۱۳۹۱ فروردین ۱, سه‌شنبه

گزارشی از سخنرانی سید حسن عاملی به مناسبت درگذشت حاج علی اکرام علی اف بنیان گذار حزب اسلامی آزربایجان


تک توران : شنبه  مصادف با 20 اسفند ماه امام جمعه اردبیل در آرا مسجد ( مسجد میانه) محله مارالان تبریز در حضور نزدیک به 300 نفر از انصار حزب الله، نیروهای  بسیجی و روحانیون، به مناسبت درگذشت حاج علی اکرام علی اف بنیان گذار حزب اسلامی آزربایجان با موضوع محکومان شریعت به سخنرانی پرداختند. 

 
این مراسم که از ساعت 19:45 آغاز شده و در ابتدا " اسکندر حسین زاده" از اسلامگرایان آزربایجان شمالی در خصوص مخالفت دولت آزربایجان با برگزاری آیین های دینی و اتهام سازی دولت بر علمای دین و امامان جماعت با جاسازی مواد مخدر و سلاح در خانه آنها صحبت نمودند. اسکندر حسین زاده در سخنان خود به مسابقات یورو ویژن که تابستان امسال در آزربایجان شمالی برگزار خواهد شد، پرداخته و آن را تجمع همجنس بازان خواندند و افزودند که این مسابقه باعث سرافکندگی مردم شیعه آزربایجان است. از نکات جالب توجه سخنرانی ایشان، استفاده از کلمات و اصطلاحات فارسی که مختص مسئولین و صداوسیمای تبریز است.

 
بعد از سخنرانی حسین زاده که 20 دقیقه به طول  انجامید، از مانیتور بزرگی که در مسجد وجود داشت، سخنرانی های آیت  الله خامنه ای در خصوص دشمن و لزوم مبارزه مسلمانان پخش شد و در ادامه  صحنه هایی از تجمع اسلام گرایان آزربایجان  شمالی و برخورد پلیس در دستگیری و پراکنده کردن تجمع کنندگان پخش شد. این تصاویر به گونه ای انتخاب شده بود که بتواند احساسات بینندگان را تحت تاثیر قرار دهد. از جمله این تصاویر می توان به هل دادن زنان محجبه و دستگیری آنها توسط پلیس مرد اشاره نمود. این ویدئو کلیپ با شعار آزربایجان اویاقدی – انقلابا دایاخدی حضار به پایان رسید.
 
در ادامه سید حسن عاملی امام جمعه اردبیل به سخنرانی پرداختند; ایشان سخنان خود را از حضرت موسی و مبارزات ایشان در مقابل کفر و فرعون آغاز نموده و خواسته های خداوند از بندگان را مطرح نمودند. وی با اشاره به این که دین شعائر دارد و مسجد و حجاب از شعائر دین است و باید در شهرهای اسلامی باشد به سخنان خود ادامه دادند. عاملی همچنین به انقلاب امام خمینی و مبارزات ایشان، نه گفتن او به شرق و غرب پرداخته و متذکر شدند که ایدوئولوژی اسلامی شیعی بزرگترین انقلاب ها را بوجود می آورد و با طرح حدیثی از پیامبر اسلام که اطاعت از حاکم واجب است ولو خارج از دین شود به فتوای دانشگاه الازهر مصر اشاره نمودند که بعد از 1400 سال قیام و جهاد بر حاکم ظالم را صادر نموده و لرزه بر اندام رژیم حاکم عربستان انداخته است.
 
در  ادامه ایشان وارد بحث در مورد آزربایجان  شمالی شدند و مسابقات یورو ویژن را ننگی بر کشور آزربایجان ذکر کرده و افزودند که قرار است ارامنه در آزربایجان شیعه مسابقه همجنس بازی داده و به رقص و پایکوبی بپردازند و گفتند که من خجالت میکشم که قرار است در مملکت اسلامی رژه " گئی پارات " اجرا شود.
 

مسئله قره باغ یکی از موضوعاتی بود  که آقای عاملی با صدای بلند بدان پرداخته  و چنین بیان کردند که بعد از شروع جنگ قره باغ در کنار ملت آزربایجان و در صف مقدم مبارزه با ارامنه بود و ژنرال دلاور آزربایجان " ایاز مطلب اف " با کمک نیروهای بسیج پارس آباد ضربات مهلکی به پیکر ارتش ارامنه وارد و توانسته بودند جبهه دیگری را در مقابل ارامنه باز کنند. اثبات این دلاوری های نیروهای بسیج ایران و کمک نظامی ایران به آزربایجان فیلمی است که بسیجیان در مقابل حیدر علی اف رژه می روند.] ![ و اگر زمانش برسد ما این سند را رو خواهیم کرد. ایشان ادامه دادند، ایران صادقانه جلو آمد و در قره باغ به جنگ ارامنه رفت و ارامنه را از آنجا دور کرد اما قدرتهای بیگانه الاخصوص اسرائیل، ترکیه و آمریکا نمی خواستند ایران در آزربایجان نفوذ کند و جبهه دیگری برای آزادی قره باغ باز شود.]![ البته هدف اصلی آنها جلوگیری از گسترش و نفوذ اسلام بود، در این زمان بود که تشکیلات اسرائیلی آمریکایی به نام "ارگنه گون" یعنی پتک آهنین وارد صحنه شده و حکومت ژنرال ایاز مطلب اف قهرمانی آزربایجانی ایران دوست طی کودتایی صهیونیستی و به جایش دولت قوم گرای "ائلچی بی" بر سر کار آمد. ابوالفضل ائلچی بی شخصی بی بدیل، نابغه و متفکر در قوم گرایی و ناسیونالیست و همچنین دشمن قسم خورده ایران بود و می گفت اگر قرار است قره باغ به دست ایران آزاد شود همان بهتر که در دست ارامنه بماند.

 
امام  جمعه اردبیل با اشاره به موضوع کمک  ایران به ارمنستان ادامه داند; ما را متهم می کنند که "شوشا" را ما به ارمنستان داده ایم و از آنها حمایت کرده ایم، ما کی آنجا بودیم که شوشا را بدهیم! والله که بیشتر از ما، آمریکا و ترکیه به ارمنستان کمک رسانده اند. حال آنکه من خودم حاضرم اگر مجتهدی فتوا دهد در جلوی سپاهی به جنگ با ارامنه بروم.

 
ایشان با اشاره به روی کار آمدن حیدر علی اف از ادامه جریان جدایی  دین از سیاست انتقاد کرده و ادامه  دادند; ببینید دین را چطور خراب کردند و گفتند که ما لائیک هستیم و جای دین در مسجد است و آخوندهای درباری را حاکم بر مساجد کردند، من سندی دارم که بزرگ همین آخوندهای درباری ایران را تهدید کرده که اگر شما دین به آزربایجان صادر کنید، ما هم قوم گرایی را به آنجا صادر خواهیم نمود. وی افزود البته که وظیفه ما بیان دین است، چطور مهربان خانیم (همسر رئیس جمهور آزربایجان) می تواند به اهانت کنندگان به قرآن اعتراض کند اما ما نمی توانیم در آزربایجان تبلیغ دین کنیم، درست است که ما یک کشور شیعه هستیم و حمایت از برادران دینی برای خود واجب می دانیم در این میان به دنبال بر هم خوردن روابط با آزربایجان نیستیم و قطع رابطه با آزربایجان به ضرر ما است.

 
ایشان در ادامه سخنرانی خود به موضوع  فساد اداری، رشوه گیری، و همچنین مافیایی بودن تجارت اشاره نمودند و با بیان مثالی که ما به چند تن از دینداران آزربایجان امکاناتی را فراهم کرده ایم که اجناسی را از ایران  به آزربایجان ببرند و تجارت  کنند، اما با ممانعت گمرک آزربایجان  روبرو شده و با جمله واردات این  اجناس مخصوص کسان دیگر است مواجه  شدند. همچنین عاملی اظهار کردند  که ما اسنادی در دست داریم که دولت آزربایجان به ارمنستان بنزین صادر می کند زیرا در ارمنستان مثالی است  که می گوید بهترین بنزین مال آزربایجان  است.

بحث حقوق بشر یکی دیگر از موضوعاتی بود که ایشان با طرح کردن مجمع حقوق بشر  آزربایجانیهای جهان بدان پرداختند و  خواستار تاسیس یک مرکز حقوق بشری شدند که بتواند از شریعت بخصوص حق آزادی پوشیدن حجاب بانوان آزربایجانی در سراسر جهان بخصوص در جمهوری آزربایجان  دفاع نماید.

 
امام  جمعه اردبیل عرایض خود را با اشاره به عاقبت دیکتاتورهایی همچون قذافی و مبارک که با علما دشمنی می ورزیدند پرداخته و ظالمان را از ادامه دشمنی با اسلام و شریعت منع نمودند. ایشان در پایان سخنان خود به تمجید از مقام و منزلت آیت الله خامنه ای پرداخته و گفتند: اگر آذری ها قرار است به کسی فخر کنند به آن کسی فخر کنند که سه عدد نامه به اوباما رئیس جمهور آمریکا نوشته و اوباما بارها نامه های ایشان را کلمه به کلمه ترجمه و خوانده اند.

 
ایشان بعد از اتمام سخنرانی خود طبق روال روحانیون به دعا پرداخته و سلامتی آذری های هر دو طرف را از خداوند بزرگ خواستار و خواهان آزادی قره باغ و محو ارامنه شدند.
 
این مراسم  در ساعت 21:20 با پخش ساندیس و ویژه نامه ای با عنوان "اسلامچیلار" به پایان  رسید.

 
) توران س.)