۱۳۹۰ آبان ۲, دوشنبه

چهار توصيه مهم براي توركيه ــ فاصله از تجزيه تا بيمه تاريخي

اول از همه بايد بگوييم كه قصد داشتيم اين نوشته را توركي بنويسيم اما فكر مي كنيم كه به نقطه اي رسيده ايم كه بايد فارسي هم بنويسيم تا دشمنانمان هم حساب خود را بكنند .
توركيه نزديك به 30 سال است كه با مسئله گروهكهاي تروريست كورد روبرو است در طول اين سالها بيش از 30 هزار تن از نيروهاي نظامي و شهروندان غير نظامي توركيه به شهادت رسيده اند .
حزب كارگري كوردستان >> پ . ك . ك << عمده ترين شاخه اصلي گروهكهاي تروريستي در توركيه محسوب مي شود .
عمليات تروريستي اين گروه اخيرا به شديدترين نوع خود در طول تاريخ وجودي خود رسيده است به نحوي كه در آخرين عمليات اين گروه يكي از بزرگترين عمليات وحشيانه به وقوع پيوسته است . در اين عمليات 24 تن از نظاميان توركيه در 21 اكتبر 2011 به شهادت رسيده اند .
اين اولين نوشته مان در مورد توركيه است كه دوست داريم كاملا آشكار و بي پرده بنويسيم چرا كه نگفتن آن ديگر نه تنها فايده اي نخواهد داشت بلكه كاملا به ضرر توركيه و دنياي تورك خواهد بود .
در اين بين تحليلهاي برخي سياستمداران نا آگاه توركيه در رسانه هاي تصويري ، روزنامه ها و سياستگذاران پشت پرده كه خود را عالم الدهر مي دانند در طول ساليان ، آنقدر اشتباه و غير قابل قبول است كه حال انسان را به هم ميزند .
برخي از آنها دانسته يا ندانسته هنوز هم در نگاه به همسايه آنتي تورك خود ( ايران ) دچار اشتباه هستند حتي مخالفان روابط توركيه با ايران آن را نه از ماهيت آنتي تورك بودن اين دولت بلكه به علت ماهيت شيعي بودن آن مي دانند ! هنوز هم خيلي از آنها 35 ميليون تورك آزربايجاني را نمي خواهند ببينند ، يا برخي هنوز نفهميده اند يا نمي خواهند بفهمند كه تروريستهاي مهاجم كورد صد در صد با جمهوري اسلامي ارتباط دارند .
ما با باز كردن يك معادله سه پارامتري ايران – توركيه و سوريه و متغير كورد در هر سه كشور با توجه به حوادث اخير در منطقه چشم بسته ثابت مي كنيم كه در تهاجمات اخير به توركيه ، دست كثيف جمهوري اسلامي ايران كاملا در كار بوده است .
از دولتمردان توركيه سوالي داريم ، به نظر شما در شرايطي كه وضع داخلي سوريه در وضعيتي كاملا غير عادي است و حاكميت سوريه در حال سقوط ، نيز در شرايطي كه حاكميت ايران در بدترين وضع از لحاظ اقتصادي و انزواي بين المللي قرار گرفته است ، در شرايطي كه در داخل كشور ايران نام امروزي اكثريت ملتهاي ساكن حتي فارسها ، مخالف اين حاكميت هستند ، چرا و به چه علتي كوردهاي ايران اكتيو نبوده و همچون كوردهاي توركيه عمليات تروريستي انجام نمي دهند . يا در همان سوريه با چنين وضع نابسامان داخلي چرا و به چه علت رهبران كورد ، ملت كورد سوريه را از هر گونه تظاهرات عليه حاكميت بشار اسد بر حذر مي دارند . اين سوال را در كنار موضوع حمايت همه جانبه حاكميت ايران از بشار اسد بگذاريد و به يك نتيجه برسيد .
با اين وجود هنوز هم در تعجبيم چرا واقعا چرا دولت توركيه قصد همكاري با ايران براي مبارزه با تروريستهاي كورد را بيان مي كند !؟
با اين توضيحات 4 توصيه به سياستمداران برادران توركمان داريم كه در غير اينصورت كاملا نت و آشكارا مي گويم متاسفانه توركيه بي ترديد تا حد تجزيه پيش خواهد رفت .
1-     تجديد رابطه يا ايجاد رابطه هوشمندانه با حاكميت ايران و حمايت همه جانبه از توركان آزربايجان جنوبي و زير فشار قرار دادن حاكميت ايران براي اجراي دمكراسي
2-     حضور مدت دار در شمال عراق و جبران اشتباهات گذشته در مورد توركمنهاي عراق
3-     كمك به مخالفان سوريه به هر نحو ممكن
4-     ايجاد رابطه مناسب با اسراييل و عدم ايجاد تشنج بيشتر در منطقه
به نظر مي رسد اگر توركيه اين 4 توصيه را از همين حالا در دستور كار خود قرار ندهد حقيقتا راه برگشتي نخواهد داشت . اين موضوعي نيست كه تنها به توركيه ربط داشته باشد بلكه اين مسئله كاملا مربوط به توركان آزربايجان جنوبي و شمالي هم است و توركيه در اين خصوص نبايد و نمي تواند اشتباه كند .
توركيه بايد بداند حاكميتي كه امروز در واشنگتن برنامه اي براي ترور ديپلمات عربستاني دارد امكان ندارد كه براي همسايه خود چنين برنامه هايي نداشته باشد .
ما حتي بدتر از اين را هم پيش بيني مي كنيم به نظر مي رسد در روزهاي آينده امكان عمليات بمب گذاري حتي در آنكارا و استانبول از سوي سپاه قدس ايران و تروريستهاي كورد رقم بخورد چرا كه حاكميت فارس ايران از بابت مسئله سوريه و سپر موشكي توركيه و در كل از قدرت گرفتن توركيه در منطقه كاملا ناراحت است و مي توان اين مساله را انتهار حاكميت ايران بر عليه توركيه به حساب آورد و البته كه فكر می کنیم مطمئنا در نهايت ظفر از آن توركان منطقه خواهد بود ، اگر ريگي در كفشان اردوغان و حزب حاكم توركيه در ارتباط با ايران باشد .
مسئله ديگري كه به نظر مي رسد پلان آينده ديگري بر عليه توركيه خواهد بود مسئله " فتح الله گولن " است اين شخص موزي در آينده پلان بعدي دشمنان ملت تورك با رويكردي اسلامي خواهند بود . توركيه بايد مواظب اين عنصر هم باشد چرا كه در آينده ، اين شخص در زمان خود فعال خواهد شد .
اكنون مي توان گفت توركيه بس است ، بــدان بــدان بـــدان برادر .
جمعی از فعالین حرکت ملی آزربایجان جنوبی
2/ آبان/1390
24/oct /2011