۱۳۹۰ آبان ۷, شنبه

مهدی مهاجر، محمد امیری وحسن ارک فعال مدنی آزربایجان در زندان مرکزی تبریز


مهدی مهاجر فعال با سابقه آزربایجان و همکار نشریات محلی ساکن تبریز که در تاریخ 2 شهریور 90 در مراسم افطار منزل عوض پور واقع در محله قوم تپه تبریز به همراه 30 تن از فعالین آزربایجان بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهرمنتقل شده است.
در مدت بازداشت وی مامورین امنیتی با برخوردهای اهانت آمیز و خشونت بار این فعال آزربایجانی را مورد شکنجه و بازجویی قرار داده اند و مکررا برای بازجویی و اعمال فشار از زندان به اداره اطلاعات و بالعکس منتقل شده است. مهدی مهاجر به همراه سایر فعالین در اعتراض به بازداشت غیر قانونی و شرایط نامناسب زندان دست به اعتصاب غذا زدند. دادگاه انقلاب تبریز در حکمی این فعال آزربایجانی را به تحمل چهار ماه حبس تعزیری و 20 ماه حبس تعلیقی به اتهام تشکیل خانه تیمی محکوم گردید.

این فعال آزربایجانی بارها توسط ارگانها امنیتی احضار و مورد تهدید قرار گرفته است.
سازمان عفو بین الملل ضمن بیانیه ای با ابراز نگرانی از وضعیت بازداشت شدگان اخیر آزربایجان خواستار آزادی بی قید و شرط مهدی مهاجر و سایر فعالین آزربایجانی در بند شده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

محمد امیری اهل تبریز دانشجوی رشته مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه غیرانتفاعی دانشوران تبریز روز 2 شهریور 90 در مراسم افطاری منزل عوض پور واقع در محله قوم تپه تبریز به همراه30 تن از فعالین فرهنگی، سیاسی، مدنی آزربایجان بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شده است.
مامورین امنیتی در برخورد با وی از الفاظ رکیک و اهانت بار استفاده کرده و برای گرفتن اعترافات ساختگی متوسل به شکنجه شده اند. بعد از چند روز او به همراه 14 تن دیگر از فعالین به قرنطینه زندان مرکزی تبریز انتقال داده شد. دادگاه انقلاب اسلامی تبریز در دادگاهی فرمایشی و بدون حق استفاده از وکیل مدافع محمد امیری و 14 تن دیگر از بازداشت شده گان قوم تپه تبریز به 4 ماه حبس تعزیری و 20 ماه حبس تعلیقی محکوم کرده است.
لازم به توضیح است، محمد امیری و تعداد دیگری از دانشجویان در بند به دلیل بازداشت های اخیر موفق به انتخاب واحد در ترم جاری نشده اند که این مورد باعث ایجاد نگرانی در مورد ادامه تحصیل این عزیزان گردیده است.
هم اکنون محمد امیری برای گذراندن دوران محکومیت 4ماهه خود در زندان تبریز در شرایط نامناسبی نگهداری میشوند.


اخیرا سازمان عفو بین الملل طی بیانیه ای از وضعیت بازداشت شدگان اخیر آزربایجان ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی فوری و بدون قید وشرط آنان گشته است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حسن ارک، فعال با سابقه آزربایجانی روزنامه نگار وعضو هیات تحریریه نشریه توقیف شده شمس تبریز، که در تاریخ 2 شهریور 1390 به همراه 30 تن از فعالان آزربایجانی در منزل شخصی مصطفی عوض پور واقع در محله قوم تپه تبریز بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شده است.
بنابر گزارشات رسیده در مدت بازداشت حسن ارک و بسیاری از بازداشت شدگان مورد شکنجه و بازجویی های طولانی مدت قرار گرفته اند. با وجود برگزاری دادگاه اکثر بازداشت شدگان، کماکان وضعیت رسیدگی پرونده حسن ارک ،احمد ریاضی مبارکی و مهدی حمیدی شفق به بهانه تعویض قاضی پرونده نامشخص می باشد.
پیش ازاین نیز نهادهای امنیتی این فعال آزربایجانی را بارها و به دلایل مختلف تهدید ، احضارو بازداشت نموده اند. که در آخرین مورد در روز 30 شهريور 1388 توسط ماموران اداره اطلاعات در تبریز بازداشت و پس از 39 روز بازداشت به قید وثیقه 50 میلیون تومانی از زندان تبریز آزاد شده بود. اتهامات ارک در این پرونده تبلیغ علیه نظام، افترا به رهبری و نیروی انتظامی و اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم بر علیه امنیت ملی از طریق مصاحبه با تلویزیون ماهواره ای گوناز تی وی عنوان شده بود که دادگاه انقلاب وی را به اتهام تبلیغ علیه نظام به 91 روز حبس تعزیری محکوم و از اتهام عضویت در گروه جهت بر هم زدن امنیت ملی و اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم بر علیه امنیت کشور تبرئه نموده بود. در آن زمان استنادات قاضی برای طرح این اتهامات مصاحبه با تلویزیون ماهواره ای گوناز تی وی عنوان گشته بود. این فعال آزربایجانی قبل از آن نیز در جریان اعتراضات مردمی به کاریکاتور توهین آمیز روزنامه ایران در سال 1385 بازداشت و پس از مدتی به قید وثیقه از زندان آزاد شده بود.



هم اکنون حسن ارک و سایر بازداشت شدگان قوم تپه در زندان تبریز و در شرایط نامطلوبی به سر می برند.سازمان عفو بین الملل با ابراز نگرانی از وضعیت بازداشت شدگان اخیر آزربایجان، طی بیانیه ای خواستار آزادی بی قید و شرط آنها شده است.

زندانیان سیاسی آزربایجان