۱۳۹۰ مهر ۲۷, چهارشنبه

بيانيه تك توران در حمايت از دعوت فعالين براي اعتراض روز 30 مهر

تک توران : فعالين حركت ملي آزربايجان طي بيانيه اي خواستار اعتراض در روز 30 مهر شده اند تا كنون مكان و زمان اعتراضي فعلا در تبريز مشخص شده است و احتمالاً مكان اعتراضي ساير شهرها نيز مشخص خواهد شد .
چرا از دعوت فعالين حمــايت مي كنيم :
ارزيابي گروه خبري تحليلي تك توران از دعوت فعالين براي روز 30 مهر در مجموع مثبت است . اما لازم است در اين خصوص نكاتي را يا آور شويم .
در شكل گيري تظاهرات در اين روز با توجه به ذهنيتي كه در نگاه به حركات اعتراضي وجود دراد ، عدم شكل گيري تظاهرات چشم گير در فراخوانها در نگاه اول شايد باعث عدم اعتماد به حركت و به نوعي سبب لوث شدن كل حركت گردد.
دليل صبر ما تا بدين روز براي حمايت از اين دعوت با توجه به ارزيابي و آناليز براي اين موضوع و حساسیت آن بوده است. اما نهايتا اينكه بر اين باور هستيم كه عدم شكل گيري احتمالي اعتراضي گسترده در اين روز باعث لوث شدن حركت نخواهد گرديد .
در نگاهي منطقي بر اين باوريم كه ما فعلا از لحاظ تبليغاتي آن چنانكه بايد و شايد نتوانسته ايم موضوع مسئله درياچه اورميه را در بين ملتمان ريشه بدوانيم . اما لزوم فراخوان چنين اعتراضاتي را در مجموع به نفع حركت و ملتمان مي دانيم چرا كه همين فراخوانها و امنيتي كردن فضاي شهرهاي آزربايجان خود به نوعي تبليغاتي است براي ريشه دواندن اين مسئله در بين ملت و به روز نگه داشتن مسئله براي اعتراضات گسترده تر در آينده . همچنين فايده فراخوان هاي مستمر نوعي جنگي فرسايشي براي جبهه دشمن به حساب مي آيد .
ما از صاحبان رسانه ها و فعالين حركت ملي آزربايجان مي خواهيم كه با افراط و تفريط سعي در بزرگنمايي يا كوچك كردن اعتراضات نداشته باشند آن چنانچه در آناليزهاي قبلي مان هم اشاره كرده ايم هر گونه بزرگنمايي و مسئله را آن طور كه هست نديدن ، باعث دلسردي در بين ملتمان خواهد شد . آن چه مهم است به روز نگه داشتن اين مسئله و با برنامه حركت كردن براي آينده است .
لذا گروه تحليلي تك توران با در نظر گرفتن مطالب فوق از دعوت فعالين حركت ملي آزربايجان براي اعتراض در روز 30 مهر 90 كاملاً حمايت كرده و از تمامي ملتمان مي خواهد به دعوت فعالين حركت ملي آزربايجان لبيك گفته و ميدانها را براي نجات درياچه اورميه و نهايتاً آزادي وطنمان با قدرت پر كنند .
آيدين گلجه كلر بيزيم غيرتلي ميللتين دير
گروه خبري تحليلي تك توران
27/7/1390
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
متن فراخوان فعالين حركت ملي آزربايجان براي روز 30 مهر

بیانیه ی جمعی از فعالین حرکت ملی آزربایجان در رابطه با اورمو گولو
شاخه ی تبریز

آزادلیق وئریلمیر..آلینیر ،قان باهاسینا، قوربان باهاسینا (بابک)
اورمو گولو جان وئریر                  دئولت اونون قتلینه فرمان وئریر
بعد از قیام مردم شهر قهرمان پرور اورمو در 5 شهریور1390 در اعتراض به خشکاندن تعمدی اورمو گولو وقیام وتظاهرات 12شهریور1390 مردم غیور تبریز و شهرهای دیگر آزربایجان در حمایت از اعتراضات کاملا مدنی در زنده نگاه داشتن عروس آزربایجان و پاسخ بسیار خشن حاکمییت به این اعتراضات مدنی باعث گردید تا صدها نفر از فعالین دستگیر و با حکمهای سنگین روبرو شوند و به خاطر نجات محیط زیست متحمل شکنجه ها و حبس ها از طرف دشمنان قسم خورده ی آزربایجان باشند. مردم آزربایجان پا پس نگداشته و با بیانیه ها و نامه ها و مقالات متعددی از حاکمیت خواستار قامی فوری و جددی برای جلو گیری از خشک شدن اورمو گولو برداشته شود و آب انباشته شده در پشت سدها به این دریاچه انتقال داده شود و فعالین دستگیر شده را بی قیدو شرط آزاد کند و مهلتی 10 روزه برای برداشتن چنین گامهایی به حاکمییت داده شد، اما حاکمییت به مانند سالهای پیش به دادن وعده های دروغین مشغول شد و عملا هیچ اقدامی از طرف آنها برای نجات دریاچه ای که برای زنده ماندن روزهای آخر عمر خود نفس نفس می زند انجام نگشت و برعکس سدهای دیگری نیز در حوضه ی اورمو گولو از طرف حاکمییت افتتاح گردید. و ثابت کرد که قصد نجات دریاچه را ندارد و برعکس خواستار خشکیدن هرچه سریعتر نگین آزربایجان است. و برای ملت آزربایجان و فعالین مدنی چاره ی جز ادامه ی اعتراضات خیابانی باقی نگذاشت.
ما جمعی از فعالین مدنی آزربایجان شاخه ی تبریز در صدد شدیم تا راهپیمایها و اعتراضاتی را در شهر تبریز برگزار کرده و از ملت قهرمان تبریز و آزربایجان در شرکت به این تجمعات دعوت به عمل آییم، و تا نتیجه بخشی خواسته هایمان به این تظاهراتهای مدنی ادامه بدهیم.
خواسته ها:
_گامی فوری در آزاد سازی آبهای انباشته شده در پشت سدهای حوضه ی اورمو گولو به نگین آزربایجان
_آزادی بی قید و شرط فعالین مدنی بازداشت شده در شهرهای آزربایجان
_محاکمه ی عوامل ضرب و شتم مردم و فعالین در تظاهراتهای پیشین.
زمان و مکان گرد همایی:
زمان:  روز شنبه 30/7/90 ،  ساعت17
مکان: بازار بزرگ تبریز
ائل اوچون وروشان اللر وار اولسون
((اورمو گولو سنی یاشاداجایق))