرفته شده است.
تک توران هیچ ارتباطی با شخص دکتر اعلمی ندارد و تا حدودی هم با تفکرات ایرانچیلیق و دفاع از تمامیت ارزی ایران از طرف ایشان آشنا و مخالف است .
از تمامی فعالین ملی آزربایجان می خواهیم نظرات و انتقادات مثبت و صمیمی خود را نسبت به این نوشته دریغ نداشته و همچنین در جریان انتخابات اخیر به هیچ وجهی سکوت مطلق و دیدگاهی کاملاً منفعلانه در پیش نگیرند .
1392/2/24
گروه خبری تحلیلی تــک توران