۱۳۹۰ شهریور ۸, سه‌شنبه

بیانیه فعالان حرکت ملی آذربایجان-شاخه زنجان: مواظب باشیم بهار عربی، ما را به پاییز آذربایجانی هدایت نکند


 ملت فهیم و آگاه آذربایجان :
 همانطوریکه میدانید تحولات منطقه ای در خاورمیانه روند تندی به خود گرفته است و هر روز شاهد بروز اتفاقاتی هستیم که شاید روزی در مخیّله مان هم نمیگنجید .
به نظر میرسد که حرکت ملی آذربایجان نیز از این تحولات متاثر شده باشد،اما باید توجه داشت که خواسته ها و آمال ملت های عربی خاورمیانه  و شاید با اندکی اغماض درخواستهای اصلاح طلبان ایرانی ، با آنچه که آذربایجان و حرکت ملی به دنبال آن است تفاوت فاحشی دارند. همانگونه که در اکثر رخدادهای تاریخی آذربایجان ، رد پای تحولات بین المللی و فرامنطقه ای دیده میشود و بارها در این سرزمین بابت آنها هزینه های سنگینی پرداخت شده است که تاریخ یکصد ساله آذربایجان گواه محکمی براین مدعاست .
مسئله روز آذربایجان خشک شدن تدریجی دریاچه اورمیه و پیامدهای آن است که تبعات آن بر هیچ کس پوشیده نیست ، بر هم خوردن توازن زیست محیطی ، از بین رفتن سیستم کشاورزی ، بروز امراض مختلف و غیره از تبعات فوری این اتفاق ناخوشایند است که دل اکثر مردم آذربایجان را جریحه دار کرده است و هزاران افسوس را بر دل آذربایجانی ها گذاشته است .اینها نکاتی هستند که همه فعالان حرکت ملی آذربایجان به آن آگاه هستند و وجدان بیدار هر آذربایجانی آن را با کمال وجود درک میکند.
اما در این بین لازم است که فعالان حرکت ملی آذربایجان به نکات ریز و ظریف این امر توجه داشته باشندکه به برخی از آنها اشاره میشود:
حرکت ملی آذربایجان و فعالان هوشیار آن بعد از گذشت سالیان دراز مبارزات مدنی ، اینک  به خوبی و با قدرت هرچه تمامتر دوست را از دشمن تشخیص میدهند بنابراین باید آگاه باشیم تا مشکل دریاچه اورمیه از سوی گروههای « انحصار طلب مرکز گرا » و « تشکل های پان ایرانیستی » مورد مصادره واقع نگردد .
زیرا این گروهها ، مخصوصا بعد از ناامیدی از آذربایجان در جریان انتخابات ریاست جمهوری در سال 1388  ، همیشه به دنبال بهره برداری ازکوچکترین تحرک فعالان ملی در آذربایجان هستند ، تا بتوانند در راستای سیاستهای خود از آن بهره برداری نمایند .باید تلاش نماییم تا مشکلات آذربایجان دستاویز فرو افتادن حرکت ملی آذربایجان در گرداب مخوف دشمنان تاریخی این ملت نگردد .
حرکت ما مدنی و طبیعتا خواسته های ما نیز رنگ و بوی مدنی دارند .جا دارد فعالان  این حرکت مدنی بر اساس راهکارهای پایه ای و اساسی مشکلات گریبانگیر خود را حل و فصل نمایند .در این راه به نظر میرسد که فعالان حرکت ملی آذربایجان باید دنبال ارائه راهکارهای عملی و اساسی باشند و ناخواسته غوغا سالاری  را سرلوحه اقدامات خویش قرار ندهند و در این راه مواظب باشند که « دایه های مهربان تر از مادر » برای آذربایجان و منافع آن کیسه ندوخته باشند.
اعتراضات ما در آذربایجان در شرایط نوین منطقه ای  در خاورمیانه باید رنگ و بوی متفاوتی داشته باشد از اعتراضات خیابانی ، امنیتی کردن جوّ شهرهای آذربایجان ، کشانیدن پلیس به عرصه رویارویی مستقیم با مردم عادی در کوچه و بازار ، راهکارهایی بوده اند که ما آنها را از سر گذرانده ایم و با تمام وجود تبعات ناگوار و سنگین آن را چشیده ایم وغفلت ها و ندانم کاری های برخی اشخاص منفعت طلب خارج نشین  چه هزینه هایی که بار نکرده است . بنابراین جا دارد در مورد مسائل مربوط به آذربایجان ، راهکارهای نوین و بلند مدتی را ارائه نماییم که باز کردن راه تعامل و گفتگو از مهمترین راههای رسیدن به اهداف حرکت ملی در آذربایجان است.