۱۳۹۱ تیر ۱, پنجشنبه

رییس‌جمهوری برزیل درخواست دیدار با احمدی‌نژاد را رد کرد


تك توران : منابع خبری برزیل روز سه‌شنبه خبر دادند که دیلما روسف، رییس‌جمهوری برزیل، درخواست محمود احمدی‌نژاد، برای دیداری دو جانبه در حاشیه کنفرانس «ریو +۲۰» را رد کرده‌ است.

روزنامه برزیلی «اُگلوبو» روز سه‌شنبه با درج این خبر نوشت: هیات ایرانی که برای شرکت در این کنفرانس بزرگ جهانی به شهر ریو دوژانیروی برزیل وارد شده «به شدت از این امر ناراحت است».

بر اساس این گزارش، روز جمعه نیز، ادواردو پائس، شهردار ریو دوژانیرو، رونمایی از یک ستون بدل ستون‌های تخت جمشید که از سوی دولت جمهوری اسلامی به این شهر اهدا شده‌است را لغو کرد و این مراسم رونمایی را به تاخیر انداخته‌است.
بنا بر گزارش‌ها، روز ۱۷ ژوئن تظاهراتی نیز علیه محمود احمدی‌نژاد در ریو دوژانیرو برگزار شد.

بنا بر این گزارش، این گروه‌ها ازجمله «کنفدراسیون هواداران اسرائیل در برزیل» نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران و انکار هولوکاست توسط محمود احمدی‌نژاد را دلیل این درخواست عنوان کرده‌اند و والتر فلدمان، یکی از اعضای کنگره برزیل نیز محمود احمدی‌نژاد را «خطری برای برزیل و آمریکای جنوبی» خوانده است.

روابط تهران و برازیلیا در دوران لولا داسیلوا، رییس جمهوری پیشین برزیل به سرعت بهبود یافت و وی حتی میانجی‌ گری هایی در زمینه مناقشه هسته‌ای ایران انجام داد اما با روی کار آمدن خانم روسف، روابط دو کشور به دلیل موضوع حقوق بشر در ایران و برنامه هسته ای تهران رو به تیرگی گراییده است.

ماه گذشته نیز اقدام یک دیپلمات جمهوری اسلامی در آزار و اذیت جنسی چندین دختر بچه در استخری مختلط جنجالی در روابط دو کشور بوجود آورد که با فراخوان این دیپلمات به تهران و اخراج او از وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، این تنش پایان یافت.