۱۳۹۱ خرداد ۳۱, چهارشنبه

تورکیه در روند دمکراتیزه شدنش باید بر ایران فشار وارد کند ــ ياشار شانلي گؤنئيلي


تك توران : روند دمکراتیزه شدن تورکیه در دوه دهه اخیر به خصوص در 10 سال گذشته ، با به روی کار آمدن حزب حاکم " عدالت و توسعه " در این کشور سرعت بیشتری بر خود گرفته است .
تورکیه بیش از 30 سال است که با چالشهای مختلف داخلی همچون مسئله تحرکات تروریستی گروهکهای کورد دست به گریبان است .

سیاستمداران تورکیه برای از بین بردن خطر گروهکهای وابسته تروریست اقدامات بسیار جدی مثبت و عملی در روند دمکراسی در این کشور انجام داده اند . به طوری که در چند سال اخیر اقلیت کورد و سایر اقوام موجود در تورکیه صاحب اختیاراتی همچون تشکیل احزاب مدنی مخصوص به خود گردیده اند .
به طور مثال حزب BDP که خود را تمثیل گر کوردهای تورکیه می داند چندین سال است که در مجلس تورکیه حضور دارند . آنها در همین انتخابات سال گذشته توانستند 36 کرسی از مجلس تورکیه را به خود اختصاص دهند .
اما نکته بسیار حساس و مهمی که باید مورد توجه سیاستمداران تورکیه قرار بگیرد اینست که وجود کشور توتالیتری همچون ایران که از منابع نفتی و ذخایر ملتهای ساکن در جغرافیای ایران نام تغذیه می کند خطری است بسیار بزرگ در همسایگی کشور دمکراتیکی همچون تورکیه .
در واقع ایران دیکتاتور که درون خویش اجازه فعالیت حزبی به هیچ تفکری همچون اجازه ایجاد حزب مستقلی برای به طور مثال آزربایجانیان نمی دهد ، خطربزرگی بزرگی برای امنیت ملی کشور دمکراتیک تورکیه محسوب می شود و این امر ناشی از عدم توازن سیاسی در دو کشور همسایه است .
تصور کنید کشور ایران چندین سال است که به طور مستقیم و غیر مستقیم به گروهکهای تروریستی کورد مخالف دولت تورکیه همچون ( پ . ک . ک ) کمکهای مالی و تسلیحاتی می کند . همچنین ایران می تواند از دمکراسی حاکم در تورکیه سوء استفاده کرده و به احزاب قانونی کورد همچون ( BDP ) برای بر هم زدن آرامش و نیز توازن سیاسی با سایر احزاب تورک ، هر گونه کمکی انجام دهد .
اجازه ایجاد تلویزیونهای مستقل در تورکیه نیز می تواند محلی برای سوء استفاده حاکمیت ایران در تورکیه محسوب شود .
با در نظر گرفتن چنین فضایی می توان نتیجه گرفت که وجود همسایه غیر دمکرات و دیکتاتوری مثل ایران سمی است مهلک برای امنیت ملی تورکیه و سیاستمداران تورکیه باید هر چه سزیعتر در روند دمکراتیزه شدن کشورشان مستقیماً به ایران فشار وارد کنند . در دنیایی که به سرعت در حال گلوبالیزه شدن است این مسئله حق طبیعی تورکیه است و به معنای دخالت در امور داخلی کشور دیگر محسوب نمی شود چرا که این مسئله مستقیما با مسئله امنیت ملی تورکیه در ارتباط است .
همچنین نباید فراموش کرد که عقب ماندگی حرکت ملی آزربایجان جنوبی از احزاب کورد در تورکیه در آینده برای ملت آزربایجان و نیز کل دنیای تورک بسیار خطرناک خواهد بود .
بر این اساس به عنوان یک فعال آزربایجانی از تمامی فعالین ساکن در تورکیه که دستشان به سیاستمداران تورک می رسد عاجزانه درخواست دارم این مساله را به برادران تورکمان گوشزد کنند .

یاشار شانلی گؤنئیلی
آزربایجان جنوبی ــ تبریز
31/3/1391