۱۳۹۱ خرداد ۲۰, شنبه

مصاحبه جذاب صفحه فیسبوک طیف مستقل با مسئول کارگروه شعارسازی های تاثیر گذار اخیر در حرکت ملی آزربایجان جنوبی


تك توران : بدون شک شعارسازی در یک حرکت ملی یکی از ارکان آن حرکت است . در عین حال باید گفت که انتخاب یک شعار ملی از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است به نحویی که در انتخاب شعار باید فاکتورهایی همچون حس روح ملی شعار ، سادگی و معنادار بودن و تاثیر گذاری آن بر تمامی طبقات اجتماعی جامعه را در نظر گرفت .
بنابر اهمیت موضوع مصاحبه ای بسیار جذاب با مسئول کارگروه شعارسازیهای ملی در حرکت ملی آزربایجان که چند سالی است به صورت سیستماتیک به این موضوع می پردازند انجام داده ایم که در ادامه توجه همه را به این مصاحبه جلب می کنیم .
لازم به ذکر است که دوستانمان از فعالین مستقل در حرکت ملی آزربایجان و از جمله فعالین بی ادعا که هرگز تا کنون خود را تبلیغ نکرده و کاملاً ساکت و آرام به وظیفه ملی خویش پرداخته اند می باشند . فیسبوک طیف مستقل به سبب آشنایی با این دوستان و رصد فعالیتشان این مصاحبه را ترتیب داده است .
" در این مصاحبه مدیریت فیسبوک طیف مستقل حرکت ملی آزربایجان اختصاراً با ( MT ) و مدیر مسئول کارگروه شعارسازی ( میللی شعارلار مرکزی ) با ( MŞ ) مشخص شده است . "

MT : قبل از هر چیز از تمامی زحماتی که در شاخه شعارسازی برای حرکت ملی آزربایجان جنوبی انجام داده اید بی نهایت تشکر می کنیم ، لطفاً برای ورود به مصاحبه کمی از خود و این گروه توضیحاتی را برای خوانندگان بدهید ؟

: قبل از هر چیز از شما فعالین طیف مستقل حرکت ملی آزربایجان جنوبی بابت این مصاحبه تشکر می کنم .
ایده تشکیل کارگروه شعارسازی برای حرکت ملی آزربایجان از مدتها پیش در فکر من و دوستانم بود . حرکت ملی آزربایجان تا به اکنون به سبب ریشه دار بودن آن در بین ملتمان همواره توانسته است شعارهای بسیار تاثیر گذاری را از دل این ملت بیرون آورده و در میدانها جاری سازد به فرض مثال در حوادث قیام خونین خرداد ماه 85 فعالین نخبه حرکت ملی به یکباره شعارهای تاثیر گذاری همچون " آزربایجان میللتی – چکنمز بو ذیللتی " " هرای هارای من تؤرکم " " منیم دیلیم اؤلن دییل – باشقا دیله دؤنه ن دییل " و دهها شعار دیگر چه در آن زمان و چه بعد از آن را اختراع کردند که هم اکنون هم همین شعارها به عنوان شعارهای اصلی حرکت ملی آزربایجان جریان دارند .
اما جمعی از دوستان چند سال پیش به خصوص بعد از جریان خشکانیدن دریاچه اورمیه تصمیم گرفتیم به صورت تخصصی و گروهی به مسئله شعارسازی در حرکت ملی آزربایجان بپردازیم .

MT : اولین شعاری که برای حرکت ملی آزربایجان ساختید ؟

: همانطوریکه گفتم ایده تشکیل گروه ، درست در زمانی مطرح گردید که مسئله خشکیدن دریاچه اورمیه مسئله روز آزربایجان گشته بود و تمامی هم و غم ما نیز طرح شعاری در این مورد بود . تا اینکه با همکاری و همفکری هم توانستیم اولین شعار خود را بسازیم . این شعار عبارت بود از " گلین گئداق آغلیاق – اورموگؤلؤن دولدوراق " .

MT : واقعا شعار « گلین گئداق آغلیاق – اورمو گؤلؤن دولدوراق » در آن زمان شعار بسیار جالب و تاثیر گذاری بود به طوری که حتی بسیاری از رسانه های بین المللی هم مجبور به ترجمه آن شدند و به این شعار پرداختند . چگونه این شعار را همه گیر کردید ؟

: برای اینکه این شعار را در بین ملتمان جای بیاندازیم در مدت زمان کوتاه خیلی تلاش کردیم هدفمان جاری ساختن این شعار در استادیوم سهند تبریز در بین تراختورچیها بود چرا که فعلاً حرکت خیابانی را در حرکت نمی دیدیم .
از چندین مکان این شعار را توسط دوستانی که می شناختیم تبلیغ کردیم . یکی از این مکانها سایتهای تراختور بود . از دیگر مکانها شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و نیز سایتهای ملی بسیار تلاش کردند .
اما مهمترین مکانی که توانستیم این شعار و شعارهای دیگر را وارد ورزشگاه کنیم امری است سری که معتقدیم به نا به دلایل امنیتی و برای اینکه حاکمیت متوجه این مکان نشده جلوی شعار های بعدی مان را نگیرد فعلاً رو نمی کنیم . انشاالله در آینده اگر تشخیص دادیم این مکانیزیم را نیز خواهیم شناساند .

MT : آیا شعارهای دیگری را نیز تدوین کرده اید ؟

: بله از جمله شعارهای دیگری که برای نجات دریاچه اورمیه ساختیم ، شعارهایی به مانند " آزربایجان دور سس وئر – اورمو گؤله نفس وئر " بود که زیاد جای نیافتاد و دو شعار معروف دیگر به مضامین " اورمو گؤلؤ جان وئریر – مجلیس اونون قتلینه فرمان وئریر " که بعد از جریان عدم تخصیص اعتبار برای نجات دراچه اورمیه از سوی مجلس ایران مطرح گردید و همین شعار در روزهای 5 شهریور 1390 در ورزشگاه سهند تبریز از طرف هواداران تراختور سر داده شد و سپس در روز 12 شهریور 90 در اورمیه و تبریز در خیابانها تبدیل به شعار اصلی ملت گردید .
همچنین شعار تازه و اخیر " اورمو گولؤ دوزلانیر – سیمنان ( کویر ) خزردن سولانیر " بود که ترجیح دادیم به طیف مستقل هدیه کنیم چرا که خود را مستقل و فکراً جزدی از طیف مستقل می دانیم .

MT : آیا شعارهایی غیر از دریاچه اورمیه هم دارید ؟

: شعارهای بسیاری را تدوین کرده ایم متاسفانه چون مصاحبه با شما بدون آمادگی فبلی بود الان حضور ذهن زیادی ندارم . به خصوص ما برای تیم محبوب آزربایجان ( تراختور ) شعارهایی را ساخته ایم .
شعارههایی چون " داماریمدا قانیمسان – تراختوروم جانیمسان " " عسگری ، قیاسی – فوتبالیمیز سیاسی " و چندین شعار دیگر که واقعاً در ذهنم نیست . غیر از این در سایر زمینه ها هم تلاش می کنیم شعارهایی را که دغدغه اصلی ملتمان بر اساس ظلم ملی که بر آنها روا شده است بسازیم .

MT : برنامه تان برای آینده چیست ؟

: همانطوریکه گفتم ما عقیده داریم شعارهای یک حرکت ملی باید در تمامی زمینه ها تدوین گردد مثلا عدم وجود شعارهایی در بعد اقتصادی که جزء دغدغه اصلی ملتمان است مشهود است . بیشتر سعی مان برای اختراع شعارهایی در این زمینه است . در این مورد هم تلاشهایی را کرده ایم که به وقتش در اختیار ملتمان قرار خواهیم داد .

MT : حرف آخر ؟

: باز هم از شما تشکر میکنم و از اینکه به این مسدله توجه دارید ممنون هستم چرا که انتخاب یک شعار تاثر گذار ملی کاری است بسیار سخت و مسئولیتی است بسیار سنگین چرا که انتخاب یک شعار نامناسب و بدون فکر می تواند صدمات جبران ناپذیری را به حرکت وارد کند .امیدواریم که تا به حال مسولیت ملی مان را به خوبی ایفا کرده باشیم از تمامی دوستانی که تا به اکنون از ما حمایت معنوی کرده اند تشکر میکنیم .

MT : مدیریت صفحه فیسبوک طیف فعالین مستقل حرکت ملی آزربایجان جنوبی از شما به علت اینکه حاضر به مصاحبه تاریخی در این مورد شدید کمال قدردانی و تشکر را دارد و امیدوار است در آینده با قدرت و مستقلانه به کارتان ادامه دهید . بی شک ارزش زحماتتان را در آینده ملتمان به بهترین شکل ممکن خواهند داد .
پایان
18 خرداد 1391