۱۳۹۱ تیر ۱۰, شنبه

حرکت ملی آزربایجان ، پان ایرانیسم و دریاچه اورمیه ــ تحلیلی کوتاه بر تحرکات اخیر حول مسئله دریاچه اورمیه در تهران


تك توران : همانطوری که در اخبار قبلی اشاره کرده بودیم بر اساس اخبار مشکوک مندرج اخیر در شهر تهران برای نجات دریاچه اورمیه * 1 * بنابر وظیفه ملی  جهت آشنایی و هوشیاری فعالین ملی و نیز جهت جلوگیری از انحراف در حرکت ملی آزربایجان در این نوشته می خواهیم این مسئله را مورد چالش و بررسی قرار دهیم .
مسئله از اینجا ناشی می شود که در تاریخ 7 تیر ماه 1391 دو خبر درست در همان ساعات از دو مجرا یعنی یک خبر مبنی بر " نصب پارچه نوشته هایی برای نجات دریاچه اورمیه در پلهای عابر پیاده شهر تهران از سوی فعالین ملی آزربایجان " از طریق برخی از سایتهای ملی آزربایجانی ، و خبری دیگر از مجرای رسانه های فارس محور ( به اصطلاح اپوزسیون حاکمیت فارس ایران ) با سر تیتر " پخش گسترده تراکتهایی برای نجات در یاچه ارومیه در تهران " درج گردید .
در مواجهه با این دو خبر تک توران با تیتر " سواستفاده پان ایرانیسم از مسئله دریاچه اورمیه و لزوم هوشیاری سایتهای ملی " مسئله را مشکوک ارزیابی کرده و بر این اساس می خواهیم جریان را با 3 احتمال تحلیل و بررسی کنیم .
3 احتمال موجود از منظر تک توران در این مسئله به شرح زیر است :

الف ) احتمال اول این است که عده ای از فعالین ملی آزربایجان در تهران با نیت درست و غیر سیاسی ( حول محور مسئله زیست محیطی ) برای جذب جریانهای موجود در تهران همچون سبزها و غیره اقدام کرده اند !
البته تک توران با وجود اینکه از لحاظ استراتژیکی هیچ امیدی به همکاری با نیروهای فارس محور حول هر مسئله ای ندارد اما از لحاظ سیاسی به مسئله ، تمامیت خواهانه هم نگاه نکرده و در نگاه اول به فعالینی که احیاناً بر اساس دغدغه فکری با این جریانات وارد معامله سیاسی شده اند هم به چشم خائن نگاه نمی کند . اما اگر احتمال اول درست بوده باشد با توجه به تابلویی که جلویمان قرار دارد می توان نتیجه گرفت که نتیجه این همکاری احتمالی ، سوء استفاده پان ایرانیسم از فعالین ملی و زیر سوال بردن پایه های حرکت ملی آزربایجان یعنی زیر سوال بردن اصل استقلال حرکتی و اصل حق تعیین سرنوشت آزربایجانیها در چهارچوب مرزهای آزربایجان ( نه ایران ) می باشد .

ب ) دومین احتمال این است که این جریان کلاً بدون حضور فعالین ملی آزربایجانی و کاملا حساب شده از طرف فعالین سبز و پان ایرانیستها شکل گرفته است . یعنی جریان پان ایرانیست با دو هدف : یکی همراهی کردن فعالین ملی آزربایجانی با جنبش به اصطلاح سبز مرکز ، از یک طرف تحت نام " آزربایجان میللی فعاللاری " بر روی پلهای عابر پیاده پارچه نوشته هایی برای نجات دریاچه اورمیه نصب کرده ! و از طرف دیگر برای تخریب حرکت استقلال طلبانه ( از منظر ایشان تجزیه طلبانه ) آزربایجان و جلوگیری از قدرت گیری این حرکت در حقیقت با پخش تراکتهای ایران محور خواسته است بر خلاف عرف با دو تیر یک هدف را بزند.
از دیدگاه تک توران احتمال دوم با اینکه غیر ممکن نیست اما نسبت به گزینه اول در مقام ضعیف قرار دارد .

ج ) احتمال سوم که بسیار ضعیف تر از دو احتمال قبلی به نظر می رسد اینست که یک اتفاق بسیار نادری بوقوع پیوسته باشد مبنی بر اینکه در آن واحد دو تفکر ( ملی آزربایجانی ) و جریان ( اپوزسیون فارس محور ) در یک روز به صورت جداگانه و کاملا اتفاقی تصمیم به فعالیت برای نجات دریاچه اورمیه با نگرش خاص به خود گرفته باشند . !
البته تک توران آرزو می کند که گزینه سوم روی داده باشد اما این آرزو و احتمال چیزی در حد صفر است .

بنابراین با توجه به توضیحات بالا به نظر می رسد به احتمال بسیار قوی عده ای از فعالین ملی آزربایجانی در تهران واردمعامله با جریانهای فارس گرای مرکز شده اند . تک توران نسبت به تحرکات فعالین ملی خصوصا در تهران هشدار می دهد در فعالیتهای خویش کاملا هوشیارانه وارد شده و کلیه جوانب امر را در نظر بگیرند . چنین فعالیتهای احساسی و غیر منطقی در نهایت می تواند ضربات جبران ناپذیری به حرکت مستقلانه ملی آزربایجان وارد سازد .
گروه خبری ــ تحلیلی تک توران
دهم تیر ماه 1391