۱۳۹۱ خرداد ۲۶, جمعه

قطعیت محکومیت حبس سه فعال مدنی آذربایجان و مبادرت به جلب آن ها ــ تصوير


تك توران : ابراهیم فرج زاده ، رضا ابری و علی حسین تهمتن ایرانق ،سه نفر از پنج فعال مدنی آذربایجان هستند که روز هشتم دی ماه سال هشتاد و هشت ، در جریان شرکت در مراسم تدفین زنده یاد چنگیز بخت آور ،دستگیر شدند. این سه تن به همرا ه ابراهیم آسمانی و هادی مرتضی سیلاب ، در آن مراسم دستگیر ، به مدت چندین هفته در دایره ی آگاهی و اطلاعات تبریز ، مورد شکنجه های روحی و جسمی ، واقع شدند.

سپس ، پرونده شان به شعبه ی چهارم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تبریز ارجاع و هر پنج تن ، به اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ، متهم شدند. وکالت ، هر پنج فعال مذکور ، از مراحل اولیه ی تحقیق ،به عهده ی اینجانب بود. پس از برگزاری دو جلسه ی رسیدگی در شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز، که در هر دو جلسه به نفس و نحوه ی بازداشت شان شدیدا معترض شدیم ،همگی از اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور تبرئه، هادی مرتضی سیلاب از کلیه اتهامات وارده تبرئه ، ابراهیم آسمانی به حبس تعلیقی و ابری به یک سال حبس و تهمتنی و فرج به شش ماه حبس تعزیری محکوم شدند. به حکم محکومیت غیر حقوقی و غیر قانونی مذکور اعتراض کردیم که در این خلال ، اینجانب مجبور به ترک نا خواسته ی دیارم شدم و شعبه ششم دادگاه تجدید نظر آذربایجان شرقی ، در غیابم و به ریاست محمد ایمانی _ که ید طولایی در تایید محکومیت فعالین سیاسی در استان آذربایجان شرقی دارد _ و علی زاده ( مستشار شعبه ی مذکور ) مبادرت به تایید حکم کرد. روز سه شنبه بیست وسوم خرداد ماه ، مامورین کلانتری ارجاعات قضایی تبریز ، با مراجه به درب منازل سه نفر مذکور ، در صدد جلب آن ها بوده اند که خوشبختانه ، تا به حال موفق به این امر نشده اند.

لازم به ذکر است که چنگیز بخت آور ، یکی از فعالان سخت کوش آذربایجان بود که به دلیل فعالیت های مستمرش ، به دفعات از سوی مامورین اداره ی اطلاعات تبریز ، دستگیر و تهدید شده بود. و نهایتا ،روز هفتم دی ماه سال هشتاد وهشت ، چنگیز بخت آور ، در محل کار خود (نیروگاه حرارتی تبریز ) به شکل کاملا مشکوکی فوت کرد. تهدید مکرر وی از سوی مامورین اداره ی اطلاعات تبریز ، و تهدید چند فعال مدنی آذربایجان به قطع رابطه ی خود با چنگیز بخت آور ، بازداشت عده زیادی از شرکت کننده گان در مراسم تدفین و حتی ایراد ضرب و جرح نسبت به چندین نفر از آنان (من جمله عباس لسانی ) شائبه ی قتل عمدی وی توسط اطلاعات را ، قوت می بخشد.
نقی محمودی _ وکیل دادگستری