۱۳۹۰ شهریور ۸, سه‌شنبه

حركت اورميه را درست مديريت كنيد ــ ياشار گؤنئيلي


حركت ملي آزربايجان با پيشينه تاريخي بيش از 80 سال مبارزه عليه حاكميت راسيست مركزي با پشت سر گذاشتن پيچ وخمهاي بسياري به جايي رسيده است كه نبايد كوچكترين اشتباهي را انجام دهد .
در حوادث اخير و قيام آزربايجانيها در تبريز و به خصوص قيام مردم قهرمان اورميه در 5 شهريور 90 عليه سياستهاي پلان ريزي شده حاكميت براي خشكانيدن درياچه اورميه و به تبع آن نابودي حيات زيست آزربايجان ، اتمسفري در آزربايجان شكل گرفته است كه لازم است به درستي هدايت شده و تا رسيدن به اهداف كلي حركت ملي آزربايجان از سوي تمامي فعالين ملي به خوبي مديريت گردد .
بدون مشورت و برنامه ريزي دقيق و در نظر نگرفتن پتانسيل موجود ملي و شرايط فعلي حاكميت و عدم تحليل درست از چگونگي اعتراضات اعم از تعيين درست مكان ، روزاعتراض ، ارتباط شهر به شهر فعالين آزربايجاني ، تجزيه و تحليل قدرت نيروهاي سركوبگر ، چگونگي رساندن سريع اخبار آزربايجان به رسانه هاي ملي ، پخش سريع اخبار تمامي شهرها در بين اهالي ، بسيج ملي براي رهايي از وطن ، نزديكي و اتحاد تمامي تشكلات ملي در اين روزهاي حساس و در نهايت احساسي عمل كردن ممكن است باعث از دست رفتن پتانسيل قيامي همه گيرگردد كه بعداً حسرت مديريت غلطمان را بخوريم .
طبيعي است كه نظر بنده به عنوان جزئي از حركت ملي آزربايجان قطعاً و قطعاً به تداوم اعتراضات اخير است . در واقع مي خواهم بگويم اين حركت بايد ادامه داشته باشد اما اين تداوم بايد همراه با مديريتي درست باشد . مديريتي كه با درك شرايط گفته شده سبب گردد حاكميت را روز به روز به سمت شرايط بحراني تر سوق دهد .
به عنوان يك ازربايجاني و يك تبريزي از فعالين حركت به خصوص فعالين همشهري مي خواهم با همفكري هم، بهترين تصميم را بگيرند .
و يك پيام ديگر به مردم پايتخت و آن اينكه مردم تورك ، فارس و ساير ملتهاي ساكن تهران ، بدانند كه اين فرصتي تاريخي است كه شايد تا ده ها سال ديگر بوجود نيايد اگر براي حق تعيين سرنوشت تمامي ملتهاي ساكن در اين جغرافيا ، من جمله خودتان ارزشي قائل هستيد به قيام ملت مظلوم آزربايجان بپيونديد . و يا نه ، اگر تا ابد مي خواهيد در آتش اين حاكميت متحجر كه حتي به نحوه پوشيدن لباستان هم اجازه دخالت بر خود مي دهد بسوزيد ، باشيد اين شما و اين هم حاكميتي كه خود را لايق آن ميدانيد چيزي كه مهم است ، آزربايجان ديگر نمي خواهد زير بار ظلم رود ، آزربايجاني حق خود را مي خواهد و بي شك اين حق را با قدرت جوانان جان بر كف خود خواهد گرفت .
آزربايجان جنوبي ــ تبريز
1390/6/8