۱۳۹۰ مهر ۷, پنجشنبه

اکثر بازداشت‌شدگان شهرستان خوی آزاد شدند


دویچه وله : فعالان مدنی شهرستان خوی می‌گویند هنوز ۴ نفر از کسانی که در مراسم خاکسپاری دو فعال مدنی آذربایجان و فرزندشان شرکت کرده بودند، بازداشت هستند. روز گذشته حدود ۶۰ نفر از شرکت‌کنندگان در این مراسم خاکسپاری بازداشت شده بودند.



به گفته فعالان مدنی شهرستان خوی، اکثر بازداشت‌شدگان روز سه‌شنبه پنجم مهرماه  در شهرستان خوی آزاد شده‌اند.




به گزارش برخی منابع آذری از جمله سایت انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران (آداپ) روز سه‌شنبه پنجم مهرماه در شهرستان خوی حدود ۶۰ نفر از کسانی که در مراسم خاک‌سپاری دو فعال فرهنگی و مدنی آذربایجان به نام‌های ابراهیم جعفر‌زاده، همسرش مینا کهربایی و فرزندشان آیلا شرکت کرده بودند، بازداشت ‌شدند.

صیاد محمدیان یکی از فعالان مدنی شهر خوی درباره اتفاقات رخ داده در مراسم خاکسپاری دو فعال مدنی آذری و فرزندشان می‌گوید: «ساعت ۲ ظهر روز سه‌شنبه، جمعیت جنازه‌ها را از بیمارستان تحویل گرفت و به سمت آمبولانس‌ها حرکت کرد. حین حرکت جمعیت شعار داد، "آذربایجان، سرت سلامت". حدود ده اتوبوس برای رساندن جمعیت به محل خاکسپاری وجود داشت. با حرکت اتوبوس‌ها، نیروهای امنیتی دو اتوبوس آخر را به "هنگ مرزی خوی" منتقل کرده و حدود ۶۰ نفر سرنشینان این اتوبوس‌ها را بازداشت کردند.»

صیاد محمدیان  و دو فعال مدنی دیگر شهر خوی درباره خواسته یا اعتراض شرکت‌کنندگان در مراسم خاکسپاری می‌گویند، جمعیت حاضر به هیچ چیز، مثلا نحوه مرگ این دو فعال آذری یا چیز دیگری اعتراض نداشت چون آن‌ها در یک تصادف جان خود را از دست داده بودند.

به گفته صیاد محمدیان «همه مشغول عزاداری بودند ولی نیروهای امنیتی جو امنیتی به‌وجود آوردند.»

صیاد محمدیان و ۲ فعال مدنی دیگر در شهرستان خوی می‌گویند که اکثر بازداشت‌شدگان، روز سه‌شنبه پنجم مهرماه ظرف ده ساعت پس از بازداشت، در ساعت ۱۲ شب آزاد شدند، اما ۳ شهروند خوی و یک شهروند ماکو، همچنان در بازداشت هستند.

جاده‌های غیراستاندارد در آذربایجان

یکی دیگر از فعالان مدنی آذری که در مراسم خاکسپاری شرکت داشته،  درباره نحوه مرگ ابراهیم جعفر‌زاده، همسرش مینا کهربایی و فرزندشان آیلا می‌گوید: «آقای جعفر‌زاده و خانم کهربایی دو چهره  شناخته شده مدنی در شهرهای آذری بودند. چندی پیش این خانواده در یک تصادف بین شهرستان مرند و شهرستان خوی جان خود را از دست دادند.»

یک فعال مدنی شهرستان خوی که مایل نیست نامش فاش شود می‌گوید: «بین شرکت‌کنندگان مراسم اعتراضی درباره نحوه تصادف نبود. شاید اگر اعتراضی هم شده باشد، اعتراض به وضعیت غیر استاندارد جاده‌های آذربایجان بوده است. این خانواده کنار یک پل تصادف کردند و کنار آن پل هیچ علائم راه‌نمایی و رانندگی  وجود نداشت. ماشین این فعالان مدنی با یک ماشین دیگر که از روبه‌رو در حال حرکت بوده تصادف می‌کند و سرنشینان هر دو ماشین کشته می‌شود.»

در برخی سایت‌های آذری به "مشکوک بودن تصادف این خانواده" اشاره شده است.