۱۳۹۰ شهریور ۴, جمعه

گزارش ویژه تك توران از بازي تراختور و شهرداري + فيلم های حواشي


تراختور 5 ، شهرداري 1
ورزشگاه سهند تبريز
تماشاگر : حدود 55 هزار نفر
دربي تبريز روز پنجشنبه 3 شهريور 90 از سري مسابقات ليگ برترساعت 22 شب در ورزشگاه سهند تبريز با حضور قريب به 55 هزار هوادار آزربايجاني انجام پذيرفت . تيم تراختور با شروع طوفاني در همان دقايق نخست روي ضربه زيباي احسان حاج صفي دروازه شهرداري را بازي كرد . در ادامه باز اين تيم تراختور بود كه با توصيه هاي مربي فكور خود دست از حمله نكشيد و توانست با گلهاي احسان حاج صفی در دقيقه 3 ، امیر حسین صادقی ، فردین عابدینی و سیاوش اکبر پور به ترتیب در دقایق 8 ، 12 و 20  در نيمه اول كار را يكسره كند . در ادامه شهرداري به خود آمد و توانست يكي از گلهاي خورده را توسط سعيد دقيقي در دقیقه 34جبران كند .
در نيمه دوم تراختور بازي را آرام كرد و با استفاده از بازيكنان تعويضي ،  سعي در استراحت دادن به بازيكنان اصلي خود كرد . تراختور در نيمه دوم با گل دیگری از احسان حاج صفی توانست بازي را 5 بر 1 كرده و بازي را با همين نتيجه به سود خود به پايان ببرد . با اين برد تراختور بعد از استقلال تهران به رده دوم جدول رسيد و با برد پر گل خود  براي حريف آينده خود يعني استقلال خط و نشان كشيد .
حــواشــي بازي :
آنچنان كه از چند روز قبل براساس فراخوانهاي فعالين حركت ملي آزربايجان براي اعتراض به رد طرح دو فوريتي عمليات نجات درياچه اورميه از سوي مجلس راسيست ايران براي حضور هواداران در اين بازي اشاره شده بود ، لذا حدود 55 هزار هوادار متعصب آزربايجاني خود را به ورزشگاه رسانده بودند تا نداي مظلوميت عروس تشنه آزربايجان را به گوش همگان برسانند . در كل نتيجه دربي آزربايجان براي آنها زياد مهم نبود چرا كه هواداران فهيم آزربايجاني هم در صحنه هاي گل تراختور و هم در صحنه گل شهرداري ، هردوتيم آزربايجاني را مورد تشويق خود قرار دادند.
حدود دقايق 20 بازي هوادران با شعار اصلي اين بازي >> اورمو گؤلؤ جان وئرير ... مجليس اونون قتلينه فرمان وئرير << جو ورزشگاه را علي رغم تدابير شديد امنيتي تبديل به جوي كاملاً ملي كردند . هوادران خشمگين آزربايجاني طوري اين شعار را سر دادند كه لرزه بر سيمانهاي استاديوم و مامورين خائن حاكميت انداختند . اين شعار تا پايان بازي چندين مرتبه از سوي هواداران سر داده شد .
از جمله شعارهاي ديگر هواداران مي توان به شعارهاي  : 1 – آزربايجان وار اولسون ، ايسته مين كور اولسون 2- آزربايجان ياشاسين 3 – گلين گئداق آغلياق ... اورمو گؤلؤن دولدوراق
5 – آزربايجان دور سس وئر ، اورمو گولونه نفس وئر 4 – آزربايجان تيملري ، فرقي يوخدو رنگلري ،  اشاره كرد .
هواداراني كه از جاي جاي آزربايجان خود را به ورزشگاه سهند رسانده بودند با باز كردن پلاكاردهايي براي حفاظت از درياچه زيباي اورميه بار ديگر نشان دادند كه غيرت آزربايجاني هرگز اجازه نخواهد داد راسيست فارس ، آزربايجان را تبديل به كويري از نمك كند . مضمون برخي از پلاكاردها عبارت بودند از :
1- save urmu lake  ( درياچه اورميه را نجات دهيد )
 2 – اورمو گؤلؤ سوسوزدو ... آزربايجان اويانماسا اوتوزدو
 3 – خائن چوخ ياشاماز 4 – اورمو گؤلؤ جان وئرير .. مجليس اونون قتلينه فرمان وئرير و غيره
در حين باز كردن پلاكاردها از طرف فعالين حركت ملي آزربايجان ، مامورين لباس شخصي خود فروش با يورش به سمت آنها سعي در گرفتن پلاكاردها داشتند كه اين اقدام آنها با جسارت مثال زدني هوادران بي نتيجه ماند ، هواداران در چندين مورد مامورين لباس شخصي را مجبور به فرار كردند .
در قسمتي از ورزشگاه هواداران عكسي از ستارخان و باقرخان را باز كردند ، هواداران با شعار
>> ستارخان باقرخان ، اوغوللارين اؤلمه ييب << پيامي ديگر صادر كردند .
در پايان بازي نيروهاي امنيتي بر اساس طرح از پيش تعيين شده ، طي يك نمايشي با پرتاب فشفشه ، به اصطلاح سعي داشت تماشاگران را خوشحال به خانه هايشان بر گرداند در حقيقت هدف حاكميت از اين نمايشات ، اولاً ترس از تظاهرات روز شنبه 5 شهريور و ثانياً نگه داشتن عده اي در ورزشگاه و تقسيم تماشاگران بود چرا كه آنها از حضور هواداران در خيابانها بعد از بازي بيمناك بودند .
نكته ديگري كه بعد از بازي بسيار به چشم مي آمد نداي شنبه شنبه تماشاگران بود ، صحبت اساسي هواداران در برگشت به خانه هايشان اشاره به حضور گسترده در تظاهرات خياباني در روز شنبه 5 شهريور آتي در تمام شهرهاي آزربايجان بود .
  در زیر لینک فیلمها را می توانید مشاهده کنید :