۱۳۹۱ تیر ۲, جمعه

بحران دریاچه اورمیه رصد جهانی می‌شود

تك توران : نماینده مردم تبریز گفت: عملکرد دولت در مدیریت بحران دریاچه اورمیه، توان علمی، اعتقاد و حمایت کشور از محیط زیست را مورد محک سازمان‌های بین‌المللی قرار خواهد داد.


 محمداسماعیل سعیدی بعدازظهر امروز در بازدید از اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به مسئولیت‌های خطیر سازمان حفاظت محیط زیست در عصر توسعه صنعتی گفت: بشر به‌دلیل عطش سیری‌ناپذیر برای توسعه اقتصادی و صنعتی و بهره‌گیری فراتر از ظرفیت‌های طبیعی، در صورت نبود نظارت سازمان‌های مسئول، می‌تواند حقوق نسل‌های آینده و پایداری اکوسیستم را پایمال کند.

 وی اضافه کرد: نسل‌های آینده در خصوص عملکرد زیست‌محیطی مدیران، مسئولان و مردمان امروز قضاوت می‌کنند.

 سعیدی با اشاره به آثار زیان‌بار اولیه خشک شدن دریاچه اورمیه مبنی بر شور شدن و خشک شدن آب‌های زیرزمینی تصریح کرد: بحران زیست‌محیطی در منطقه و تعطیلی کشاورزی می‌تواند بحران‌های اجتماعی همچون بیکاری، اعتیاد، بزهکاری و ... را نیز به‌دنبال داشته باشد که ضرورت نگاه فرابخشی و ملی به مدیریت بحران را می‌طلبد.

 نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمادگی نمایندگان منطقه برای پیگیری طرح‌های زود بازده در مدیریت چالش‌های زیست‌محیطی خاطرنشان کرد: متخصصان علاوه بر ارائه راهکار برای نجات دریاچه باید نسخه‌های علمی برای سازگاری و مدیریت در شرایط خشکسالی را برای سال‌های آینده ارائه کنند.

وی استفاده از تجربیات کشورهای مبتلا را مفید ولی بها دادن به دانش فنی و بومی را اولی‌تر دانست و اضافه کرد: عملکرد دولت در مدیریت بحران دریاچه اورمیه، توان علمی، اعتقاد و حمایت کشور از محیط زیست را مورد محک سازمان‌های بین‌المللی قرار می‌دهند.