۱۳۹۰ شهریور ۲, چهارشنبه

بیانیه فعالین حرکت ملی آذربایجان- مشکین شهر در حمایت از دریاچه اورمیه


دریاچه اورمیه که عروس زیبا ونگین سبز آذربایجان می­باشد در معرض اضمحلال  و نابودی است. طی چند سال اخیر عمق دریاچه 6 متر کاهش یافته است وبه گفته کارشناسان تا پایان تابستان امسال 60% دریاچه خشک می­شود وبا این فرآیند پیش­رونده تا دو سال آینده دیگر اثری از دریاچه بجا نخواهد ماند.
وجای عروس زیبای آذربایجان را 10 میلیارد تن نمکی پر خواهد کرد که این خطه را تبدیل به صحرای نمک خواهد نمود و 4 استان آذربایجان از جمله : آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی ، اردبیل و زنجان را بطور مستقیم تحت تاثیر قرار خواهد داد. دریاچه اورمیه که در اثر روند بی­رویه وکارشناسی نشده سدسازی دچار خشکی شده است، بعد از خشکی تبعات و زیانهای جبران ناپذیری را عاید مردم این مناطق خواهد کرد که از جمله آن می­توان به موارد زیر اشاره نمود:
1)    انرژی وگرمای خورشید که قبلا برای تبخیر آب دریاچه اورمیه بکار می­رفت در اثر نبود آب مستقیما جذب محیط اطراف گشته ودمای منطقه را به میزان قابل ملاحظه­ای افزایش خواهد داد.
2)    در اثر طوفان های نمک بوجود آمده وپخش نمک به محیط اطراف، کشاورزی وباغداری در 4 استان فوق­الذکر بطور قابل توجهی از بین خواهد رفت.
3)    طوفان های نمک حاوی کلرید سدیم سبب بیماریهای ریوی وتنفسی بیش از 10 میلیون نفر خواهد گشت.
4)    مهاجرت  و متروک شدن 4 استان مذکور، که خالی از سکنه شدن روستاهای اطراف دریاچه اورمیه خود گواهی بر این حادثه ناگوار می­باشد.
5)    «آرتمیا» تنها موجود زنده دریاچه اورمیه که در صورت بهره برداری می­توانست سبب رونق اقتصادی منطقه شود، بکلی از بین خواهد رفت.
6)    نابودی وتغییر مسیر کوچ چندین میلیون پرنده مهاجر از دریاچه
7)    و ......
با وجود این تبعات وصدمات جبران ناپذیر، هفته گذشته مجلس شورای اسلامی در اقدامی عجیب و ناباورانه با رد فوریت طرح نجات دریاچه اورمیه حکم مرگ دریاچه را صادر نمود وتنها به این حکم نیز اکتفا ننموده ونماینده بجنورد در کمال بی­شرمی وگستاخی در نطق خود چنین می­گوید: «به آذربایجانیها پول بدهید از آنجا بروند و کار دیگری  بکنند، مگر نمی­گویید تا دو سال دیگر این دریاچه خشک خواهد شد.» وهمانا سیاستهای دولت که همواره مبتنی بر مهاجرت و خالی از سکنه کردن آذربایجان جهت تسریع در امر آسمیلاسیون می­باشد وآقای ثروتی ندانسته و ناخواسته پرده از اینچنین سیاستهای پنهان حکومت بر­میدارند ودر جلسه علنی مجلس چنین سخنان گستاخانه­ای را به زبان می­آورند. وشرم­آورتر اینکه تعدادی از نمایندگان خائن آذربایجان نیز رأی به مرگ دریاچه می­دهند که در بین این خائنین ، یونس اسدی نماینده مشگین­شهر نیز به چشم می­خورد.
و اما مردم آذربایجان که همواره پیشرو راه آزادی بوده و در هیچ برهه­ای از تاریخ در مقابل ظلم و ستم و استبداد سر تعظیم فرود نیاورده ­اند اینبار نیز چون همیشه ساکت نمانده وخشم وانزجار خود را به این حکم ننگین مجلس اعلام داشته وخواستار عذرخواهی مجلس و بویژه نمایندگان خائن آذربایجان از ملت شریف آذربایجان می­باشیم و با دعوت از همه آحاد مردم برای شرکت در بازی دربی آذربایجان (تراختور-شهرداری) و آوردن یک بطری آب که بر روی آن «اورمو گؤلو» نوشته شده که بصورت نمادین در درب ورودی استادیوم قرار داده خواهد شد می­خواهد که اعتراض خود را به مجلس ایران ابراز داشته و همه با هم یکدل ویکصدا فریاد برآوریم:
اورمو گؤلو جان وئریر                    مجلیس اونون قتلینه فرمان وئریر
و ........
تا همه بدانند که آذربایجان در مقابل  این سیاستهای تبعیض­آمیز که سعی در نابودی آذربایجان دارند ساکت نخواهد ماند وبعد از بازی دربی آذربایجان دومین حرکت اعتراضی حماسی  خود را روز شنبه 5 شهریور در شهر اورمیه برگزار خواهد کرد تا همه بشنوند که مردم آذربایجان اجازه نخواهند داد عروس زیبای آذربایجان تبدیل به صحرا وشوره زار نمک شود.