۱۳۹۱ فروردین ۱۰, پنجشنبه

هشدار : چه عواملي باعث مي شود حركت ملي آزربايجان روز به روز محافظه كارتر شود ــ ياشار گؤنئيلي


تك توران : مدتي است كه احساس مي شود حركت ملي آزربايجان آرام آرام به سمت محافظه كاري پيش مي رود . اگر از هم اكنون نتوانيم جلوي حركت خزنده محافظه كاري غير منطقي در حركت را بگيريم در آينده اي نزديك شاهد ضربات بسيار جبران ناپذيري در حركت خواهيم بود .
برخي از عواملي كه سبب ايجاد چنين فضايي در حركت شدهاست عبارتند از :

الف ) پروپاگانداي عوامل حكومتي كه توانسته اند با رخنه در حركت سبب  ترساندن فعالين ملي ، ايجاد اختلاف و تفرقه و نيز ايجاد فضاي عدم اعتماد در بين فعالين حركت ملي آزربايجان شوند .
ب ) استفاده از لغتي به اسم « لوث شدن » حركت ، در صورت عدم به جاي آوردن تمهيدات
ج ) خود خواهي آگاهانه يا ناآگاهانه برخي در تخريب گروهها و تشكلات ديگر ، انتقادهاي نابجا و سد شدن در مقابل بيان تفكرات ديگران
د ) افزايش فشار حاكميت بر فعالين ملي و عدم حمايت همه جانبه و لازم حركت و سازمانهاي به اصطلاح حقوق بشري دنيا از زندانيان ملي سياسي آزربايجاني
به نظر راقم از بين دلايل فوق قسمت ( ب ) و. ( د ) مهمتر از دلايل ديگر مي باشد .
به خصوص دست بر اصطلاح بسيار غلط « لوث شدن » بايد گذاشت . متاسفانه شاهد هستيم كه اين لغت گاه بي گاه در مواقعي كه حركتي فعال در حال شكل گرفتن از سوي فعالين ملي در مناسبات ملي است در بين فعالين جاري مي شود .
مثلاً وقتي تصميم به فراخوان حضور و حركتهاي خياباني گرفته مي شود ، عده اي شروع به استفاده از اين لغت مي كنند ، برخي دانسته يا ندانسته با به راه انداختن جرياني مبني بر اينكه اگر نتوانيم ملتمان را در خيابانها جمع كرده و اعتراضي را شكل دهيم حركت لوث خواهد شد . عزيزان ، چنين ذهنيت غلطي مطمئنا حركت را در آينده به سمت محافظه كاري مطلق و زوال حركتي خواهد برد .
من از تمامي فعالين ، نخبگان سياسي و گروهها و تشكلات ملي عاجزانه درخواست دارم هرچه سريعتر لغت نهض فوق را از ادبيات سياسي حركت ملي آزربايجان خارج كنند .
بايد بپذيريم كه هيچ حركتي در دنيا همواره در فراخوانهاي خود موفق نبوده است اما اين دليل نمي شود كه ما در لاك محافظه كاري فرو رويم . اين سمي است كه در نهايت سبب ضربات بسيار جدي به حركت خواهد شد.دنيا مي داند كه ما با چه حكومت وحشي و ديكتاتوري طرف هستيم يعني موفقيت و يا عدم موفقيت ما در اجراي فراخوانهاي حضورمان نبايد سبب ايجاد جو تحقير و يا دلسردي شود . كدامين ملت دنيا غير از ملت غيور و مبارز آزربايجان مي تواند و مي توانست در طول نزديك به 90 سال حاكميت سيستم راسيستي و فاشيستي چنين حاكميتي دوام بياورد . پس به خود اعتماد و ايمان داشته باشيد چرا كه ما يك حركت ملي و قدرتمند و ريشه داري هستيم با يك موفقيت و يا عدم موفقيت در حضور خياباني عيــار اين حركت سنجيده نمي شود . ما به اين حركت ايمان داريم و يقيناً دير يا زود آزربايجان جنوبي استقلال دوباره خود را به دست خواهد گرفت .
با تفصيل فوق از كليه فعالين و تشكلات ملي آزربايجاني عاجزانه درخواست مي كنم اهميت فراخواتن حضور آتي در روز 13 فروردين 1391 را جدي بگيرند و تبليغات را افزايش دهيد روز 13 فروردين 91 تازه شروع كار و استارت براي اعتراضات آينده ملت آزربايجان است .
دنيا بداند كه ملت غيرتمند آزربايجان نسبت به سرنوشت خاك و آينده ملي خويش بي تفاوت نيست . شكل گيري يا عدم شكل گيري تظاهراتدر اين برهه از زمان زياد هم مهم نيست هر چند كه من اعتقاد دارم كه اين ملت باز هم در روزهاي آتي حماسه خواهند آفريد چرا كه آنها وارث مردان بزرگي همچون بابك خرمدينها ، ستارخانها ، باقرخانها و پيشه وريها هستند .
پس پيش به سوي اعتراضات گسترده در روز 13 فروردين 91 و اعتراضات آينده 
آزربايجان جنوبي ــ تبريز
9/1/1391