۱۳۹۱ فروردین ۱۰, پنجشنبه

تحریم های جدیدآمريكا علیه سپاه پاسداران ایران


تك توران : وزارت دارایی آمریکا روز چهارشنبه (۲۸ مارس - نهم فروردین) تحریم های بیشتری را علیه آن دسته از شرکتهای مهندسی ایران به اجرا گذاشت که گفته می شود با سپاه پاسداران ایران درارتباط اند. این وزارت خانه همچنین افراد و شرکتهای حمل و نقل دریایی را که با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همکاری می کنند را تحریم کرده است.

آدم زوبین، مدیر دفتر کنترل دارایی های خارجی این وزارت خانه در بیانیه ای گفت: "وزارت دارایی آمریکا با نام بردن از افراد و شرکتها، پیام روشنی به جامعه بین المللی می فرستد که تلاش های ایران برای فرار از تحریم های بین المللی، پوشیده نخواهد ماند."

تحریمهای جدید شامل شرکت صنعتی دریایی ایران یا صدرا شده است. وزارت دارایی آمریکا می گوید که این شرکت در ایران و ونزوئلا دفاتری دارد و متعلق به قرارگاه خاتم الانبیاء است.

قرارگاه خاتم الانبیا بخش از سپاه پاسداران ایران است که به فعالیت های مهندسی و عمرانی می پردازد.

وزارت دارایی آمریکا، شرکت فناوری آبهای عمیق را هم که گفته می شود زیر مجموعه شرکت صنعتی دریایی ایران است تحریم کرده است.

این وزارت خانه می گوید که سپاه پاسداران به این دلیل در مرکز توجه آمریکا و جامعه بین المللی برای تحریم هاست که به اعتقاد آنها در برنامه هسته ای و موشکی ایران، حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر نقش دارد.

طبق این بیانیه، سپاه پاسداران بر اقتصاد ایران مخصوصا در تولیدات دفاعی، ساختمان سازی و صنعت نفت و گاز کشور هم کنترل داشته و بسیاری از شرکتها را مجبور می کند تا از "اعمال غیرقانونی" سپاه پاسداران حمایت کنند.

آقای زوبین می گوید که آمریکا به تمرکز بر ایران و سپاه پاسداران ادامه می دهد چرا که این نهاد همچنان سعی دارد تا به آنچه که او "نفوذ وقیحانه" سپاه در اقتصاد ایران می خواند ادامه دهد.

طبق این بیانیه علاوه بر متوقف کردن دارایی شرکت ها و موسسه های مالی خارجی که با شرکتهای تحریم شده ایران همکاری کنند این شرکت ها مناسبات مالی خود، از جمله دسترسی به حساب بانکی اشان در آمریکا را از دست خواهد داد.

دو شرکت دیگر هم نامشان در تحریم های جدید آورده شده که یکی از آنها در سریلانکا ثبت شده است. همچنین دو نفر از همکاران شرکت کشتیرانی ایران به نامهای علاءالدین سادات رسول و علی عزتی هم در فهرست تحریم ها قرار دارند.

بی بی سی