۱۳۹۱ تیر ۶, سه‌شنبه

ديدار جمعي از فعالين ملي با خانواده هاي فعالين زنداني حركت ملي آزربايجان


تك توران : دیروز دوشنبه پنجم تیرماه 91جمعی از فعالین حرکت ملی آذربایجان در دیداری با هادی حمیدی شفیق،مصطفی عوض پور، و خانواده فردین مرادپور که به مناسبت 26 ژوئن روز جهانی منع شکنجه و حمایت از قربانیان شکنجه صورت گرفته بود ازآنها به عنوان یکی از صدها قربانی شکنجه تجلیل به عمل آمد. در این دیدار فعالین آذربایجانی با عنوان این روز بر اهمیت انعکاس شکنجه های صورت گرفته به هنگام بازداشت در بازداشگاه ها و زندانها تاکید کردند.


آقای هادی حمیدی در این دیدار با بیان قسمتی از شکنجه صورت گرفته بر وی در زمان بازداشت در سال 85 عنوان کردند"من در اعتراض به شکنجه های صورت گرفته در آن زمان نامه ای و دادخواهی تنظیم کرده و به ارگان های رسمی از جمله مجلس شورای اسلامی ، دفتر ریاست جمهوری، فرمانده کل سپاه پاسداران و 9 ارگان دیگر رونوشت کردم که هیچ جوابی از ایشان نرسید." وی در ادامه بر لزوم انعکاس شکنجه های صورت گرفته برفعالین بازداشت شده تاکید کرده و امیدوار شدند که دیگر شاهد چنین برخوردهایی از طرف ماموران و بازجویان بر فعالین مدنی آذربایجان نباشند.

در ادامه این دیدارها فعالین مدنی آذربایجان دیداری هم با زندانی سیاسی سابق آذربایجان جناب مصطفی عوض پور و خوانواده فردین مرادپور داشته اند. در این دیدار مصطفی عوض پور بیان کرد که آنقدر زیر شکنجه دوام خواهیم آورد تا شکنجه گر از شکنجه مان خسته شود در ادامه فعالین ضمن تجلیل از پایداری ایشان از فعایت ملی پدر مرحومشان نیز تقدیر بعمل آوردند گفتنی است6 ژوئن روز جهانی منع شکنجه و حمایت از قربانیان آن است.

سازمان ملل در سال ۱۹۹۷ تصمیم گرفت که روز ۲۶ ژوئن را روز جهانی پشتیبانی از قربانیان و «روز جهانی مبارزه با شکنجه» اعلام کند خاطر نشان میشود در این راستا در سال 1383 نامه ای جهت اطلاع سازمان ملل از وضعیت شکنجه در آذربایجان جنوبی در شهر زنجان تهیه و به امضا معلمین آنشهر درامده بود . که یکی از نکات مهم این نامه معرفی کردن فعال سرشناس حرکت ملی جناب عباس لسانی به عنوان قربانی شکنجه میباشد. گفتنی است دیدار و تمجید از زندانیان سیاسی شکنجه شده آذربایجان در روزهای سه شنبه و چهار شنبه نیز ادامه خواهد داشت.