۱۳۹۱ تیر ۴, یکشنبه

تلاطم در بازارهای ایران، از شیر و مرغ تا ارز / دلار از مرز 1950 تومان گذشت


تك توران : مشکل ایران در واردات خوراک دام و طیور باعث شده تا تولید مرغ کاهش یافته و قیمت آن بالا برود

جهش قیمت‌ها در ایران، بازارهای مختلف، به ویژه شیر، مرغ و ارز را دستخوش تلاطم کرده است.


منابع مختلف خبری در ایران گزارش می‌دهند که امروز، ۴ تیر (۲۴ ژوئن)، قیمت دلار به ۱۹۰۸ تا ۱۹۵۰ تومان رسیده است. نرخی که حاکی از نزدیک به ۱۰درصد افزایش قیمت دلار در مدت کمتر از دو هفته است.


همچنین قیمت مواد غذایی نیز در هفته‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. به ویژه گرانی نان، شیر و مرغ موجب نارضایتی‌هایی شده است.

پیشتر قیمت نان‌های مختلف بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته بود و دولت برای مقابله با گرانی نان، مبلغی حدود سه هزار تومان را تحت عنوان "یارانه نان" به خانوارهای ایرانی پرداخت کرد.

هم‌اکنون قیمت مرغ به حدود کیلویی هفت هزار تومان رسیده که به معنای رشد بالای پنجاه درصدی قیمت مرغ ظرف یک سال اخیر است.

این در حالی است که مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده داده بود قیمت مرغ به پنج هزار تومان کاهش یابد.

خبرگزاری مهر گزارش داده است که بهای هر شانه تخم‌مرغ به حدود ۴۵۰۰ تومان رسیده است، در حالی که هفته گذشته هر شانه تخم‌مرغ چهار هزار تومان به فروش می‌رفته است.

حسن رادمرد، سرپرست معاونت بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفته است که ایران هم‌اکنون برای تهیه خوراک دام و طیور دچار مشکل است. به همین دلیل، بخش تولید دچار مشکل شده و قیمت‌ها بالا رفته است.

آقای رادمرد اظهار امیدواری کرده است که با ورود و تخلیه کشتی‌های حامل نهاده‌های دامی مشکل برطرف شود.

نعمت‌الله ترکی، معاون استانداری تهران، گرانی شیر را به وجود "مافیا" نسبت داده و گفته است تولید شیر مورد نیاز تهران در انحصار تنها چهار نفر است. او با اشاره به تعطیلی و برخورد با چند واحد تولیدی شیر، به خبرگزاری مهر گفته است "شاخ مافیای شیر را شکستیم."

او همچنین با اشاره به پیامکی که در روزهای اخیر مردم را دعوت می‌کند برای اعتراض به گرانی شیر و نان از خرید این کالاها خودداری کنند، گفته است که این فراخوان تاثیری بر بازار شیر و نان نداشته است. به گفته او عرضه این کالاها "بیشتر هم شده است."

علاوه بر ارز، نان، مرغ و شیر، قیمت برخی مواد غذایی دیگر از جمله میوه و سبزیجات و برنج نیز بالا رفته است.

اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از جمله دلایلی است که برای موج گرانی در ایران عنوان می‌شود.

به نظر می‌رسد که علاوه بر این عدم دستیابی ایران و گروه‌ ۱+۵ به توافقی در مذاکرات هسته‌ای مسکو و همچنین نزدیک شدن به موعد اجرای تحریم‌های بانکی آمریکا، اجرای تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران نیز به گرانی‌ها دامن بزند.

مهدی تقوی، استاد اقتصاد، به خبرگزاری ایلنا گفته است: "عامه جامعه امیدوار بودند تا با توافقی که میان سران کشورهای گروه ۱+۵ انجام می‌شود، اثر تحریم‌ها کاهش پیدا کرده و از فشارهای بین‌المللی کاسته شود." اما به گفته او عدم حصول توافق در مذاکرات هسته‌ای موجب افزایش قیمت دلار و سکه شده است.