۱۳۹۰ آبان ۹, دوشنبه

سهم ورزش تبریز پشت سد "انحصار" شرکت مس/ صدای مسئولان هم درآمد

تک توران : از زمان مجادله لفظی استاندار آذربایجان شرقی و مدیرعامل شرکت ملی مس ایران درباره بی عدالتی این شرکت در قبال مس سونگون به ویژه نابرابری موجود میان سرمایه گذاری مس ایران در ورزش کرمان و ورزش آذربایجان زمان نسبتاً زیادی می گذرد
و افکار عمومی معتقدند شرکت ملی مس ایران باید در رویه خود تجدیدنظر کند.
به گزارش مهر، حدود یک و نیم سال قبل احمد علیرضا بیگی استاندار آذربایجان شرقی درجریان سفر مدیرعامل شرکت ملی مس ایران به تبریز با انتقاد شدید از بی عدالتی این شرکت در قبال مس سونگون گفته بود درحالیکه آذربایجان شرقی 40 درصد ذخیره مس کشور را دارد اما درآمدهای حاصله از معادن مس سونگون در جای دیگر خرج می شود.
اشاره استاندار آذربایجان شرقی درآن دیدار علاوه بر عدم اجرا شدن پروژه های توسعه ای مس سونگون، عدم احساس مسئولیت شرکت ملی مس در ایجاد خدماتی برای رفاه بیشتر مردم ورزقان و نیز ضرورت مقابله با تبیعض های شدید در برخورداری ورزش استان های کرمان و آذربایجان شرقی بود.
مجادله لفظی استاندار آذربایجان شرقی و مدیرعامل شرکت ملی مس ایران زمانی بالا گرفت که "اردشیر سعدمحمدی" در پاسخ به اظهارات "احمدعلیرضا بیگی" گفت: عنوان بی عدالتی به عملکرد زیرمجموعه های دولت عدالت محور نادرست است که البته با واکنش تندتر استاندار آذربایجان شرقی مواجه شد بطوریکه بیگی خطاب به او اظهار داشت، "آقای مدیرعامل! ما خودمان از دولت عدالت محوریم برای همین است که در مقابل بی عدالتی شما می ایستیم."
منتقدان عملکرد شرکت ملی مس ایران با استاندار آذربایجان شرقی هم عقیده اند و می گویند درحالیکه معادن مس سونگون ورزقان به تنهایی 40 درصد ذخیره این فلز استراتژیک را در کشور بر عهده دارند اما درآمد حاصل شده از این معادن از آذربایجان شرقی خارج می شود.
آنها در بیان مصادیق انتقادهایشان صرف هزینه های میلیاردی شرکت ملی مس ایران در باشگاه های ورزشی کرمان را نمونه ای از این بی عدالتی معرفی می کنند و بر این باورند آذربایجان شرقی از بودجه هایی که شرکت ملی مس ایران برای رونق ورزش صرف می کند، محروم مانده است.
درحالیکه شرکت مس تقریبا در تمام شهرهای استان کرمان باشگاهی به نام مس داشته و حتی با هزینه های میلیاردی برخی از آنها در لیگهای برتر و آزادگان حضور دارند، سهم آذربایجان شرقی از این اعتبارات صفر است!

معدن مس سونگون به تنهایی 40 درصد ذخایر کشور را در اختیار دارد
افزایش سرمایه گذاری شرکت مس در ورزش آذربایجان شرقی؛ ضرورتی اجتناب ناپذیر
مدیرکل تربیت بدنی آذربایجان شرقی با بیان اینکه خواسته مسئولان این استان به ویژه استاندار، سرمایه گذاری مساوی با استان کرمان در ورزش آذربایجان شرقی توسط شرکت ملی مس ایران است، اظهار داشت: سیاستگذاری این شرکت باید به گونه ای باشد که سرمایه گذاری در ورزش آذربایجان شرقی پررنگ تر شود.
سید محمد شروین اسبقیان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مدیریت تربیت بدنی به همراه مدیریت ارشد آذربایجان شرقی با جدیت، مسئله رفع تبعیض موجود را پیگیری می کند که امید می رود در آینده نزدیک نتایج خوبی از پیگیری ها حاصل و به اطلاع آحاد مختلف مردم برسد.
وی با اشاره به حضور تیم های تراکتورسازی و شهرداری تبریز در لیگ برتر باشگاه های فوتبال کشور تصریح کرد: تیم های آذربایجان شرقی همواره به دلیل بی بضاعتی آسیب دیده و آسیب می بینند.
مدیرکل تربیت بدنی آذربایجان شرقی اضافه کرد: تیم های مورد اشاره نمی توانند توانایی های خودشان را نشان دهند و به دلیل همین مشکلات مالی نمی توانند توانایی های خود را به منصه شهور برسانند.
اسبقیان افزود: اعتبارات دولتی که در اختیار هیئت های ورزشی از جمله هئیت فوتبال آذربایجان شرقی قرار می گیرد کفاف هزینه های موجود را نمی کند و لازم است بخش خصوصی در این زمینه بیش از گذشته احساس مسئولیت کرده و حمایت های خود از ورزش را افزایش دهد.
وی گفت: بخش خصوصی به ویژه شرکت ملی مس ایران می تواند با زمینه سازی برای تحقق مطالبه به حق مردم و مسئولان آذربایجان شرقی در همسنگ کردن سرمایه گذاری شرکت ملی مس ایران در ورزش کرمان و آذربایجان شرقی روند روبه رشد پیشرفت ورزش این استان را شتاب بخشیده و باعث ایجاد شادابی پایدار در این خطه از کشورمان شوند.

از بین رفتن اعتماد مردم؛ پیامد کم کاری مسئولان شرکت مس
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این زمینه گفت: افکار عمومی با کم کاری این شرکت و تبعیضی که نسبت به آذربایجان شرقی در مقایسه با کرمان اعمال می شود اعتماد خود را نسبت به مسئولان این شرکت از دست داده اند.
احمد علیرضا بیگی اظهار داشت: متاسفانه علیرغم اینکه آذربایجان شرقی و سونگون نقش مهمی در تولید مس کشور دارد عواید این معادن به خود استان منتقل نشده است.
وی اضافه کرد: نوع رفتاری که شرکت ملی مس ایران با آذربایجان شرقی انجام می دهد ما را مجبور به برخوردهای سلبی می کند.
بیگی با انتقاد شدید از بی عدالتی شرکت ملی مس ایران در قبال مس سونگون گفت: درحالیکه این استان 40 درصد تولید مس کشور را تامین می کند اما درآمد های حاصله از معادن مس سونگون در جای دیگر خرج می شود

تاسیس باشگاه ورزشی در ورزقان؛ گامی برای خاموش کردن صدای اعتراضات مردم و مسئولان!
نماینده تبریز و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز با انتقاد از عملکرد شرکت ملی مس ایران اظهار داشت: در حالیکه 40 درصد ذخایر مس ایران در آذربایجان شرقی است اما این کرمان است که با سه تیم با پیشوند "مس" در لیگ برتر و لیگ یک باشگاه های فوتبال کشور حضور دارد که عملاً هر سال در مجموع 15 تا 20 میلیارد تومان هزینه آنها می شود.
علیرضا منادی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در این شرایط برای خاموش کردن صدای مردم و مسئولان منطقه، یک باشگاه فوتبال در حد بسیار پایین در ورزقان تاسیس شده اما باید گفت نمی شود رضایتمندی مردم این خطه را با این کار جلب کرد زیرا مردم و مسئولان انتظار دارند اعتباراتی بسیار بیشتر از صرف هزینه برای یک تیم لیگ دسته دو در ورزش آذربایجان هزینه شود.
وی افزود: دو هزار میلیارد تومان در معادن مس سونگون ورزقان سرمایه گذاری شده است که مبلغ بسیار اندکی برای ورزش این مجموعه صرف می شود و انتظار بیشتر از اینهاست.
نماینده تبریز گفت: باید 40 درصد بودجه ورزش صنعت مس ایران به آذربایجان و هیئت های ورزشی این استان اختصاص یابد و تحقق عدالت نیز در گرو تحقق این مهم است.
منادی با اشاره به کمک های 700 - 800 میلیونی شرکت ملی مس ایران به تیم های تراکتورسازی و ماشین سازی گفت: این کمک ها، یک سی ام اعتبارات ورزشی صنعت مس ایران هم نمی شود و سئوال اینجاست که چرا این بی عدالتی در ورزش آذربایجان شرقی و کرمان وجود دارد؟
این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: به نظر می رسد دست های مافیایی پشت پرده این قضایاست و همین مافیا کار را سخت تر کرده است که باید راهکاری برای برون رفت از این وضعیت اتخاذ و اجرایی شود.
منادی اظهار داشت: تبعیض شرکت ملی مس ایران در ورزش کرمان و آذربایجان شرقی را در قالب سئوالی از وزیر صنایع پیگیری خواهم کرد زیرا تاسیس باشگاه ورزشی در ورزقان به عنوان یک شهر کوچک نمی تواند انتظارات را برآورده کند.

بالابودن بودجه ورزش کرمان؛ واقعیتی کتمان ناپذیر
مدیر مجتمع مس سونگون ورزقان نیز در این زمینه گفت: این واقعیت را که شرکت ملی مس ایران امکانات، بودجه و تجهیزات خوبی در کرمان دارد را نمی توان کتمان کرد.
رضا شریفی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: علت سرمایه گذاری بیشتر شرکت ملی مس ایران در ورزش کرمان این است که صنعت مس در کرمان 35 سال سابقه دارد و هم اکنون نیز تمام سرمایه این شرکت از کرمان بدست می آید.
وی افزود: پیشنهاد مشخص به مسئولان شرکت ملی مس ایران این است که حمایت ها از باشگاه فرهنگی ورزشی مس سونگون تقویت شود و در رشته های ورزشی پایه مانند دو میدانی و شنا سرمایه گذاری ها بیشتر گردد تا زمینه ای ایجاد شود که این باشگاه حتی به خودکفایی و درآمدزایی هم برسد.

انتظار مجلس؛ تقویت حمایت ها
نماینده مردم ورزقان در مجلس نیز گفت: نمایندگان آذربایجان انتظار تقویت حمایت صنایع از ورزش را دارند و در عین حال به آینده ورزش این منطقه امیدوارند.
رضا علیزاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ورزش آذربایجان شرقی در مقایسه با استان های همطراز خلاء زیادی دارد، این در حالی است که آذربایجان شرقی در مقایسه با همین استان ها از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.
وی گفت: افزایش حمایت شرکت ملی مس ایران از ورزش آذربایجان شرقی همواره در جلسات مختلف و محافل گوناگون مطرح بوده و هنوز هم این اعتقاد وجود دارد که باید جایگاه ورزش آذربایجان شرقی با دارا بودن استعدادهای منحصربفرد و تقویت حمایت صنایع ارتقا یابد.
این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس افزود: برای تحقق ارتقای جایگاه ورزش آذربایجان شرقی حرکتی جدی لازم است تا امکانات و اعتبارات بیشتری از سوی شرکت ملی مس ایران به ورزش آذربایجان اختصاص یابد.
علیزاده افزود: شرکت ملی مس ایران در نتیجه این پیگیری ها از پارسال توجهش به آذربایجان افزایش پیدا کرده و حتی بعد از مدت ها پیگیری حدود یک میلیارد تومان به باشگاه تراکتورسازی کمک کرد که البته تمام این مبلغ به تیم فوتبال تراکتورسازی تعلق نگرفته است.
نماینده ورزقان اضافه کرد: البته سال گذشته یک باشگاه فرهنگی ورزشی به نام مس سونگون در ورزقان تاسیس شد که گام اولیه در راستای افزایش حمایت ها بود و البته حرکت هایی برای شکوفا شدن ورزش منطقه صورت گرفته که این میزان فعالیت ها ناکافی است و باید توسعه یابد.
تیمهای مس استان کرمان سالانه میلیاردها تومان هزینه می کنند درحالیکه سهم آذربایجان شرقی از درآمدهای این شرکت صفر است
درحالی باشگاه های مس کرمان، مس سرچشمه و مس رفسنجان در رقابت های لیگ برتر و لیگ یک باشگاه های فوتبال کشور حضور کم فروغی دارند که همه ساله ده ها میلیارد تومان برای حضورشان در این رقابت ها هزینه می شود.
در این شرایط، دوستداران ورزش در آذربایجان شرقی به اتفاق مسئولان این استان همچنان این سئوال را مطرح می کنند که چرا شرکت ملی مس ایران برای ورزش آذربایجان و تیم ریشه داری همچون ماشین سازی و یا تیم پرطرفداری مانند تراکتورسازی که قدمتی چند ده ساله در فوتبال کشور دارند سرمایه گذاری شایسته ای نمی کند؟!
 حامد عاطفی فر