۱۳۹۰ مرداد ۳۱, دوشنبه

توركيه نبايد با كارت ايران ــ پ ك ك ، بازي كند ــ ياشار گؤنئيلي

بعد از حوادث بوجود آمده در سوريه و خطر سقوط جدي دولت بعث در اين كشور به رهبري بشار اسد به نظر مي رسد دولت ايران و سوريه سعي دارند از كارت گروهك خود ساخته تروريستي " پ ك ك " در قبال توركيه براي فرار از بهران موجود استفاده كنند .
دولت سوريه يكي از متحدين اصلي و در واقع استراتژيكي ترين دوست ايران در منطقه محسوب مي شود . سقوط دولت اقليت شيعي در سوريه و نفوذ توركيه در اين كشور ، يعني بستن شاهراه اصلي كمكهاي
مالي ــ نظامي ايران به تروريستهاي حزب الله و گروه حماس در نوار غزه ، و اين امر براي سياست خارجي ايران يك شكست بسيار جبران ناپذيري محسوب مي شود لذا ايران به هر ترتيبي كه شده است نمي خواهد دولت بشار اسد سقوط كند . از طرفي ديگر موج اعتراضات بوجود آمده مردمي در كشورهاي اطراف ايران و روند دمكراتيزه شدن اين كشورها دولت ديكتاتور و راسيسم ايران را در محاصره كشورهاي دمكراتيك و در عين حال غير دوست قرار مي دهد و اين امر خود به خود باعث افزايش فشار بر دولت جمهوري اسلامي در داخل و خارج شده و به دنبال آن به طور حتم موجب پيدايش موج اعتراضات داخلي در آينده خواهد شد .
بدين سبب است كه مي بينيم ايران با همكاري پشت پرده با سوريه ، تمايل خود را براي پروژه به اصطلاح همكاري خود با توركيه در امر مبارزه با گروهك تروريستي كورد " پ ك ك " را نشان مي دهد .
خبر دستگيري مرد شماره 2 " پ ك ك " ( مورات كاراييلان ) و سپس تكذيب اين خبر از طرف نهادهاي امنيتي ايران ، به نظر نويسنده ، سيگنالي بود از طرف دولت ايران به توركيه و اينكه ايران مي خواست بگويد كه تنها كشوري كه مي تواند اعضاي اصلي اين گروهك را دستگير كند فقط ايران است و اين ژست ، خود نيز يك بازي خطرناكي است كه ايران به سبب دستپاچگي از دست دادن رژيم بشار اسد از عاقبت آن غافل است .
شايد هم به همين سبب بود كه سريع اين خبر تكذيب شد و شايد هم همانطوري كه استخبارات توركيه معتقد است ، هدف ايران از درج و تكذيب اين خبر تحريف افكار توركها براي فراري دادن مرد شماره 2
" پ ك ك " از ايران به كشوري ثالث بوده است .
هر چه هست نويسنده بر اين باور است كه در شرايط كنوني كشور توركيه هرگز نبايد با كارت
 ايران ـ پ ك ك بازي كرده و حواس خود را از سوريه خارج كند . چرا كه سقوط دولت بشار اسد در واقع كليد حل بسياري از اتفاقات موجود در منطقه ، من جمله حل كامل مسئله " پ ك ك " و گروهكهاي تروريستي موجود در منطقه خواهد بود چرا كه اكثر همين گروهكهاي بنيادي تروريستي در واقع دست پرورده دولت جمهوري اسلامي ايران و دست نشانده هاي آن همچون دولتهاي وابسته سوريه مي باشد .
31/5/1390
آزربايجان جنوبي ــ تبريز