۱۳۹۱ فروردین ۶, یکشنبه

آیدین خواجه ای فعال مدنی آزربایجان بازداشت شد


تک توران : صبح امروز - شنبه 5 فروردین 1391، آیدین خواجه ای فعال شناخته شده حرکت ملی هنگام خروج از منزل در تبریز بازداشت شد. با اینکه تا کنون از محل انتقال ایشان خبری در دست نیست اما گمان میرود این دستگیری جهت گذراندن محکومیت حبس شش ماهه وی باشد.

آیدین خواجه ای فعال برجسته ملی- سیاسی آذربایجان، 29 اردیبهشت سال 89 در آستانه سالگرد قیام یک خرداد آذربایجان به همراه اعضای دیگر حزب نوبیداری آذربایجان جنوبی (گاموح نوین) بازداشت و 160 روز در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز تحت بازجویی و شکنجه بود. وی در روز سه آبان 89 با وثیقه 220 میلیون تومانی آزاد شده و در دادگاه انقلاب تبریز به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد. اتهامات وی عضویت در تشکیلات گاموح نوین، اجتماع و تبانی جهت بر هم زدن امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و معاونت در ارتباط با بیگانگان عنوان شده بود.

آیدین خواجه‌ای، فارغ التحصیل رشته حقوق دانشگاه تبریز، پیش از این نیز در تابستان ۸۷ در رابطه با تشکیل جنبش دانشجویی آذربایجان (آذوح) توسط نهاد های امنیتی دستگیر و به سه سال زندان محکوم گشت. وی طی دستگیری آن سال 75 روز را در سلول های انفرادی نهاد های امنیتی و 30 روز را در بند عمومی زندان تبریز گذراند. همچنین وی دوران حبس تعزیری خود را نیز در زندان تبریز در سال گذشته سپری گردانید.

آیدین خواجه ای در دوران دانشجویی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی پلمپ شده ی دانشکده علوم انسانی، عضو شورای مرکزی انجمن ادبی پلمپ شده ی سهند در دانشگاه تبریز، عضو شورای سردبیری نشریاتی چون ستار خان و چیلتیک و از فعالان سرشناس جنبش دانشجویی آذربایجان بود.

منبع: آذوح