۱۳۹۰ آبان ۷, شنبه

ایران از ریاست کمیته نظارتی اوپک کنارگذاشته شد


ایران از ریاست کمیته وزارتی نظارت بر بازار نفت اوپک کنار گذاشته شد.

به گزارش پانا نیوز، این در حالی است که ایران از مدتها قبل پایه گذار برپایی جلسات کمیته و فعال سازی نقش آن در اوپک بوده است.

کمیته وزارتی نظارت بر بازار نفت اوپک (MMMC) متشکل از مقامات نفتی ارشد کشورهای ایران، نیجریه، کویت و دبیرکل اوپک، مسئول تحلیل و نظارت بر بازار جهانی نفت و ارایه نظر مشورتی به اجلاس وزیران عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت است.

پیگیری های سکو نیوز نشان می دهد ضعف سرپرست وقت وزارت نفت در برقراری تعامل مناسب و جلب اعتماد اعضا مهمترین دلیل از دست دادن این مسند بوده است.

بر این اساس به تازگی ریاست کمیته وزارتی نظارت بر بازار نفت به کشور کویت واگذار شده است. این کمیته با تحلیل اطلاعات مربوط به عوامل بنیادین بازار نظیر عرضه و تقاضا و نیز عوامل غیر بنیادین چون ارزش دلار و معاملات آتی و تاثیر گذاری آنها بر قیمت نفت اقدام به تهیه گزارش های تخصصی وارایه پیشنهاد به اعضای اوپک می کند.

دراین کمیته سطح ذخایر نفت ،ظرفیت تولید صادرکنندگان نفت و پایبندی اعضای اوپک به سهمیه تولید مورد تجزیه ، تحلیل و نظارت قرار می گیرد و از جهت تقویت نفوذ ایران در روند تصمیم گیری های اوپک حائز اهمیت بوده است،چنانکه پیشنهادات اولیه برای تغییر یا تثبیت سطح تولید نفت این سازمان در کمیته مذکور مورد بررسی قرار می گیرد.

ایران در حال حاضر بر سر عدم افزایش سطح کنونی تولید نفت اوپک با برخی اعضا (که از ظرفیت تولید بالاتری برخوردارند)،اختلاف نظر دارد.