۱۳۹۱ تیر ۸, پنجشنبه

درگیری با نیروی انتظامی و کشته شدن سه نفر در خوی


تك توران : دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خوی در مصاحبه با خبرگزاری‌های حکومتی اعلام کرد که اختلافات آب و مرتع بین روستای خاک مردان و شهر دیزج‌دیز در این منطقه منجر به درگیری نیروی انتظامی و افراد ناشناس شده و در نتیجه آن ۳ نفر کشته شده‌اند.

او درباره اقدامات امنیتی و قضایی گفته است به علت "وضعیت خاص منطقه" نیروهای مخصوص در پاسگاه برای کنترل تردد مستقر شده‌اند.

خبرگزاری ایسنا که این خبر را با چهار روز تاخیر منتشر کرده نوشته است که عصر روز جمعه راننده یک تراکتور با خانواده‌اش در ۴ کیلومتری شهر دیزج دیز از توابع خوی هدف تیراندازی قرار گرفته‌اند.

شهرستان خوی یکی از ۱۴ شهرستان استان آذربایجان غربی است و در شمال این استان قرار دارد. خوی با شهرهای جنوب شرقی ترکیه هم مرز است و در سالهای گذشته یکی از مرزهای ناآرام کشور بوده است.

محمد سرخانی، دادستان خوی در توضیح حادثه روز جمعه گفته است بر اثر تیراندازی در کمین ۳ تا ۵ نفر، راننده تراکتور کشته شد اما بعد از درگیری میان نیروهای انتظامی و افراد نا‌شناس دو شهروند غیر نظامی دیگر کشته شدند.

به گفته این مقام قضایی آذربایجان غربی "نیروی انتظامی در جهت کشف این واقعه و عاملین قضیه و برای آوردن جسد از آن منطقه اقدام می‌کند و وقتی داخل شهر دیزج دیز می‌شوند، بر اثر تحریکاتی که از سوی عوامل نا‌شناس با اهداف نامعین انجام می‌شود موجب می‌شوند تا به پاسگاه تعرض کنند و اقدام به سنگ اندازی و تخریب شیشه‌های پاسگاه و تخریب و آتش زدن ۸ خودرو دولتی و شخصی که در آن حومه پارک شده بودند، می‌کنند و در اثر این درگیری‌ها متاسفانه دو نفر از هموطنانمان در اثر مصدومیت فوت می‌کنند."

آنطور که ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران نوشته پیگیری پرونده این درگیری به دلیل اینکه "جرم علیه امنیت، اغتشاش و شورش" محسوب می‌شودبر عهده بازپرس شعبه ۲ و معاونت انقلاب است.

دادستان خوی گفته است در این درگیری‌ها چند نفر دستگیر شده‌ و چند نفر دیگر نیز متواری هستند و تحت پیگرد قضایی قرار دارند.

منابع دیگری این خبر را گزارش نکرده‌اند و از علت اصلی درگیری روز جمعه شهرستان خوی هم اطلاع دقیقی در دست نیست اما محمد سرخانی در توضیح آن گفته است: "بین روستای خاکمردان و روستای تازه شهر شده دیزج دیز به خاطر مرتع و آب از سال‌های قبل اختلاف وجود داشت واین اختلافات منجربه این حادثه ناگوار شده است."

به گفته این مقام عالیرتبه قضایی نیروهای مخصوص در پاسگاه و منطقه مستقر شده‌اند و به خاطر وضعیت خاصی که منطقه دارد، پاسگاه تقویت شده و هرگونه تردد در منطقه کنترل می‌شود.

محمد سرخانی از دی ماه سال ۸۸ مسئولیت دادستانی شهرستان خوی را به عهده گرفته است؛ او جانشین فردی شد که روز دوشنبه ۲۷ دی ماه سال ۸۸ در مقابل در منزل خود در خوی به ضرب گلوله توسط فرد یا افرادی نا‌شناس کشته شد.

مسئولیت کشته شدن ولی حاجی قلیزاده را هیچ فرد یا گروهی به عهده نگرفت. اما در پی اعلام خبر ترور او برخی از منابع از جمله خبرگزاری فارس اعلام کرد که او مسئول مستقیم پرونده فصیح یاسمنی، فعال سیاسی کرد بوده و صدور حکم و اجرای آن نیز توسط وی انجام شده است.

در سالهای گذشته در مناطق مرزی نزدیک به خوی درگیری‌های زیادی میان نیروهای سپاه پاسداران و پژاک، حزب حیات آزاد روی داده است. علاوه بر این در مرداد ماه سال گذشته انفجار خط لوله گاز صادراتی به ترکیه به ناآرامی‌های این منطقه دامن زد. شاخه نظامی پ ک ک، حزب کارگران کردستان مسئولیت این انفجار را به عهده گرفت.

با این حال دادستان خوی می‌گوید در حادثه روز جمعه، "افراد ناباب و شرور می‌خواستند با تحریک مردم از آب گل آلود ماهی بگیرند، ولی قوه قضائیه با قاطعیت پیگیر قضیه است

رادیو زمانه