۱۳۹۰ مرداد ۱۵, شنبه

حركت مدني يا خيلي خيلي مدني ؟ ــ ياشار گؤنئيلي


بعضي وقتها درون حركت ملي آزربايجان بيانيه ها و نوشته هايي را مشاهده مي كنيم كه انسان را به فكر فرو مي برند ! به راستي اسم اين را چه مي توان گذاشت حركت مدني يا خيلي خيلي مدني ؟
به نظر مي رسد برخي دانسته يا ندانسته سعي در القاي تعبيري از حركت مدني ، بر پيكره حركت ملي آزربايجان هستند و متاسفنانه برخي از سايتهاي ملي نيز اين تعابير نادرست را به حركت ملي آزربايجان تزريق مي كنند . اين مساله را حتي در ديالوگهاي رودررو با برخي از فعالين حركت نيز مشاهده مي كنيم . مثلاً برخي حتي حضور ملت در خيابانها را به مثابه راديكال شدن حركت مي شمارند ! اين تلقي نادرست از حركت مدني اثر بسيار سوء رواني بر حركت گذاشته است . به طوري كه مشاهده مي كنيم برخي از نوشته هاي نسبتاً تند فعالين كه دراصل در چهارچوب فعاليتهاي مدني قابل تعريف هستند از طرف سايتهاي ملي بايكوت مي شوند دليل آن را هم غير مدني بودن نوشته يا بيانيه مي شمارند . البته دليل اين امر هم بر اثر فشارهاي همين نيروهاي به اصطلاح كند رو كه خود را عالم الدهر حركت مي شمارند مي باشد چرا كه با اين كار مسئوليت چاپ اين نوشته ها را بر مديران سايتهاي ملي سنگين مي كنند . اما مديران رسانه و سايتهاي ملي نبايد تحت تاثير برخي از مخربان حركت ملي آزربايجان قرار بگيرند . در اين خصوص خود شاهد اين مدعا بوده ام مثلاً برخي از بيانيه ها و نوشته هاي دوستان كه لازم بود در اختيار ملتمان قرار بگيرند متاسفانه فقط در ميل گروپها مانده و چاپ نمي شوند . به شخصه نسبت به اين امر به برخي از سايتها مراجعه كرده و اعتراض خود را نشان داده ام دو ستان بايد بدانيم كه اين طرز فكر فقط و فقط باعث خشنودي حاكميت راسيستي فارس است . اين امر باعث از بين بردن جسارت ملتمان در قبال زورگوييهاي دشمنان آزربايجان شده و رفته رفته نسل امروزي را به انزوا مي كشاند .
حركت خيلي خيلي مدني باعث مي شود كه ملت ، به حقوق  اعتراضي خود آشنا نگردند وهرحركت اعتراضي را كه حق اوليه آنهاست راديكال و توام با جزائي گزاف فرض كنند لذا اميد است صاحبان رسانه هاي ملي در اين خصوص دقت بيشتري به خرج داده و باعث افزايش جسارت ملي گردند نه انزواي ملي . چيزي از اين حاكميت ديگر نمانده كه ملت را از آن بترسانيم ، امروز روز اعتراض است امروز روز عصيان است مطمئن باشيد اين حاكميت بيشتر از اين ها دوام نخواهد آورد درخت پر زرق و برق جمهوري اسلامي از درون پوسيده پس بياييد جسارت آزربايجاني را از ملتمان نگيريم . اين حاكميت فقط با اندكي جسارت ملت بر خواهد افتاد در اين شك نكنيد .
آزربايجان جنوبي ـــ تبريز
15/5/1390