۱۳۹۱ تیر ۱۰, شنبه

گزارش رادیو فردا در ارتباط با وضعیت فردین مرادپور زندانی سیاسی آذربایجانی در زندان تبریز ــ ويدئو


تك توران :  فردین مرادپور زندانی مدنی آذربایجانی که در حال گذراندن دوران محکومیت شش ساله حبس خودش در زندان تبریز است از مشکلات بینایی رنج می برد.
گفتگویی داشته نوشین سید حسینی از رادیو فردا با واحید قاراباغلی، سخنگوی انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران (آداپ).
واحید قاراباغلی: آقای فردین مرادپور، در یک خرداد سال 88 در جریان یک راهپیمایی فرهنگی – ورزشی در تبریز بدلیل سردادن و انفجار یک ترقه (صوتی) دستگیر شده بود، بعد از سه ماه بازداشت موقت به قید وثیقه پنجاه میلیون تومانی از زندان آزاد شدند. او موقع دستگیری با شلیک ماموران به پای اش زخمی شده بود و بعدا" پدر، مادر و برادر ایشان را هم دستگیر کردند. طی یک دادگاه غیرعلنی فردین به شش سال و مرتضی، برادر ایشان را به سه سال زندان محکوم کردند. فردین از خرداد سال 89 در حال طی دوران محکومیت خودش است قرار است برای سه – چهار سال دیگر هم در زندان باشد.
رادیو فردا: در خبرها به ناراحتی بینایی فردین مرادپور اشاره شده است شما از این بیماری چه چیزی میدانید؟
و.قاراباغلی: در جریان دستگیری بار اول آقای مرادپور، بعضی عوامل چون شکنجه های صورت گرفته سبب شده بود که بینایی ایشان حساسیت هایی پیدا بکند که روز به این مشکل شدت یافته بود و با مراجعه های وی به بهداری زندان تبریز بدلیل عدم وجود چشم پزشک متخصص جهت رسیدگی به مشکل ایشان، دکتر بهداری از خودشان یک چیزهای تجویز کرده بودند. برایشان شماره عینک یک و نیم نوشتند و بعد بدلیل ادامه درد و التهاب در مراجعه دوم او یک شماره دیگر تجویز کردند که همینطور این روند ادامه یافته که برای سومین بار به ایشان عینک شماره 3.5 را داده اند. که آن هم اثربخش نبوده است.   الان هم به گفته خانواده اشان او چشم درد شدید دارد، از این درد شب ها نمی توانند بخوابند. وی، بارها مراجعه کرده به مسئولین زندان که اجازه دهند که ایشان در خارج از زندان یک چشم پزشک متخصص ببینند و علاجی برای این مشکل بینایی اشان پیدا بکنند اما جوابی نگرفته اند.  بینایی ایشان رفته رفته ضعیف می شود.


قبلا" آیا سابقه این بیماری را داشتند؟ قبل از ورود به زندان؟

و.قاراباغلی: نخیر، قبلا" سابقه مشکل بینایی نداشتند و این مشکلی است که بعد از بازداشت وی موقعیکه در زندان بوده، در شرایط غیربهداشتی نگه داشته شده و شکنجه هایی که شده این مشکل را پیدا کردند.
 لينك گفتگو :
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=_N7jah9sRVs