۱۳۹۱ خرداد ۱۵, دوشنبه

بنای تاریخی دبیرستان طالقانی تبریز تخریب می شود/تبریز شهری که در آن آثار تاریخی می سازند!


تك توران : یکی دیگر از بناهای تاریخی و قدیمی تبریز در سایه تصمیم گیری های بخشی نگرانه برخی مسئولان سایه تخریب را بر بام خود احساس می کند.به گزارش نصر نیوز، اداره کل نوسازی مدارس استان قرار است با مجوز سازمان آموزش و پرورش در اقدامی تعجب بر انگیز    
بنای تاریخی دبیرستان طالقانی(منصور سابق) تبریز را فرو ریخته و بار دیگر جمله " در تبریز آثار تاریخی می سازند" را زنده کند.


بنای این مدرسه اگرچه به استاندارد ثبت ملی که 100 سال قدمت است نمی رسد ولی قابلیت ثبت شدن به دلیل نوع ساخت و معماری آن وجود دارد.
اگرچه آموزش و پرورش قصد دارد در سکوت رسانه ای این اقدام خود را جامه عمل بپوشاند ولی تراب محمدی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی معتقد است: اگر مسئولان آموزش و پروش استان برای ثبت ملی شدن این بنا اعلام آمادگی کنند از دیدگاه ما هیچ مشکلی وجود ندارد.
وی می گوید: در حال حاضر از نظر تاریخی شاخصه چندانی برای ثبت ملی شدن این بنا وجود ندارد ولی از آنجایی که میراث فرهنگی مسئول حفظ آثار و بناهای تاریخی است پیش از این نیز برای ثبت دبیرستان طالقانی تبریز اعلام آمادگی کرده ایم.



وی در پاسخ به این سئوال که آیا از سوی آموزش و پرورش برای چشم پوشی از ثبت ملی شدن این بنا فشاری به میراث فرهنگی اعمال شده است تاکید کرد: هیچ فشاری از سوی هیچ فردی به میراث فرهنگی اعمال نشده است چرا که ما بر اساس ضوابط و قوانین میراث فرهنگی در ثبت یک اثر ملی اقدام می کنیم نه بر اساس فشار و یا تهدید!
محمدی در خصوص تخریب این بنا اظهار داشت: با توجه به اینکه هنوز بنای دبیرستان طالقانی تبریز ثبت ملی نشده است به همین دلیل از سوی این سازمان نمی توانیم اقدامی بکنیم و تخریب از لحاظ ما منع قانونی ندارد.
گزارش نصر نیوز، از آنجایی که  تماس خبرنگار نصر نیوز با مسئولان سازمان آموزش و پرورش استان بی نتیجه ماند به همین دلیل آماده دریافت دلایل این اقدام مسئولان ذیربط هستیم.
دبیرستان طالقانی (منصور سابق) تبریز در خیابان امام خمینی (ره) نرسیده به چهارراه شهید بهشتی واقع شده است، بنای این مدرسه از جمله بناهایی است که در صورت توجه میراث فرهنگی و همکاری آموزش و پرورش قابلیت تبدیل شدن به موزه و حفظ بنای آن وجود دارد ولی خبرهای رسیده حکایت از بی توجهی مسئولان امر به این ظرفیت تاریخی دارد و بر اساس اطلاعات دریافتی تخریب این بنا از تیر ماه امسال آغاز می شود!
نصر نيوز