۱۳۹۰ مهر ۲۴, یکشنبه

اگر در فضاي بسته ورزشگاه مي توانيم در فضاي باز خيابانها چرا نتوانيم ــ سؤزمان تبريزلي

در اين نوشته مي خواهم به مساله اعتراض مدني و مقايسه آن در فضاي ورزشگاههاي آذربايجان و اعتراضات خياباني بپردازم .
اول از همه اشاره كوتاهي به تاريخچه ورود حركت ملي آذربايجان به عرصه ورزش مي كنيم .
حركت ملي آذربايجان جنوبي بعد از قيام خونين خرداد ماه 1385 در اثر فضاي بسيار شديد خفقان ايجاد شده از طرف حاكميت فاشيست ايران تقريبا از اواخر سال 86 آرام آرام اعتراضات مدني خود را در قالب تيم مردمي تراختور آذربايجان وارد فضاي ورزشگاهها كردند.
اين اعتراضات با صعود تيم تراختور به ليگ برتر شدت و قدرت بيشتري يافت و تا بدين روز بدون بدون وقفه ادامه داشته است . به عنوان يكي از فعاليني كه به عنوان هوادار تراختور در اكثر بازيهاي تيم در ورزشگاهها حاضر بوده ام شاهد صحنه هايي از قهرمانيهاي فرزندان آذربايجان بوده ام كه قابل وصف نبوده است . كساني كه در ورزشگاهها بوده اند قطعا مي دانند كه از چه چيزي صحبت مي كنم . سر دادن شعارهايي همچون (تبريز – باكي – آنكارا ، بيز هارا فارسلار هارا ) ، ( تؤرك ديلينده مدرسه ، اولماليدير هر كسه ) ، و يا شعارهايي در حمايت از درياچه مظلوم اورميه آن هم در فضاي خفقان شديد ورزشگاه در حضور نيروهاي لباس شخصي و انتظامي كار اصلا ساده اي نبوده است . حضور بيش از 50 هزار نفري در ورزشگاه تهران علي رغم شديدترين تدابير امنيتي و آزار و اذيت هواداران و مهمتر از آن قهرمانيهاي هواداران در مقابله با نيروهاي ضد شورش حقيقتا تنها و تنها از غيرتمندان تورك آذربايجاني بر مي آيد و بس .
اكنون مي خواهم از همان عزيزان بپرسم شما كه مي توانيد چنين قهرمانيهايي را در فضاي بسته ورزشگاه رقم بزنيد چرا در فضاي باز خيابنها نتوانيد ، اگر همان كساني كه به ورزشگاه مي روند در خيابانها حضور يابند مطمئن باشيد كه ما شاهد قيامي ميليوني در تبريز و ساير شهرهاي آذربايجان خواهيم بود .
اين امر از ديدگاه آسيب شناسي حركتي بايد بسيار مورد بحث و بررسي قرار بگيرد . برخي از دوستان چنين فكر مي كنند كه به خاطر اينكه شايد شناخته شده اند به محض اينكه در محل اعتراض از قبل تعيين شده در خيابان حضور يابند از طرف نيروهاي امنيتي بدون دليل دستگير خواهند شد ! اين را در تحقيقاتي كه از برخي از دوستان كرده ام دريافته ام به همين سبب هم است كه متاسفانه از حضور در خيابان ابا دارند در حالي كه اصلا چنين نيست .
شما بايد بدانيد كه حضور چشمگير شما در خيابانها اولا باعث دلگرمي تظاهرات كنندگان خواهد شد ثانيا نيروهاي امنيتي به دليل اينكه دستگيرهاي بي مورد ممكن است باعث جرقه خوردن تظاهرات گسترده مطمئنا شما را بي مورد دستگير نخواهد كرد اين موضوع  بيشتر در مورد فعالين شناخته شده و يا كساني كه فكر ميكنند در بازيهاي تراختور از سوي نيروهاي امنيتي شناخته شده اند صدق مي كند .
دوستان از تاريخ 85 تا بدين روز در همين تبريز قهرمان و ساير شهرهاي آذربايجان هزاران نفر مثل شما دستگير شده اند بدون ترديد از بين اين همه فعال ، شما شناخته نخواهيد شد اين پيسكولوژي بي مورد را از خود دور كنيد . اعتماد به نفس خود را حفظ كرده و حتما در اعتراضات تعيين شده حضور يابيد .
> آينده از آن ماست <
23/7/1390