۱۳۹۱ فروردین ۳, پنجشنبه

معرفي رقص آذربايجاني بنام رقص پارسي در تلويزيون کانادائي


تک توران : پروين اعتصامي شعر جالبي دارد که با اشاره به استفاده شکارچيان  از پر عقاب در شکار خود عقاب، حالت   تراژيک ضربه خوردن از خودي ها را بخوبي تشريح ميکند. همين حادثه اي  که روز اول فروردين-بيستم ماه مارس- در شهر ونکوور کانادا اتفاق افتاده است خود مصداقی از این شعر و مضمون از "ماست که بر ماست" ميباشد.شرح ماجرا اينست که که چند نفر از دختران علاقمند به رقص و فرهنگ آذربايجاني،  گروه رقصي در شهر ونکوور کانادا  تشکيل داده و اسم گروه خود را چيچک لر گذاشته اند. نام اعضا اين گروه نيز عموما نام هاي ترکي است. روز اول فروردين بمناسبت عيد نوروز،  اجراي زيبائي  از اين گروه در تلويزيون سي تي وي که يکي از سه شبکه معتبر تلويزيون کانادائي است پخش شد. اين اجرا و پخش آن از تلويزيون سراسري کانادا به خودي خود اتفاق غرور آميزي است بخصوص اينکه چند جوان آذربايجاني،  با علاقه ، هزینه و همت خود معرف هنر و فرهنگي بودند که در موطن اصلي خود زير ضربه ميباشد. اما واقعه تاسف بار اين بود که در این برنامه، اين رقص به نام رقص پارسي معرفي شد و در توضيح آن نیز به جاي آذربايجان، شمال غرب ايران گفته شد. در همه صحبت ها نيز به جاي ايراني، لفظ پرشين يا پارسي گفته شد. براي يک تماشاگر مبهوت شده از اين تحريف هنري،  دليل اصلي امر نامعلوم بود تا اينکه آقاي آراز ريسماني برادر خانم شلاله ريسماني -يکي از اعضاء گروه و کسي که در صحبتهاي خود از پارسي و شمال غرب ايران صحبت کرده بود- در فيس بوک خود مساله را روشن کرد.

آقاي ريسماني که در انتخابات اخير مجلس محلی از ناحيه کوکیتلام که جمعيت زيادي ايراني دارد،  کانديد شده بود در پاسخ اين سوال که آيا مسائل خاصي پشت پرده بوده که اين گونه خلاف گوئي صورت گرفته است مساله را رمز گشائي کرد.-بخصوص  که این کار آشکارا بر خلاف  نیت و ماهيت کار ارزشمندخود  گروه بوده است. وي در يکي از کامنتهاي خود مشخص کرد که ايشان خود را از نظر تاريخي يک فارس ميداند و پارس نیز از نظر وي نه  به معني زبان، بلکه به معني امپراطوري پارس ميباشد.  در يک مورد ديگرنیز ايشان گفته اند که چون در مديا حملات زيادي به  ايران ميشود لذا خيلي از ایرانی ها در خارج از کشور ترجيح ميدهند بجای ایرانی خود را پارسي بنامند.

براي يک ناظر آشنا به مسائل تاريخي ايران مشخص نيست که علاقه اخیر آقاي آراز ريسماني به امپراطوری پارس، بر اساس نگاه باستانگرايانه ايشان شکل گرفته و يا از آينده نگري ایشان براي بدست آوردن دل جمعيت "پارسي"  ونکوور در انتخابات آينده ناشي میشود.

منبع: یوردنت