۱۳۹۰ مهر ۸, جمعه

واکنش نمایندگان پارلمان جمهوری اذربایجان به خشک شدن دریاچه ارومیه

نمایندگان پارلمان جمهوری اذربایجان در اولین اجلاس فصل پاییزی به خشک شدن دریاچه ارومیه واکنش نشان داده اند.

به گزارش خبرگزاری ترند، خانم قنیره پاشایوا نماینده پارلمان جمهوری اذربایجان با اعلام اینکه خشک شدن دریاچه ارومیه خطری زیست محیطی جدی برای میلیونها انسان ایجاد می کند، اظهار داشت که خشک شدن دریاچه ارومیه خطرش تنها برای ساکنین مناطق اطراف دریاچه نیست، بلکه مناطق دیگر را نیز دربر می گیرد. از پارلمان ایران درخواست می کنیم که در ارتباط با سرنوشت آذربایجانیهای مقیم اطراف دریاچه ارومیه چاره ای بیاندیشند.

خانم پاشایوا از دستگیری و سرکوب اعتراض کنندگان به خشک شدن دریاچه ارومیه در ایران انتقاد کرده است.

فضائیل آقامالی دیگر نماینده مجلس آذربایجان با اعلام اینکه آب دریاچه ارومیه تا 7 متر پایین امده است در رابطه با خطرات ناشي از خشك شدن درياچه اروميه هشدار داد و گفت: بعد از دو - سه سال در نتیجه خشک شدن دریاچه ارومیه گرد و خاک مناطق آذربایجان بخصوص نخجوان را دربرخواهد گرفت.

وی افزود: با خشك شدن درياچه اروميه بيش از 10 میلیون نفر در این ناحیه با تهدید زیست محیطی روبرو خواهند شد.

اقامالی پیشنهاد داده است که پارلمانهای جمهوری اذربایجان و ایران در رابطه با حل این مشکل باهمدیگر همکاری کنند.

گفتنی است که دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور دنیا و بزرگترین دریاچه ایران است. مساحت آن حدود شش هزار کیلومتر مربع می باشد. پرندگان مهاجر در طول مهاجرت از آن به عنوان منطقه استراحت استفاده میکنند. اخیرا 60 درصد آب آن خشک شده و دریاچه تبدیل به بیابان نمک شده است. در دریاچه ارومیه در هر لیتر آب مقدار 330 گرم نمک وجود دارد. این رقم قبلاً 160-170 گرم بود.