۱۳۹۰ مهر ۳, یکشنبه

حضور در ورزشگاه رویای همیشگی بانوان ــ سهیلا عباسپور

چندی پیش حضور یک زن در ورزشگاه آزادی در جریان دیدارتیم های تراکتورسازی تبریز و استقلال تهران سوژه مطبوعات و سایت های کشور شد، این خانم که تهیه کننده مستند فوتبال تبریز است با وجود موانع متعدد توانسته بود با کاور در کنار زمین حضور یابد تا یکی از شگفتی های لیگ یازدهم رقم بخورد!  

بحث حضور خانم ها در ورزشگاه ها برای تماشای بازی های فوتبال شبیه فیلم های ژاپنی شده است که هر بار که مطرح می شود یک مدت آن را کشدار می کنند و در آخر بی نتیجه باقی می گذارند .

از نظر تاریخی اولین حضور بانوان در ورزشگاه پس از پیروزی انقلاب  در مقدماتی 2006 آلمان بود که در آن تعدادی از بانوان در ورزشگاه حضور یافته و هیجان دیدن یک مسابقه هیجان انگیز را تجربه کردند . البته  در اوایل سال ۱۳۸۵ محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران با ارسال نامه‌ای به رییس سازمان تربیت بدنی خواستار فراهم کردن امکانات حضور زنان در ورزشگاه‌ها شد که با مخالفت مراجع مختلف پرونده آن به کلی بسته شد.

در همین دوران  خانم های خبرنگار به منظور پوشش  خبری اجازه حضور در ورزشگاه های کشور را یافتند و این امید در دل ها زنده شد که به زودی مکانی از استادیوم به خانم ها اختصاص یابد  اما اکنون با تدابیری  و تمهیداتی که صورت گرفته حتی خبرنگاران زنی که علاقمند به پوشش خبری این مسابقات هستند نیز اجازه حضور در استادیوم ها را ندارند .

گر چه مطمئنا استعدادهای بی شماری در زمینه ورزشی نویسی در میان بانوان وجود دارد این حضور موجبات شکوفایی استعدادهای آنان را فراهم خواهد آورد وخصوصیت جزئی نگری آنان موجبات اعتلای این ورزش را نیز سبب خواهد شد.

ضمن آنکه  این حضور در استادیوم ها ، برای بانوان فوتبالیست و داوران زن نیز می تواند بسیار مفید  واقع شود.

برای داوران می تواند به منزله یک کلاس داوری خوب باشد و برای بانوان  فوتبالیست نیز تماشای از نزدیک تکنیک ها به طور حتم روی کیفیت بازی آنان تاثیر خواهد گذاشت و سطح تیم های فوتبال بانوان را ارتقا خواهد بخشید.

بسیاری از مسئولان جو نامناسب فرهنگی ورزشگاه ها را علت  ممانعت از حضور دختران و زنان دراین اماکن  اعلام می کنند. با توجه به اینکه مخاطبان این رویداد از اقشار مختلف و با فرهنگ های خانوادگی مختلف در ورزشگاه ها حضور می یابند  عده ای براین باورند که برای حضور این قشر از جامعه باید فرهنگ سازی شود و  در جهت سالم سازی ورزشگاه ها تلاش های مدونی  صورت گیرد .  البته نقش باشگاه ها در این زمینه برجسته تر از سایر ارگان هاست. شاید همین حضور بانوان  خود یکی از عوامل فرهنگ سازی و کاهش فحاشی ها  و نیز کاهش تنش در بین هواداران تیم ها شود.

حضور خانم ها در ورزشگاه ها به خصوص در ميادين فوتبال سبب می شود سايرتماشاگران ادب را رعايت کنند.به طور مثال در ورزشگاه پيکان شهر جايی که به تيم فوتبال پيکان اختصاص دارد و اين تيم بازی های خود در ليگ برتر را درآن برگزار می کند خانم های خبرنگار و بانوان ورزشکار باشگاه پيکان می توانستند در استاديوم حاضر شوند.

اين حضور سبب  می شد که تماشاگران حتی يک کلمه حرف ناپسند از زبان خارج نکنند.اين تجربه ای است که می تواند برای سازمان تربيت بدنی مفيد باشد.

نکته قابل توجه اينکه تعداد خانم های حاضر در ورزشگاه  به عدد 10 هم نمی رسید اما حضور اين تعداد سبب ايجاد جوی مودبانه در ورزشگاه شده بود .

آنچه مسلم است این است که فوتبال ورزش مورد علاقه ی بسیاری از جوانان کشور است و دختران جوان نیز از این امر مستثنا نیستند.

اکنون حضور در میادین و  تماشای بازی های هیجان انگیز فوتبال برای بانوان کشور به رویایی بدل شده که انگار تا تحقق آن زمان درازی را  در پیش رو دارند.