۱۳۹۱ فروردین ۱۲, شنبه

تشدید اختلاف میان ایران و ترکیه بر سر سوریه در دیدار اردوغان با خامنه ای


تك توران : سفر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به تهران و دیدار وی با مقام های ایرانی از جمله آیت الله علی خامنه رهبر جمهوری اسلامی ایران به نظر نمی رسد به
نزدیکی دیدگاه های تهران و آنکارا در خصوص سوریه انجامیده باشد بلکه بر عکس شواهد و قرائن از تشدید این اختلاف ها حکایت می کند.


اگر چه برخی مسئولان ایرانی از جمله محمد کرمی راد عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای ایران تلاش کردند نشان دهند که دیدگاه های ایران و ترکیه در خصوص سوریه به هم نزدیک شده است، اما نیم نگاهی به صحبت های اردوغان در مصاحبه با شبکه دو تلویزیون ایران، عکس این موضوع را پدیدار می کند.

ترکیه و جمهوری اسلامی ایران، مواضعی متضاد در خصوص بحران سوریه دارند. مقام های ترکیه همواره سرکوب اعتراض ها در سوریه را محکوم کرده اند، از بشار اسد رئیس جمهور این کشور خواسته اند تا از قدرت کناره گیر کند، به هزاران آواره سوری در خاک خود پناه داده اند، پایگاهی در اختیار جدا شدگان از ارتش سوریه که گروهی با نام "ارتش آزاد سوریه" تشکیل داده اند، گذاشته اند و به اپوزیسیون سوریه امکان برگزاری جلسات و گردهم آیی های خود را در استانبول داده اند .

در مقابل اما مقام های ایران مواضعشان درست همچون مقام های سوریه بود و اعتراض ها در این کشور را توطئه غرب برای ضربه زدن به این کشور دانسته اند. گزارش های رسانه ای و اطلاعاتی حکایت از کمک های فراوان ایران به حکومت سوریه برای سرکوب اعتراض ها دارد.

اردوغان در جریان سفر خود به تهران پشت درهای بسته با آیت الله خامنه ای دیدار و گفت و گو کرد. به گزارش واحد مرکزی خبر ایران، کاظم صدیقی خطیب نماز جمعه 30-3-2012 تهران، به دیدار اردوغان با آیت الله خامنه ای پرداخته و اظهار داشت که رهبر جمهوری اسلامی درباره بحران سوریه به نخست وزیر ترکیه گفته است: " ما در مسئله سوریه کوتاه نمی آییم و سوریه خط مقاومت ماست و هر طرح آمریکایی که در جریان سوریه مطرح شود از دیدگاه ما مردود است."

وی ادامه داد: "مقام معظم رهبری همچنین فرمودند از اصلاحاتی که در سوریه شروع شده است حمایت می کنیم و تشویق کردند که انشا الله این مردم سالاری در آنجا رو به گسترش باشد و نکته آخر اینکه فرمودند آمریکا برای کشورهای مستقل استقلالی را نپذیرفته بنابراین کشورهای مستقل در حرف ها و تصمیماتشان خودشان تصمیم می گیرند."
مصاحبه اردوغان با شبکه دو ایران

اما اردوغان در مصاحبه با شبکه دوم تلویزیون ایران، به اوضاع سوریه پرداخت و با اشاره به پذیرش طرح کوفی عنان فرستاده مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای پایان دادن به بحران سوریه از سوی بشار اسد رئیس جمهور این کشور گفت: "سوریه تا به حال مسائل زیادی را قبول کرده اما تاکنون 17هزار نفر از سوریه به ترکیه پناهنده شده اند که در اردوگاه های این کشور جای گرفته اند و طی دیداری که با پادشاه اردن داشتم در حدود 90 هزار پناهنده نیز به آنجا رفته اند ."

وی در ادامه اظهار داشت: "ما علاوه بر داشتن هزاران کیلومتر مرز با سوریه، روابط اجتماعی و مردمی نیز داریم. پناهندگان برای خارج شدن از سوریه تلاش می کنند که در این باره فعالیت دیپلماتیک برقرار است."

اردوغان اذعان داشت: "سوریه باید به دموکراسی و اراده ملت پاسخ مثبت دهد و خواسته مردم انجام انتخابات است ."

وی همچنین گفت: "آیا بشار اسد صندوق ها را جلوی مردم می گذارد، اگر واقعا نمی ترسد و مطمئن هست، صندوق ها را در اختیار مردم گذاشته و اجازه دهد احزاب تشکیل شوند و حزب بعث دیگر نباید حزب تشکیل دهد و باید بخشی از گذشته شود ."

نخست وزیر ترکیه تصریح کرد: "ما نمی توانیم سالهای پیش را جلوی روی خود داشته باشیم و حزب بعث نمی تواند الگوی خوبی برای سوریه باشد، باید به دنبال الگوهای بهتر بود و با منتقل کردن تجربه های خود به اراده ملت سوریه احترام بگذاریم."