۱۳۹۰ مهر ۲, شنبه

ماهواره شش تنی ناسا به نقطه نامعلومی از زمین برخورد کرد


ماهواره " یوراس" متعلق به آژانس فضایی آمریکا "ناسا" روز شنبه 24 – 9 – 2011 در نقطه نامعلومی به کره زمین برخورد کرد.

مهندس محمد شوکت عضو جمعیت فضایی امارات متحده عربی به العربیه.نت گفت، یوراس در سال 1980 با هزینه 750 میلیون دلار ساخته شد و در 12 سپتامبر 1991 به فضا پرتاب گردید، این ماهواره تا سال 2005 برای مدت 14 سال در خدمت ناسا بود.

به گفته کارشناسان فضایی ماهواره یوراس 5.7 تن وزن دارد و طول آن به 3 متر بالغ می گردد و با سرعت 27252 کیلومتر در ساعت به سمت زمین حرکت کرد
.

تاکنون مکان و زمان دقیق سقوط این ماهواره روی کره زمین اعلام نشده است اما ناسا تایید کرده است این ماهواره به زمین برخورد کرد.

پیش از این اعلام شده بود تشخیص مکان و زمان دقیق سقوط، تنها 2 ساعت پیش از ورود آن به جو زمین میسر خواهد شد.

ناسا که شکل مستمر در حال اطلاع رسانی درباره خط سیر ماهواره یوراس بود پس از برخورد ماهواره با زمین فقط تایید کرد این برخورد صورت گرفته است اما مکان آن را اعلام نکرد.
پیش از این اعلام شده بود این ماهواره پیش از سقوط، در برخورد با غلاف جوی زمین به 26 پاره تقسیم شده و هرکدام بستگی به وزن آنها با سرعت ده ها تا صدها کیلومتر در ساعت سقوط کند وبزرگ ترین قسمت جدا شده از یوراس حدود 150 کیلوگرم وزن خواهد داشت.

دانشمندان ناسا اعلام کرده بودند از خطر ناشی از سقوط یوراس چندان نگران نیستند زیرا به اعتقاد آنها احتمال برخورد قمست های جداشده به افراد، 1 به 3200 خواهد بود و ماهواره مزبور دارای هیچگونه مواد آلوده کننده ای نیست .

ناسا اعلام کرده است که قطعات ساقط شده متعلق به این موسسه است وهیچکس حق پنهان کردن آنها را ندارد.

شایان ذکر است که نور شدید ناشی از برخورد ماهواره یوراس با غلاف جوی زمین با چشم غیر مسلح حتی در هنگام روز امکان پذیر خواهد بود 
العربیه