۱۳۹۰ مرداد ۱۷, دوشنبه

راههایي برای متشكل شدن در فضاي خفقان


پانزده سال قبل تعدادي نوجوان كه جرقه ملي به تازگي در آنها زده شده بود دور هم نشستند و تصميم گرفتند براي كمك هر چند كوچك در راه اعتلاي حركت ملي آزربايجان جنوبي با هم كار كنند . آنها دريافتند كه براي اينكه دور هم جمع شوند نياز به بهانه اي جانبي براي جمع شدن دارند لذا پيشنهادي شد ، آن پيشنهاد احداث يك كتابخانه ملي بود . آنها توانستند با جمع آوري پول توجيبي همديگر ، هر هفته يكي دو كتاب ملي تاريخي سياسي را خريداري كرده و آرام آرام اين كتابخانه را شكل دهند . آنها بر همديگر تكليف كردند هركس در هر هفته يك كتاب ملي را خوانده و برداشت خود را از اين كتاب در يكي دو صفحه به صورت خلاصه وار بنويسد، اين كار باعث مي گرديد كه آنها هم تاريخ و تمدن ملتشان را ياد بگيرند و مهمتر از آن بدين صورت قدرت تحليل و تفكر در آنها آفريده شده و لذا مي توانستند قدرت نويسندگي و خلاقيت را در خود افزايش دهند در عين حال همين كتابخانه مي توانست آنها را دور هم نگه داشته و نگذارد از هم جدا شوند .
اين پروسه ادامه پيدا مي كند آنها در عين حال در تمامي حادثه ها و اتفاقات موجود در آزربايجان جنوبي همچون قيام خونين خرداد سال 85 شركت مي كنند ، وارد دانشگاه مي شوند هر يك از آنها شاخه هاي اين جمع را بزرگتر مي كنند . فعاليتهايشان را كم كم گسترش مي دهند دوستان ديگري پيدا ميكنند . با پيشرفت شبكه هاي اجتماعي در فضاي مجازي ( اينترنت ) وارد اين شبكه ها مي شوند توسط همين شبكه ها دوستان ديگري پيدا مي كنند، مي توانند به كمك دوستاني كه پيدا كرده اند برخي از اقدامات هر چند كوچك را سازماندهي كنند . اكنون آنها تنها چند نوجوان 15 سال قبل نيستند آنها ده ها بلكه صدها فعال همفكر سياسي هستند كه براي آزادي وطنشان از دست راسيسم فارس مبارزه مي كنند و اميدوارند در راهي كه قدم برداشته اند روز به روز بزرگ و بزرگتر گردند .
اين خلاصه اي بسيار كوتاه بود از تجربيات چند جوان آزربايجاني و ذكر كدهايي در اين رابطه كه لازم ديديم براي اطلاع دوستان به خصوص عزيزان تازه وارد به حركت ملي آزربايجان متذكر شويم . تجربياتي كه شايد اگر بخواهيم ريز به ريز آن و اتفاقات و حوادثي را كه پشت سر گذاشته ايم بر آوريم ده ها جلد كتاب بايد برايش نوشت .
عزيزان بايد بدانيد كه براي هر حركتي فقط و فقط پشت كار لازم است ، متشكل شدن شما هر چند در گروههاي كوچك و اتصال اين گروههاست كه روزي وطنمان را نجات خواهد داد در اين راه هيچ ترسي بر خود راه ندهيد . مطمئن باشيد دشمن نه نيرو و نه توان مقابله با شما ها را دارد پس بياييد متشكل شدن را از دوستان اطراف خود شروع كنيد پشت كار داشته و احساس مسئوليت كنيد چرا كه آينده از آن ماست .
ياشاسين آزربايجان
امضاء ...