۱۳۹۰ اسفند ۲۰, شنبه

تعدادی از کمپ ها و مقرهای عناصر پ.ک.ک (P.K.K) در طول دهه 90 در غرب آذربایجان ــ تصویر

تک توران 1. دره پیران- شهرستان سلماس به طرف مرز ترکیه- دهستان شپیران ما بین روستای خناوین و کالیک (3 کیلومتری مرز ترکیه)
توضیحات: مقر مذکور پ.ک.ک با تجهیزات بیمارستانی، مخازن نفت و بنزین. حمام شامل آب گرم و سرد ، مجهزتر از پاسگاه های موجود در آن منطقه



2.ارتفاعات قلعه رش- شهرستان سلماس – دهستان شپیران، روستای قلعه رش پایین

توضیحات:شامل آسایشگاه های متعدد با گنجایش بیش از پانصد نفرکه بخشی از کلاسهای آموزشی(چریکی و ایدئو لوژیکی) در آنجا برگزار می شود.از مقر قلعه رش به عنوان مقر مرکزی استفاده می گردد که نیرو در آنجا استراحت کرده و در زمان عملیات به دره پیران اعزام می شوند. از آنجا به عنوان پایگاه تبلیغاتی و جذب نیرو نیز استفاده می شود که جوانان مرزهای ایران و ترکیه را گاه بواسطه تبلیغ و گاه به واسطه جبر جذب نموده و جهت آموزشهای اولیه و یا مقدماتی به اورمیه اعزام می کردند. پس از آموزشهای لازم مجددا به کمپ قلعه رش عودت می شوند.

3. دره آبشار : شهرستان سلماس- دهستان شپیران ما بین روستای هشتراک-اورتانوس و گریکان قرار گرفته است.

توضیحات: این موقعیت بعنوان کمپ موقت استفاده می شود و از آنجا تحرکات مرزی ترکیه و ایران به مقرهای قلعه رش و دره پیران گزارش می شود.

نحوه و طرز انتخاب مقرهای پ.ک.ک

مقرهای پ.ک.ک از لحاظ استراتژیکی طوری تعیین می گردد که هیچ وسیله نقلیه زمینی قادر به عزیمت به آن نقطه به لحاظ موقعیت جغرافیایی نباشد و تنها به وسیله مرکب ها و یا بصورت پیاده تردد امکان پذیر باشد. دره پیران در موقعیتی قرار گرفته که اغلب آبهای هرز ناشی از بارش برف و باران ارتفاعات بواسطه مجاری طبیعی به آن دره هدایت می شود و در انتهای دره تبدیل به آبشار می شود. از این آب لوله کشی و برای حمام و بیمارستان صحرایی استفاده می گردد. از طرفی به واسطه اینکه آن دره به دره موسوم به شیروانی که راه ارتباطی روستای شیروانی به دره کالیک و از آنجا به ترکیه منتهی می شود که اغلب کالاهای قاچاق از آن مسیر حمل می شود.

حمل مواد مخدر بزرگترین منبع درآمد پ.ک.ک

ارتفاعات قلعه رش ، از این مسیر جهت حمل مواد مخدر استفاده می گردد که مقدار بیش از شصت درصد (60%) مواد مخدری که به اروپا حمل می شود از این گذرگاه عبر می کند که به علت صعب العبور بودن این موقعیت جغرافیایی اعزام هر گونه نیروی گشت مرزی بسیار مشکل و یا حتی امکان ناپذیر می باشد.تنها قدرت مسلح موجود در آن محل پ.ک.ک می باشد که کمسیون سنگینی از حاملین مواد مخدر اخذ می کنند و آنها را تا نوار قرمز مرز ترکیه هدایت می کنند.

خاطره یکی از شاهدان عینی که در دهه 90 در پاسگاههای نزدیک محلهای مذکور خدمت می کرده

در سال 74 پس از ملاقاتهای مکرر مرزی فی ما بین مقامات و مرزبانان ایران و ترکیه که بیشتر با درخواست مقامات ترکیه صورت گرفت به گروهان ما دستور صادر گردید که جهت عملیت به دره پیران اقدام کنیم و به اصطلاح حسن نیت خود را به به مقامات ترکیه نشان دهیم.چون خودم چند روز پیش از آن، از حمله پ.ک.ک به پاسگاه کیزیلچا (zılça) مطلع شده بودم که بر اثر آن 8 تن از سربازان آن پاسگاه توسط تروریستهای پ.ک.ک ذبح شده بودند. به محض صدور دستور بصورت داوطلب در راس گروه عملیاتی قرار گرفتم ودر عرض 1 ساعت در محل حاضر و در ابتدا با سلاحهای سنگین از جمله خمپاره و توپ 106 محل را زیر آتش گرفتیم سپس با پنج تن از همکاران که همگی هم زبان بودیم به اضافه یک سرباز وظیفه به دره پیران نزدیک شدیم و به صورت چریکی وارد کمپ شدیم. در حالی که خیلی احتیاط می کردیم با یک قبضه نارنجک اولین آسایشگاه آنها را منحدم کردیم. پس از گذشت حدود 1 دقیقه متوجه شدیم که هیچ موجود زنده ای در کمپ وجود ندارد. با بررسی که از محل به عمل آوردیم متوجه شدیم که قبلا به پ.ک.ک اعلام شده بود که محل را ترک نمایند. هر عقل سلیمی این تصور را می کند که اطلاعات یک گروه در آن حد نیست که در عرض یک ساعت از موضوع مطلع شده و اقدام به تخلیه محل نماید . پس نتیجه گرفتیم که از ارگانهای اطلاعاتی ایران مطلع شده و دو روز قبل از عملیات از محل دور شده اند.یعنی به زبان ساده مقامات ایران پس از مذاکره با ترکیه و اتخاذ حمله فرمالیته 48 ساعت قبل از اینکه دستور عملیات را به ما بدهند دستور تخلیه کمپ را به پ.ک.ک داده بودند. سپس اقدام به بازرسی کمپ کردیم و متوجه شدیم که کلیه سلاح و مهمات و تجهیزات ارتباطاتی و بیمارستانی را تخلیه کرده اند. ولی اقلامی از قبیل باتری شارژ با مارک (نیرو) ساخت ایران ،پتوی گلبافت مشهد و... از خود به جا گذاشته بودند.

حمل سلاح: ازمسیر دره ساری چیچک که از لحاظ موقعیت جغرافیایی با دره پیران مجاورت دارد چند مورد حمل اسلحه مشاهده شده بود که به مقامات بالاتر گزارش گردید که جواب کتبی ارائه نگردید ولی شفاها به گروهان ابلاغ گردید که در این خصوص اقدامی صورت نگیرد(به این معنی که دخالت در این امر در حیطه وظیفه شما نیست) لازم به توضیح است که اسلحه و مهمات از این مسیر به داخل خاک ترکیه حمل می شد...

آسلان اورمولو