۱۳۹۰ مرداد ۲۶, چهارشنبه

آمريكا و يك عذرخواهي بزرگ از ملت آزربايجان جنوبي ، كليد حل معماهاي آينده در منطقه ــ اؤزگؤر توپراق

هنوز نقش آمريكا در شكست و سقوط دولت مستقل ملي آزربايجان جنوبي در سال  1946ميلادي به رهبري سيد جعفر پيشه وري را فراموش نكرده ايم . هنوز ملت آزربايجان دل خوشي از دولت آمريكا ندارد چرا كه سران آمريكا در آن زمان در كنار دولت مركزي فارس ايران قرار گرفته و در قتل عام ملت آزربايجان جنوبي نقش بسيار عمده اي را در تجهيز و همكاري با ارتش رژيم شاهنشاهي پهلوي داشته است .
اما اكنون تقريبا 65 سال از آن دوران مي گذرد . دولتها و ملتها هيچ وقت دشمن هميشگي همديگر نبوده اند ، گذشت زمان وروي كار آمدن دولتهاي جديد با روي كردهاي متفاوت باعث بهبود روابط حتي دشمنان تاريخي ملتها بوده است . به خصوص اينكه هم اكنون ملت آزربايجان در جنوب ذهنيتي نسبتا مثبت به دولت و ملت آمريكا دارد .
هر ساله صدر اعظم آلمان در سالگرد نسل كشي ملتها توسط رژيم فاشيستي آلمان نازي به رهبري آدولف هيتلر در حوادث جنگ جهاني اول از ملتهاي آسيب ديده به درستي عذر خواهي مي كند .
بنابراين ما ملت بزرگ آزربايجان از دولت آمريكا انتظار داريم نسبت به همكاري خود با دولت فارس مركزي در نسل كشي ملت آزربايجان جنوبي در سال 1946 ميلادي ، اذعان واز ملت آزربايجان عذرخواهي كند . البته كه اين عذرخواهي نه تنها به ضرر آمريكا نخواهد بود بلكه با بازشدن اين موضوع آمريكا كليد اصلي حل معماي خاورميانه را دراختيار خواهد گرفت و بدين ترتيب حضور نسبتا كم رنگ خود از نقطه نظر منافع اقتصادي دو طرفه را در مناطق قفقاز جنوبي و خاورميانه به نفع خود و به ضرر روسيه و چين به پايان خواهد برد .
بدون آن هم ملتهاي غير فارس دير يا زود استقلال دوباره خود را از حاكميت راسيست فارس مركزي در كشور ايران نام خواهند گرفت اما طبيعي است كه نقطه نظر مثبت ابر قدرتي مثل آمريكا در سرعت بخشي به اين پروسه نقش مهمي را ايفا خواهد كرد .
شايد بتوان گفت آمريكائيها در منطقه ، دوستي بهتر از توركان آزربايجاني پيدا نخواهند كرد . ملتي با تمدن چندين هزار ساله و بدور از هر نوع تفكر هگومونيك منفي ، ملتي كه اولين دولت دمكراتيك شرق را به رهبري محمد امين رسول زاده بنيان نهاده ، ملتي كه هرگز نسبت به ملتهاي ديگر تعرض و نسل كشي نداشته و در واقع ملتي با پيشينه تاريخي بزرگ كه هم اكنون مي توان اذعان داشت يكي از دلايل عدم ثبات در منطقه در واقع سقوط دولت آزربايجان قديم و نبود دولت قدرتمند آزربايجان در شمال و جنوب آن است .
26/5/1390