۱۳۹۰ آبان ۹, دوشنبه

آیا بین دوستان فیس‌بوکی بیشتر و میزان بزرگی مغز رابطه هست؟


تک توران : گروهی از پژوهشگران متوجه رابطه‌ای مستقیم میان‌شمار دوستان یک فرد در فیس‌بوک و بزرگی برخی مناطق مغز شده‌اند. اکنون این موضوع مطرح است که آیا استفاده از شبکه‌های اجتماعی ممکن است مغز انسان را دچار دگرگونی کند؟

چهار بخش مورد بحث مغز در این یافته دانشمندان نقش مهمی در حافظه، واکنش‌های عاطفی و رفتارهای اجتماعی بازی می‌کنند.

با این همه بر پایه آنچه تاکنون می‌دانیم نمی‌شود گفت داشتن پیوندهای بیشتر در فیس بوک کدام بخش از مغز را بزرگتر می‌کند و آیا اصولاً برخی‌ها آمادگی پذیرش دوستان بیشتر دارند یا نه.

ریوتا کنایی از کالج لندن، یکی از این پژوهشگران است که می‌گوید پرسش اصلی این است که این ساختارهای مغز با گذشت زمان دچار دگرگونی می‌شوند یا نه، پاسخ به آن به ما کمک خواهد کرد میزان تأثیر اینترنت را بر مغز بتوانیم ارزیابی کنیم.

این پژوهشگران با استفاده از ام آر آی و بررسی مغز ۱۲۵ دانشجوی دانشگاه که همه آنها کاربران فعال فیس‌بوک هستند و آزمون یافته‌های خود روی یک گروه ۴۰ نفری دانشجوی دیگر این پژوهش را پیش برده‌اند.

آنها متوجه ارتباط میان شمار دوستان فیس‌بوکی و میزان «ماده خاکستری» در بخش بادامی شکل مغز راست و چینه‌های سینوسی مغز چپ شدند. ماده خاکستری جایی در مغز است که کنش واکنش‌های ذهنی در آن روی می‌دهد.

میزان کلفتی ماده خاکستری در بخش بادامی‌شکل مغز با میزان دوستان واقعی فرد در دنیای بیرون در پیوند بود اما میزان سه بخش دیگر با ارتباط‌های آنلاین فرد در پیوند بود. شمار میانگین دوستان این دانشجویان ۳۰۰ و حداکثر هزار نفر بوده است.

جرینت ریز، یک پژوهشگر دیگر این دانشگاه، می‌گوید که شبکه‌های اجتماعی آنلاین تأثیرهای زیادی بر افراد می‌گذارد و ما هنوز از میزان این تأثیرها بر مغزمان آگاهی درستی نداریم.

نتایج این پژوهش هفته گذشته منتشر شد. با این حال هایدی یوهانسن برگ از دانشگاه آکسفورد که در این پژوهش نقشی نداشته می‌گوید: این یافته‌ها جالب و هیجان انگیز است اما به این معنی نیست که فیس‌بوک یک راه میان‌بر برای داشتن مغز بزرگتر است.

او ادامه می‌دهد: اگر امروز صد تا دوست پیدا کردی به این معنی نیست که فردا مغزت بزرگتر می‌شود. این پژوهش به ما نمی‌گوید که استفاده از اینترنت برای مغز خوب است یا بد.