۱۳۹۱ خرداد ۲۸, یکشنبه

تبدیل خانه آزادیخواه آزربایجان به سایت اداری ــ تصویر

تک توران : خانه ثقةالاسلام تبریزیاز علمای آزربایجان واز شهدای جنبش مشروطیت و آزادی‌خواهآزربایجان که در تبریزبه دست روس‌ها به دار آویخته شد به سایت اداری تبدیل شده است .

در اسفند ماه  سال 1390 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آزربایجان شرقی گفت: خانه تاریخی ثقه الاسلام در حال حاضر به عنوان بانک سفال آزربایجان شرقی مورد استفاده قرار می گیرد .

اما علی رغم ادعای مدیر کل میراث فرهنگی آزربایجانشرقی خانه علوی از سال 1384 بعنوان نمايشگاه وخانه سفال مورد بهره برداري قرار گرفته است.

آدرس خانه تاریخی ثقةالاسلام و میراث فرهنگی آزربایحان را می توان در سایت های مرکز خدمات سرمایه گذاری استان آزربایجانشرفی و سازمان پسماند شهرداری تبریز یافت .


از سوی در سایت مذکور ، وزیر امور اقتصاد و داراییسیدشمس‌الدین حسینی که خود تورک بوده و از محله های نزدیک خانه ثقةالاسلاممی باشد می گوید :باید تلاش کنیم در گردشگری بتوانیم زمینه‌های حضور بخش غیردولتی داخلی و خارجی را فراهم کنیم تا ضمن شتاب بخشیدن رضایت مردم را جلب کنیم.


قانونی در 12 آبان سال 1309 تصویب شده است که بر اساس ماده اول آن «کلیه آثار صنعتی و ابنیه و اماکنی که تا اختتام دوره سلسله زندیه درمملکت ایران احداث شده اعم از منقول با رعایت ماده 3 این قانون می توان جزء آثار ملی ایران محسوب داشت ودر تحت حفاظت و نظارت دولت می باشد.»


همچنین در اول آبان سال 1352 یک ماده واحده به این قانون افزوده شد که بر اساس آن «به وزارت فرهنگ و هنر اجازه داده می شود علاوه بر آثارمشمول قانون حفظ آثار ملی مصوب آبان ماه 1309 آثار غیر منقولی را که از نظر تاریخی یا شئون ملی واجد اهمیت باشد صرفنظر از تاریخ یا پیدایش آن با مشمول کلیه قوانین و مقررات مربوط به آثار ملی خواهد بود.»

گفته می شود دفتر تدارکات و پشتیبانی سازمان منطقه آزاد ارس نیز در آینده نزدیک به  خانه ثقه السلام منتقل خواهد شد.