۱۳۹۰ مهر ۱, جمعه

فراخوان فعالین حرکت ملی آزربایجان در خصوص تداوم اعتراضات و مطالبات نه ماده ای حول بحران زیست محیطی دریاچه اورمیه و رسمی شدن زبان ترکی آزربایجانی


ملت ترک آزربایجان؛
فعالین حرکت ملی آزربایجان؛
از پنجم شهریور اعتراضات و تجمعات مدنی خود را در دفاع از دریاچه اورمیه آغاز کردیم و چه خوشبخت ملت آزربایجان که بار دیگر اتحاد و همبستگی خود را با پیوستن شهرهای تبریز، اردبیل، زنجان، مرند، خوی، سولدوز، قوشاچای،خیاو ... به شهر اورمیه و با اعتراضات مدنی به عرصه نمایش گذاشتند.
با اینکه مطالبات و تجمعات آرام و مدنی ملت آذربایجان توسط کوته اندیشان چماق بدست به خشونت کشیده و صد هانفر مجروح و زندانی تقدیم اهداف بلند ملت آزربایجان کردیم اما توانستیم پیروزی غیر قابل انکاری را در بین افکار عمومی منطقه و جهان به ارمغان بیاوریم. از یاد نبرده ایم زمان هایی را صدای اعتراضات ملت آذربایجان در حصار راسیسم فارس سانسور شده و کوچکترین ندای آزادیخواهیمان خفه می شد اما اعتراضات اخیر ملت آزربایجان حول دریاچه اورمیه ثابت کرد با پشتکار و مقاومت فداکارانه خواهیم توانست سد های بایکوت خبری و سدهای نابود کننده دریاچه اورمیه را بشکینم و مهمتر از همه می توانیم صد ساله سرکوب ملتمان که کاملا ترک برداشته است را در هم بشکنیم.
ملت ترک آزربایجان؛
فعالین حرکت ملی آذربایجان؛
بسیاری بر این باور بودند که نخواهیم توانست حکومت ایران را مجبور به تمکین در مقابل خواست های خود کنیم،ولی اتحاد همه گروه ها و حضور ملت آگاه مان این واقعیت عملی شد. همه دیدیم که در ابعاد جهانی و هم ابعاد داخلی چه موفقیت هایی را به دست آوردیم و این واقعیت مدیون همبستگی همه نیروهای حرکت ملی آذربایجان بود.
حال به این نکته می رسیم که علیرغم نرمش موضعی مسئولان ایران در مقابل برخی از موارد مطالبات نه ماده ای هنوز در قبال بسیاری از موارد شاهد برخورد جاهلانه مسئولان دولتی هستیم. ما به مسئولان دولتی بارها هشدار داده بودیم که در مقابل خواست های ملت آزربایجان جاهلانه مقاومت نکرده و مطالبات آنان را بر آورده سازند ولی متاسفانه گوش شنوایی در کار نبوده و بی تفاوتی مسولان حکومتی در قبال بحران دریاچه اورمیه ملت آزربایجان را بیشتر از روز قبل رنج می دهد.
بعد از گذشت افزون بر یک ماه از اعتراض آرام و مدنی به وضعیت دریاچه اورمیه و با اعلام حمایت از پیشنهادات فعالین جنبش دانشجویی آذربایجان به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید و با اصرار بر اجرای کامل مطالبات نه ماده ای در خصوص دریاچه اورمیه، دور جدید اعتراضاتمان را از نهم مهر ماه در اعتراض به وضعیت وخیم دریاچه اورمیه و نقض حقوق زبانی ملت ترک آزربایجان آغاز خواهیم کرد. ما فعالین حرکت ملی آزربایجان با اعلام حمایت از پیشنهاد گروه های دانشجویی آزربایجان به مسئولان دولتی هشدار می دهیم در مقابل مطالبات نه ماده ای حول خشکاندن عمدی دریاچه اورمیه و مطالبات زبانی ملت ترک آزربایجان تمکین نموده و بیش از این موجب رنجش ملت ترک آزربایجان نشده و زمینه اعتراضات بیشتر را فراهم نیاورند.
در پایان به عنوان فعالین حرکت ملی آذربایجان ازهمه برادران و خواهران در شهرهای تبریز، اورمیه، اردبیل، زنجان، خوی، مرند، سولدوز، قوشاچایی وسایر دلیر مردان و شیر زنان آزربایجانی که حماسه شهریور را به سر انجام رسانده و پیروزی های فراوانی را برای آزربایجان به ارمغان آوردند تشکر و قدر دانی می کنیم.
نهم مهر ماه در شهرها و دانشگاه های آذربایجان گرد هم خواهیم آمد تا با طرح دوباره مطالبات نه ماده ای خود به سیاست عمدی دریاچه اورمیه و نقض حقوق زبان مادری خود اعتراضی ارام و مدنی برپا کنیم.


مطالبات نه ماده ای:
1- توقف فوری سیاست خشکاندن عمدی دریاچه اورمیه و نابود سازی محیط زیست و تاراج ثروت های ملی آزربایجان
2- باز نمودن دریچه سدها و واریز کردن آب و انجام اقدامات فوری و ملموس برای جلو گیری از خشک شدن دریاچه اورمیه
3- عذر خواهی روسای قوه مجریه و مقننه و نمایندگی که به ملت آزربایجان اهانت کرده اند.
4- استعفای استانداران آزربایجان به عنوان مسئولین اول شوراهای تامین استانی که دستور مستقیم سرکوب ملت ترک آزربایجان را صادر کرده اند.
5- لغو وضعیت حکومت نظامی غیر رسمی در شهرهای آزربایجان و خروج فوری نیروهای سرکوبگر غیر بومی.
6- معرفی و محاکمه آمرین و عاملین سرکوب بی رحمانه ملت ترک آزربایجان.
7- آزادی بی قید وشرط همه زندانیان سیاسی حرکت ملی آذربایجان و پایان دادن به فشارهای سنگین امنیتی و سیاسی و بازداشت های خودسرانه
8- آزادی برگزاری تجمعات مدنی ملت ترک آزربایجان و جبران خسارات وارده از طرف نیروهای امنیتی به اهالی شهرهای آزربایجان
9- رسمیت زبان ترکی آزربایجانی به عنوان زبان تحصیل در کلیه مقاطع و استفاده از آن در امور اداری،قضایی و رسانه های جمعی

حرکت ملی آذربایجان
سی و یکم شهریور نود