۱۳۹۰ آبان ۵, پنجشنبه

سرمایه گذاری مشترک و عظیم ترکیه و آذربایجان در ازمیر


نخستین کلنگ پالایشگاه اژه که یکی از بزرگترین تاسیسات ترکیه خواهد بود،از سوی رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه و الهام علیف رئیس جمهور آذربایجان دیروز در علی آغا بر زمین زده شد.

این پالایشگاه که هزینه ساخت آن ٥ میلیارد دلار برآورد شده است، از ظرفیت تصفیه ۱۰ میلیون تن نفت خام در سال برخوردار خواهد بود.

اردوغان و علیف در مراسمی که بهمین مناسبت ترتیب یافت، به همکاریهای دو کشور تاکید ورزیدند
.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در سخنان خود، همکاری ما بین ترکیه و آذربایجان را بعنوان الگوئی برای دیگر کشورهای منطقه نشان داده و از آذربایجان که در ساعات اولیه زمین لرزه وان دست کمک بسوی ترکیه دراز کرد، پاسگزاری نمود.

الهام علیف رئیس جمهور آذربایجان نیز گفت، نخستین کشوری که از ما حمایت کرد، کشور برادر ترکیه بود.مردم آذربایجان، بعد از ۲۰ سال در خاک خود آماده کمک به ترکیه میباشد. این دین برادری ماست.

اردوغان و علیف بعد از پالایشگاه اژه ، نخستین کلنگ دبیرستان صنعتی- حرفه ای حیدر علیف و یک مرکز پتروشیمی را نیز بر زمین زدند.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در مصاحبه مطبوعاتی مشترکی نیز که با الهاف علیف رئیس جمهور آذربایجان ترتیب داد تاکید ورزید ، بررسی و فعالیت پیرامون پروژه احداث خط شاه دنیز ۲ ظرف یکی دو سال آینده به اتمام خواهد رسید.