۱۳۹۱ خرداد ۲۵, پنجشنبه

پاداش پانفارسيسم براي يك خودشيرين / پرويز هادي از المپيك بازماند


تك توران : پرويز هادي كشتي گير وزن 120 كيلوگرم آزربايجاني كه در تركيب تيم ملي كشتي ايران توانسته بود براي اين كشور سهميه المپيك را بدست آورد ، بعد از مسابقات انتخابي كشوري ، از طرف فدراسيون كشتي ايران كنار گذاشته شد . اين در حالي است كه مدتي پيش پرويز هادي با ادعاي اينكه به خاطر پرچم ايران پيشنهاد ميلياردي كشورهاي همسايه ( بخوانيد جمهوري آزربايجان ) را رد كرده است تبديل به قهرمان صفحات رسانه هاي فارس زبان شده بود .


ايسنا : طومار اهالي آذربايجان شرقي خطاب به فدراسيون كشتي

"نگذاريد حق پرويز هادي تضييع شود"

جمعي از مسئولان و اهالي آذربايجان شرقي با تهيه طوماري و امضاي آن خواستار بازنگري فدراسيون كشتي در انتخاب ملي‌پوش وزن 120 كيلوگرم كشتي آزاد شده‌اند.

به گزارش ايسنا، پس از اين كه پرويز هادي كشتي گير اهل باسمنج استان آذربايجان شرقي بلافاصله پس از جام جهاني، در مسابقه انتخابي كه به پنج تايم كشيده شد، مقابل كميل قاسمي مغلوب شد، از تركيب تيم ملي كشتي آزاد براي حضور در المپيك كنار گذاشته شد. اين اتفاق در حالي رخ داد كه هادي معتقد بود به خاطر حضور در مسابقات پياپي كه در يكي از آنها سهميه المپيك گرفت، دچار خستگي شده بود و در شرايط مناسبي در مسابقه انتخابي شركت نكرده بود.

پس از اين جريانات، جمعي از اهالي، مسئولان و همچنين هيئت كشتي آذربايجان شرقي با گردآوري طوماري از رئيس فدراسيون كشتي خواسته اند در انتخاب ملي‌پوش وزن 120 كيلوگرم تجديد نظر شود. عمده خواسته اين افراد اين است كه هادي به همراه كميل قاسمي به تورنمنت لهستان اعزام شود و در واقع با مسابقه انتخابي در اين تورنمنت، ملي‌پوش سنگين وزن كشتي آزاد ايران براي المپيك انتخاب شود.

متن اين طومار به شرح زير است:

رياست محترم فدراسيون كشتي جمهوري اسلامي ايران، جناب آقاي خطيب با اهداي سلام؛

در آستانه آغاز رقابت‌هاي المپيك لندن هدف و غايت تمام دوستداران ورزش در سراسر ايران حمايت از تيم‌هاي اعزامي و ايجاد فضايي آرام و به دور از حاشيه براي ورزشكاران و مربيان تيم ملي است. در اين بين آذربايجاني‌ها نيز مانند هميشه پشتيبان و ياور تيم‌هاي ملي هستند. در رشته كشتي تنها نماينده اين استان پرويز هادي است كه پس از سال‌ها بي‌اعتنايي از سوي كادر قبلي تيم ملي، در سال 2012 با اعتماد كادر جديد موفق شد، هر آنچه افتخار است را در ميادين مختلف نصيب خود كند. پرويز هادي در رقابت‌هاي قهرماني آسيا در كره جنوبي روي سكوي نخست ايستاد. در رقابت‌هاي گزينشي نيز موفق شد سهميه المپيك را كسب كند تا تيم ملي ايران با تركيب كامل عازم آوردگاه لندن شود.

به نحوي كه نمايندگان يكي از كشورها با پيشنهاد هنگفت مالي قصد داشتند او را به خدمت تيم ملي خودشان در بياورند، اما اين جوان غيرتمند آذري بي‌درنگ و بي‌هيچ ترديدي قاطعانه پاسخ منفي داد و گفت: "نام مقدس وطن و پرچم عزيز كشورم را با هيچ قيمتي معاوضه نخواهم كرد."

اما در عمل چه اتفاقي افتاد؟ بر خلاف ساير اوزان كه برندگان سهميه با فراغ بال مشغول پيگيري تمرينات هستند يك مسابقه انتخابي براي پرويز هادي برگزار شد، آن هم در شرايطي كاملا نابرابر. پرويز هادي در سه دوره مسابقه گزينشي رقابت‌هاي قاره‌اي و جام جهاني به روي تشك رفت و بدون وقفه هر كجا مربيان تيم ملي او را اعزام كردند، اطاعت كرد و با تمام وجودش به مبارزه پرداخت. در اين بين جامعه ورزش استان آذربايجان شرقي بر اين باور است كه با استناد و به دلايل ذيل حق پرويز هادي به طرز آشكار ناديده گرفته شده است. ابهاماتي كه در تضييع حق پرويز هادي صورت گرفته اهالي اين استان را آزرده خاطر كرده و ضمن احترام به كسوت و جايگاه مسئولين فني تيم ملي كشتي آزاد خواستار ايجاد فرصتي برابر براي مدعيان وزن 120 كيلوگرم تيم ملي ايران هستند.

رسول خادم اين قهرمان عزيز ملي به ياد دارد كه در سال 1993 چگونه نماينده آذربايجان پهلوانانه از حق خود گذشت تا رسول در مسابقات قاره‌اي و جهاني به روي تشك برود. در رقابت‌هاي آسيايي مغولستان ايوب بني نصرت با 95 كيلو وزن به 130 كيلوگرم رفت تا رسول خادم در 90 كيلو و عباس جديدي در 100 كيلو كشتي بگيرند. در مرحله نخست انتخابي براي مسابقات جهاني تورنتو نيز جعفر خدايي قهرمان 100 كيلو شد او گفت به هيچ وجه حاضر نيست در مرحله نهايي انتخابي‌ها به وزن 130 كيلو برود و از رقابت‌ها انصراف داد، اما ايوب بني نصرت سكوت كرد و باز هم به احترام رسول خادم در 130 كيلو با ابراهيم مهربان 130 كيلو كشتي گرفت تا خادم بدون انتخابي در 100 كيلوگرم راهي تورنتو شود. آذربايجاني‌ها از رسول خادم تقاضا دارند كه اجازه تكرار مجدد اين جفاي تاريخي در حق ورزش استان آذربايجان را ندهد.

جناب آقاي خطيب ما نه فقط خواستار احقاق حق پرويز هادي، بلكه خواستار جلوگيري از تضييع حق تيم ملي هستيم. اين حق ملت ايران است كه شاهد اعزام نفراتي به المپيك لندن باشند كه از هر حيث توانايي اعتلاي نام كشور عزيز و برافراشتن پرچم مقدس كشورمان را داشته باشند. شواهد روشن ذيل حاكي از آن است كه عدالت و قانونمندي در قبال پرويز هادي به هيچ وجه رعايت نشده:

1ـ پرويز هادي تنها كشتي‌گيري است كه در دو دوره گزينشي به اضافه مسابقات آسيا روي تشك رفت و بيش از تمام اردونشينان تحت فشار سنگين رقابت‌هاي مختلف بود. در تمام اين مدت كميل قاسمي فقط تمرينات خود را دنبال مي‌كرد.

2ـ پرويز هادي در هر دو رده آزاد و فرنگي تنها كشتي گيري است كه سهميه المپيك را كسب كرده، اما از تيم ملي كنار مانده است.

3ـ پرويز هادي در مسابقات گزينشي و قاره‌اي جمعا 14 بار به روي تشك رفت در حالي كه كميل قاسمي فقط دو بار با رقبايش كشتي گرفت كه يكي از اين دو مسابقه را هم باخته بود.

با وجود اين همه تفاوت آيا انصاف است كه شرايط اين دو را يكسان گرفته و با مسابقه‌اي كه بر خلاف مقررات پنج تايم به طول انجاميده است راي به حذف پرويز هادي بدهيم؟ و عجب‌تر آن كه پاداش قهرماني‌هاي پرويز هادي نيز در مراسم تجليل وزارت ورزش و جوانان به كميل قاسمي اهدا شود؟

جناب آقاي خطيب خود به خوبي واقف هستيد و اصرار داريد كه المپيك محل حضور برترين‌ها است. بي‌دليل نيست كه در تاريخ كشتي ايران فقط يك مدال در فوق سنگين المپيك‌ها نصيب كشور عزيزمان شده است. در المپيك لندن 1948 (ابوالقاسم سخدري)، 1952 هلسينكي (احمد وفادار)، 1956 ملبورن (حسين نوري)، 1960 (يعقوب شورورزي)، 1968 (ابوالفضل انوري)، 1972 (اسكندر فيلابي)، 1976 (اسكندر فيلابي)، 1992 (عليرضا سليماني)، 1996 آتلانتا (ابراهيم مهرباني)، 2000 (عباس جديدي) و المپيك 2008 پكن نيز فردين معصومي همگي از دستيابي به مدال باز ماندند. آيا در لندن نيز قرار است اين قصه تلخ هميشگي تكرار شود؟

درخواست و انتظار خانواده ورزش ايران از جنابعالي و جناب آقاي رسول خادم اين است كه همچون هميشه منافع ملي را در اولويت قرار داده و در اين بين هر كسي شايسته‌تر است را روانه رقابت‌هاي المپيك كنيد. نظر به حضور قريب الوقوع تيم منتخب كشتي آزاد ايران در مسابقات لهستان با توجه به اعزام فردين معصومي و محمدرضا آذرشكيب مستدعي است دو مدعي ديگر اين وزن يعني پرويز هادي و كميل قاسمي را نيز مسافر لهستان كنيد تا حرف و حديث‌ها نيز فروكش كند. اين خواسته‌اي به جا و منطقي است كه نتايج لهستان را ملاك عضويت در تيم ملي قرار دهيد. طبيعي است كه كادر فني تيم ملي محق است كه حتي فرد برتر رقابت‌هاي لهستان را كنار بگذارد و فرد ديگري را جايگزين كند.