۱۳۹۰ مهر ۴, دوشنبه

اخبار تکمیلی از درگذشت ابراهیم جعفرزاده و همسر و فرزندش در سانحه رانندگی

ابراهيم جعفرزاده فعال سياسي شناخته شده آذربايجاني و مينا كهربايي همسر وي و از فعالين زن آذربايجاني به همراه دختر يك ساله شان ( آيلا جعفرزاده )  در ساعت پنج ونيم روز دوشنبه به مورخه 04/07/1390 در مسير بازگشت از تبريز در نزديكي سه راه خوي و در يك سانحه رانندگي جان خود را از دست دادند. اين حادثه در حالي روي داده است كه اين فعال مطرح آذربايجاني شب قبل از حادثه و در مراسم عروسي يكي از فعالين آذربايجاني در شهر شبستر از شهرهاي آذربايجان شرقي  ِ با ايراد سخناني فعالين آذربايجاني را براي حضور در مبارزات خياباني و براي احقاق حقوق پايمال شده  ملت آذربايجان  فراخوانده است .

سوابق فعاليتي ابراهيم جعفرزاده و مينا كهربايي :

جعفرزاده اولين بار در سال 1378 به اتهام تشویش اذهان عمومی، نشر اکاذیب و اخلال در انتخابات پس از 12 روز بازداشت موقت در اداره اطلاعات خوي در خرداد ماه 1379 توسط دادرس شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی شهرستان خوي به سه ماه حبس تعزيري محكوم شد.

در 31 مرداد 1381 پس از شركت در مراسم روز ساوالان  به اتهام؛ اقدام علیه امنیت ملی - ترویج تجزیه طلبی و پان ترکیسم پس از 5 روز بازداشت موقت در زندان مشكين شهر اردبيل توسط قاضي شعبه اول دادگاه انقلاب اردبيل تبرئه شد .

در اول ارديبهشت 1383 به اتهام اقدام برای تجزیه طلبی آذربایجان از ایران، حمایت از گروهکهای ضد انقلاب، تبلیغ افکار پان ترکیستی، اقدام علیه امنیت ملی در تهران بازداشت و پس از سپري نمودن 21 روز بازداشت در بازداشتگاه بند 209 زندان اوين با قرار وثيقه آزاد شد.

در نهم تير ماه 1384 به علت شركت در مراسم تجمع قلعه بابك و به اتهام اقدام علیه نظام، اقدام به تجزیه طلبی و قومیت گرائی، تبلیغ افکار پان ترکیستی و شرکت در مراسم غیر قانونی قلعه بابک بازداشت و پس از سپري نمودن 10 روز بازداشت در اداره اطلاعات و زندان اهر به تحمل  پنج ماه حبس تعزيري در زندان اين شهر  محكوم شد .

در سي ام ارديبهشت 1385  به مناسبت تجمع اعتراض آمیز نسبت به توهین روزنامه ایران در شهرستان خوی به اتهام اغتشاش و برهم زدن نظم عمومي بازداشت و توسط آقاي پاشايي رئيس وقت دادگاه انقلاب خوي تبرئه شد .

در دوم اسفند ماه 1385 به علت شركت در مراسم روز زبان مادري در خوي و  به اتهام اخلال در نظم عمومي و همچنين به اتهام  حمایت از گروههای پان ترکیست بازداشت و پس از سپري نمودن 24 روز بازداشت موقت در اداره اطلاعات خوي در مهر ماه 1386 توسط قاضي نوروزي رئيس دادگاه انقلاب خوي به احكام سنگين 1-  یک سال حبس تعزیری 2- دو سال تبعيد به برازجان 3- سه سال محروميت از فعاليت هاي اجتماعي و سياسي قانوني 4- محروميت از نمايندگي مجلس و شورا به مدت يك دوره

محكوم گشت.

وي همچنين بارها توسط اداره اطلاعات خوي و به بهانه هاي مختلف احضار و مورد تهديد قرار گرفته است  كه آخرين بار در 13 شهريور 1390 و در مراسمات اعتراض به خشك شدن درياچه اروميه و پس از يورش نيروهاي امنيتي به محل كار وي  ِ به علت نداشتن حكم جلب با مقاومت جعفرزاده  همراه بوده است.

ابراهيم جعفرزاده از فعالين سياسي  ِ فرهنگي و حقوق بشر آذربايجان  و عضو هيئت مؤسس انجمن غير دولتي اورين خوي و دبير اسبق اين مؤسسه نيز بوده است.

مینا کهربایی نيز دبير اسبق كانون شهريار و مدير مسول نشريه شهريار دانشگاه زنجان بوده است . وي همچنين در موسسه غير دولتي اورين خوي در زمينه هاي فرهنگي فعاليت نموده است .

خبرنگار آزاد

04/07/1390